Resumen:
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[EN] Numerous Communication, Education, Participation and Awareness (CEPA) efforts have
been carried out by different authorities and conservation organizations in relation to the
conservation of wetlands. However, the ...[+]
[EN] Numerous Communication, Education, Participation and Awareness (CEPA) efforts have
been carried out by different authorities and conservation organizations in relation to the
conservation of wetlands. However, the results are very modest compared to those
obtained in other ecosystems. Wetlands are not yet appreciated by most of the general
public, although they are common destinations for specialized eco-tourists (e.g.
birdwatchers).
This paper identifies and analyses the causes of this situation, which include the complexity
of evidencing the wetlands¿ natural attractions and the existence of a negative perception of
these ecosystems among certain sectors of the public.
In addition, strategies are presented to address these issues and to establish a more
personal connection between the public and heritage resources in order to appeal to the
emotions of visitors. Therefore the following actions are proposed: acquiring an in-depth
knowledge of the different audiences, identifying new wetland interpretive wildlife icons,
enhancing the intangible heritage of wetlands, among others. The paper also describes
techniques to positively influence visitors¿ on-site sensorial perception as this influences the
satisfaction with the experience. This is because a good experience forms the basis of future
attitudes and proactive behaviours in favour of conservation, preservation and the
enjoyment of wetlands
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[ES] Se han llevado a cabo numerosos esfuerzos en materia de Comunicación, Educación,
Concienciación y Participación (CECoP) desde diversas administraciones y organizaciones
conservacionistas en relación a la conservación ...[+]
[ES] Se han llevado a cabo numerosos esfuerzos en materia de Comunicación, Educación,
Concienciación y Participación (CECoP) desde diversas administraciones y organizaciones
conservacionistas en relación a la conservación de los humedales, pero los resultados han
sido discretos si se comparan con los obtenidos en otros ecosistemas. Los humedales no
gozan todavía del aprecio de la mayoría del público generalista, aunque son destinos
habituales para ecoturistas especializados (p.e. observadores de aves).
Este trabajo identifica y analiza, por una parte, las causas de esta situación como son la
complejidad de evidenciar los atractivos naturales de los humedales y la existencia de una
percepción negativa de estos ecosistemas entre ciertos sectores del público.
Por otro lado, se presentan estrategias para abordar estas cuestiones y establecer una
conexión más personal entre el público y los recursos que facilite el desarrollo de emociones
en los visitantes. Así, se propone: un conocimiento en profundidad de los diferentes
públicos, la identificación de nuevos iconos interpretativos, la puesta en valor del patrimonio
intangible de los humedales, entre otros. Se describen también técnicas para reforzar la
percepción sensorial de los visitantes in situ, ya que de ello depende, en gran medida, la
satisfacción de la experiencia que, a su vez, está en la base de futuras actitudes y
comportamientos proactivos de los visitantes en relación a la conservación, salvaguarda y
disfrute de los humedales
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