Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Martín Domínguez, Guiomar | es_ES |
dc.contributor.author | de Esteban Garbayo, Javier | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=2.2109771000000364; north=48.8212407; name=Sèvres, França | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-05-02T09:33:41Z | |
dc.date.available | 2018-05-02T09:33:41Z | |
dc.date.issued | 2018-04-30 | |
dc.identifier.issn | 1888-5616 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/101194 | |
dc.description.abstract | [EN] Although they usually signed under one common name, the three members of the Candilis-Josic-Woods team also developed works on an individual basis. This occurred in the Citè artisanale in Sèvres designed by Alexis Josic between 1961 and 1965. Conceived just one year prior to the Free University of Berlin, in parallel to the competition for the reconstruction of Frankfurt and while Woods published his theory of the ‘web’ concept in Le Carré Bleu, this proposal was an important breakthrough in the use of geometric iterative patterns as a design method applied by the team and allowed for the determination of some themes which were characteristic of later works; all this, from a manifest formal simplicity. The definition of an open and evolving system, the search for a renewed spatial identity as an alternative to the canons of international style or the reinterpretation of the architectural framework from the point of view of creative negotiation with the user, lay the foundation for Josic’s ‘grid idea’, which also implies the synthesis of many of the ambitions of Team X. The aim of this article is therefore to contribute to a better understanding of the aesthetic, cultural and social meanings that modular growth mechanisms acquired in this specific context of the revision of the modern movement. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Aunque solían firmar los proyectos bajo un nombre común, los tres miembros del equipo Candilis-Josic-Woods también desarrollaron trabajos de forma independiente. Así sucede en la Ciudad Artesanal de Sèvres realizada por Alexis Josic entre 1961 y 1965. Concebida tan solo un año antes que la Universidad Libre de Berlín, en paralelo al concurso para la reconstrucción de Frankfurt y mientras Woods publicaba en Le Carré Bleu su teoría sobre el concepto de “web”, esta propuesta supuso un avance decisivo en el uso de patrones geométricos de repetición como método de proyecto por parte del equipo, y permitió fijar algunos temas característicos de trabajos posteriores, todo ello, desde una manifiesta sencillez formal. La definición de un sistema de proyecto abierto y evolutivo, la búsqueda de una renovada identidad espacial alternativa a los cánones del estilo internacional o la reinterpretación del esqueleto arquitectónico desde sus posibilidades de negociación creativa con el usuario fundamentan una “idea de trama”, que también supone la síntesis de muchas de las aspiraciones del Team X. El objetivo de este artículo no es otro que contribuir a una mejor comprensión de las connotaciones estéticas, culturales y sociales que los mecanismos de crecimiento modular adquirieron en ese particular contexto de la revisión moderna. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EN BLANCO. Revista de Arquitectura | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Ciudad Artesanal de Sèvres | es_ES |
dc.subject | Alexis Josic | es_ES |
dc.subject | Trama | es_ES |
dc.subject | Revisión moderna | es_ES |
dc.subject | Team X | es_ES |
dc.subject | Citè artisanale in Sèvres | es_ES |
dc.subject | Grid | es_ES |
dc.subject | Revision of the modern movement | es_ES |
dc.title | La trama en la Ciudad Artesanal de Sèvres: síntesis de las aspiraciones de una generación | es_ES |
dc.title.alternative | The grid at the Cité artisanale in Sèvres. A synthesis of the aspirations of a generation. | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-05-02T07:56:21Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/eb.2018.9147 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Martín Domínguez, G.; De Esteban Garbayo, J. (2018). La trama en la Ciudad Artesanal de Sèvres: síntesis de las aspiraciones de una generación. EN BLANCO. Revista de Arquitectura. 10(24):104-114. https://doi.org/10.4995/eb.2018.9147 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/eb.2018.9147 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 104 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 114 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 10 | |
dc.description.issue | 24 | |
dc.identifier.eissn | 2445-1215 | |
dc.description.references | AAVV. "Cité Artisanale à Sevres, près de Paris". L'Architecture d'Aujourd'hui, n.o 118 (diciembre de 1964): 15. | es_ES |
dc.description.references | Avermaete, Tom. Another Modern: the Post-war Architecture and Urbanism of Candilis-Josic-Woods. Rotterdam: NAi Publishers, 2005. | es_ES |
dc.description.references | Avermaete, Tom. "Stem and web: A different way of Analysing, Understanding and Conceiving the city in the work of Candilis josic Woods". En Team 10 : between modernity and the everyday. Delft: TU Delft, 2003. | es_ES |
dc.description.references | Candilis, Georges. "Les trames directionelles et leur utilisation". Architecture d'Aujourd'hui, no 144 (junio de 1969): 62-63. | es_ES |
dc.description.references | Chaljub, Bénédicte. Alexis Josic, architectures, trames, figures. Paris: L' Oeil d'Or, 2013. | es_ES |
dc.description.references | Colomina, Beatriz. Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1994. | es_ES |
dc.description.references | Cortés, Juan Antonio. Historia de la retícula en el siglo XX. De la estructura dom-ino a los comienzos de los años setenta. Valladolid: UVA, 2013. | es_ES |
dc.description.references | Domingo Calabuig, Débora, y Raúl Castellanos Gómez. "Obra abierta: Del pensamiento al proyecto". Palimpsesto 7 (2013): 10-11. | es_ES |
dc.description.references | Drew, Philip. Third Generation: The Changing Meaning of Architecture. London: Pall Mall Press, 1972. | es_ES |
dc.description.references | Emery, Marc, y Patrice Goulet. Guide architecture en France 1945-1983. Paris: Groupe Expansion, 1983. | es_ES |
dc.description.references | Joedicke, Jürgen. Candilis-Josic-Woods: una década de arquitectura y urbanismo. Barcelona: Gustavo Gili, 1968. | es_ES |
dc.description.references | Lucan, Jacques. "L'antimonumentalisme: des trames aux proliferants". En France Architecture 1965-1988. Paris: Electa, 1989. | es_ES |