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Modelización no lineal de secciones aeronaúticas con EXCEL-SOLVER©

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Modelización no lineal de secciones aeronaúticas con EXCEL-SOLVER©

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dc.contributor.author Lázaro, Mario es_ES
dc.contributor.author Pérez Aparicio, José Luis es_ES
dc.date.accessioned 2018-04-19T12:35:57Z
dc.date.available 2018-04-19T12:35:57Z
dc.date.issued 2013-06-02
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/100705
dc.description.abstract [EN] The program MICROSOFT-EXCEL© has a great popularity in the professional world of engineering-consulting. The authors are aware of that from own experience. This is the reason that has led us to implement a nonlienar model to predict the ultimate strenght of fuselage and wings structures. The didactic methology has been developed for the subject Aircraft Structural Design in the 4th course of Aeronautical Engineering studies at the Polythecnic University of Valencia. The students show a high level of satisfaction since they learn nonlinear computational methods, valid for real structures; they are capable of the implementation with help of the very visual and handle tool MICROSOFT-EXCEL© (without programming code) and finally they solve nonlinear optimization problems with the numerical analysis complement SOLVER ©. es_ES
dc.description.abstract [ES] El programa MICROSOFT-EXCEL© tiene una gran popularidad en el mundo profesional de ingeniería-consultoría y los autores son conscientes de ello por propia experiencia. Ésta es la razón que nos ha llevado a implementar en dicha herramienta un modelo no lineal para predecir la capacidad resistente de fuselajes y alas. La metodología didáctica se enmarca dentro de la asignatura Diseño Estructural de Aviones de 4o de Ingeniería Aeronáutica (Universidad Politécnica de Valencia). Los alumnos han presentado un nivel alto de satisfacción por varias razones: se introducen métodos no lineales, adecuados para estructuras reales, son capaces de implementarlos con ayuda de una herramienta muy visual y fácil de manejar como es MICROSOFT-EXCEL©, sin código de programación y finalmente aprenden a resolver problemas de optimización con el complemento de cálculo numérico SOLVER©. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Excel-Solver es_ES
dc.subject Estructuras aeronáuticas es_ES
dc.subject Hoja de cálculo es_ES
dc.subject Métodos de optimización es_ES
dc.subject Comportamiento no lineal es_ES
dc.subject Fuselajes es_ES
dc.subject Alas es_ES
dc.subject Aerostructures es_ES
dc.subject Spreadsheet es_ES
dc.subject Optimization methods es_ES
dc.subject Nonlinear behavior es_ES
dc.subject Fuselages es_ES
dc.subject Wings es_ES
dc.title Modelización no lineal de secciones aeronaúticas con EXCEL-SOLVER© es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-04-19T09:43:03Z
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2013.1845
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño - Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Mecánica de los Medios Continuos y Teoría de Estructuras - Departament de Mecànica dels Medis Continus i Teoria d'Estructures es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Matemática Pura y Aplicada - Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Instituto Universitario de Ingeniería del Agua y del Medio Ambiente - Institut Universitari d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient es_ES
dc.description.bibliographicCitation Lázaro, M.; Pérez Aparicio, JL. (2013). Modelización no lineal de secciones aeronaúticas con EXCEL-SOLVER©. Modelling in Science Education and Learning. 6(1):123-135. https://doi.org/10.4995/msel.2013.1845 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2013.1845 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 123 es_ES
dc.description.upvformatpfin 135 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 6
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.description.references Boyd, S., & Vandenberghe, L. (2004). Convex Optimization. doi:10.1017/cbo9780511804441 es_ES
dc.description.references T. H. G. Megson. Aircraft Structures for Engineering Students. Butterworth-Heinemann, (2007). es_ES
dc.description.references M. Chun-Yung Niu. Airframe Structural Design. Hong Kong Conmilit Press Ltd., (1995). es_ES
dc.description.references M. Chun-Yung Niu. Airframe Stress Analysis and Sizing. Hong Kong Conmilit Press Ltd., (1997). es_ES
dc.description.references W. Ramberg, W. R. Osgood. Description of stress-strain curve by three parameters. Technical report, NACA TN-902, (1943). L. E. Scales. Introduction to Non-Linear Optimization. Springer, (1987). O. C. Zienkiewicz, R.L. Taylor. The Finite Element Method. 2-Solids Mechanics. Butterworth Heinemann, (2000). es_ES


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