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Comparing energy consumption for rail transit routes through Symmetric Vertical Sinusoid Alignments (SVSA), and applying artificial neural networks. A case study of Metro Valencia (Spain)

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Comparing energy consumption for rail transit routes through Symmetric Vertical Sinusoid Alignments (SVSA), and applying artificial neural networks. A case study of Metro Valencia (Spain)

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dc.contributor.author Pineda-Jaramillo, Juan Diego es_ES
dc.contributor.author Salvador Zuriaga, Pablo es_ES
dc.contributor.author Insa Franco, Ricardo es_ES
dc.date.accessioned 2018-06-02T04:22:51Z
dc.date.available 2018-06-02T04:22:51Z
dc.date.issued 2017 es_ES
dc.identifier.issn 0012-7353 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/103238
dc.description.abstract [ES] Este artículo presenta el entrenamiento de una red neuronal artificial usando el consumo energético medido en la red metropolitana de Valencia, España, para estimar el consumo energético de un sistema metro. Después de la calibración y validación de la red neuronal, los resultados obtenidos muestran que esta puede ser utilizada para predecir el consumo energético con una gran precisión. Una vez entrenada, la red neuronal es utilizada para probar diferentes escenarios de operación hipotéticos con el objetivo de reducir el consumo energético de un sistema metro. Estos escenarios de operación incluyen diferentes trazados verticales que prueban que los Alineamientos Verticales Sinusoidales Simétricos (SVSA, por sus siglas en inglés) pueden reducir el consumo energético en un 18.41 % en contraste con un alineamiento plano (pendiente del 0%). es_ES
dc.description.abstract [EN] This paper presents the training of an artificial neural network using consumption data measured in the metropolitan network of Valencia, Spain, to estimate the energy consumption of a metro system. After calibration and validation of the neural network, the results obtained show that it can be used to predict energy consumption with high accuracy. Once fully trained, the neural network is used for testing hypothetical operational scenarios aimed to reduce the energy consumption of a metro system. These operational scenarios include different vertical alignments that prove that Symmetric Vertical Sinusoid Alignments (SVSA) can reduce energy consumption by 18.41% in contrast to a flat (0% gradient) alignment. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universidad Nacional de Colombia es_ES
dc.relation.ispartof DYNA es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Symmetric Vertical Sinusoid Alignments (SVSA) es_ES
dc.subject Gradient es_ES
dc.subject Energy consumption es_ES
dc.subject Artificial neural networks es_ES
dc.subject Metro system es_ES
dc.subject.classification INGENIERIA E INFRAESTRUCTURA DE LOS TRANSPORTES es_ES
dc.title Comparing energy consumption for rail transit routes through Symmetric Vertical Sinusoid Alignments (SVSA), and applying artificial neural networks. A case study of Metro Valencia (Spain) es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.15446/dyna.v84n203.65267 es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/MICINN//TRA2011-26602/ES/ESTRATEGIAS PARA EL DISEÑO Y LA EXPLOTACION ENERGETICAMENTE EFICIENTE DE INFRAESTRUCTURAS FERROVIARAS Y TRANVIARIAS/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería e Infraestructura de los Transportes - Departament d'Enginyeria i Infraestructura dels Transports es_ES
dc.description.bibliographicCitation Pineda-Jaramillo, JD.; Salvador Zuriaga, P.; Insa Franco, R. (2017). Comparing energy consumption for rail transit routes through Symmetric Vertical Sinusoid Alignments (SVSA), and applying artificial neural networks. A case study of Metro Valencia (Spain). DYNA. 84(203):17-23. https://doi.org/10.15446/dyna.v84n203.65267 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.15446/dyna.v84n203.65267 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 17 es_ES
dc.description.upvformatpfin 23 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 84 es_ES
dc.description.issue 203 es_ES
dc.relation.pasarela S\348242 es_ES
dc.contributor.funder Ministerio de Ciencia e Innovación es_ES


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