- -

Paradigm, experiment and conclusion: La Casa by Bernard Rudofsky in three acts

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Paradigm, experiment and conclusion: La Casa by Bernard Rudofsky in three acts

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author García-Diego Villarías, Héctor es_ES
dc.contributor.author Villanueva Fernández, María es_ES
dc.date.accessioned 2018-06-07T10:41:24Z
dc.date.available 2018-06-07T10:41:24Z
dc.date.issued 2018-04-19
dc.identifier.issn 2341-3050
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/103549
dc.description.abstract [EN] La Casa –or in English, the house– that Bernard Rudofsky built on the Spanish Mediterranean coast in 1971 is a valuable case study on the operational possibilities of popular architecture in the practice of this contemporary discipline. It is a repository of theoretical references typical of the vernacular world; its author, known for the exhibition Architecture without Architects, is emblematic of this type of architecture to which he dedicated much of his efforts as a theorist and polemicist throughout the course of his life. Additionally, La Casa is a unique architectural feat as it involves the practical materialization of its implicated theoretical position. It is possible that a concrete conclusion can be drawn from this case, which may shed light on the possible operability of a type of architecture that presents more than a few difficulties for the current context of the discipline, despite being habitually admired and praised. Additionally, the text presented here brings to light unpublished information found in the personal diaries of the architect that allows for the recreation of the circumstances surrounding the ideation and construction of this piece of architecture. es_ES
dc.description.abstract [ES] La Casa, —como así fuera bautizada— que Bernard Rudofsky construyó en la costa mediterránea española en 1971 es un estimable caso de estudio sobre las posibilidades operativas de la arquitectura popular en la práctica de la disciplina contemporánea. Es depositaria de referencias teóricas propias del mundo vernáculo, pues su autor, conocido por la exposición Arquitectura sin arquitectos, es emblema de este tipo de arquitectura al que dedicó gran parte de sus esfuerzos como teórico y polemista a lo largo de toda su vida. Además, se trata per se de un singular ensayo cabal de arquitectura, ya que supone una materialización práctica de su comprometida posición teórica. Y, por tanto, de este caso tal vez pueda extraerse alguna conclusión concreta que arroje luz sobre la posible operatividad o no de un tipo de arquitectura que, a pesar de ser habitualmente admirada y elogiada, presenta no pocos escollos para ser continuada en el contexto actual de la disciplina. El texto que se presenta, además, saca a la luz información inédita hallada en los diarios personales del arquitecto y que permite recomponer las circunstancias que rodearon la ideación y construcción de esta particular pieza de arquitectura. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof VLC arquitectura. Research Journal
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Rudofsky es_ES
dc.subject Arquitectura popular es_ES
dc.subject Paradigma es_ES
dc.subject Referente es_ES
dc.subject Casa es_ES
dc.subject Popular architecture es_ES
dc.subject Paradigm es_ES
dc.subject Reference es_ES
dc.subject House es_ES
dc.title Paradigm, experiment and conclusion: La Casa by Bernard Rudofsky in three acts es_ES
dc.title.alternative Paradigma, ensayo y conclusión: La Casa de Bernard Rudofsky en tres actos es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-06-07T09:53:46Z
dc.identifier.doi 10.4995/vlc.2018.8945
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation García-Diego Villarías, H.; Villanueva Fernández, M. (2018). Paradigm, experiment and conclusion: La Casa by Bernard Rudofsky in three acts. VLC arquitectura. Research Journal. 5(1):153-183. https://doi.org/10.4995/vlc.2018.8945 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/vlc.2018.8945 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 153 es_ES
dc.description.upvformatpfin 183 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 5
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 2341-2747
dc.description.references Abercrombie, S. "With Summer in View". Interior Design, LV, 8, August 1984: 138-145. es_ES
dc.description.references Architekturzentrum Wien (ed.). Lessons from Bernard Rudofsky: life as a voyage. Basel: Birkhäuser, 2007. es_ES
dc.description.references Baeschlin, A. Cuadernos de Arquitectura Popular. Ibiza. Valencia: Ediciones Vilanova, 1934. es_ES
dc.description.references Baller, I.; Hendreich, E.; Schmidt-Krayer, G. Villa Oro: Luigi Cosenza, Bernard Rudofsky, 1937. Berlin: Westkreuz, 2008. es_ES
dc.description.references Bocco, A. "The Art of Dwelling". Architekturzentrum Wien (ed.). Lessons from Bernard Rudofsky: life as a voyage. Basel: Birkhäuser, 2007. es_ES
dc.description.references Bocco, A. Bernard Rudofsky: A Humane Designer. New York: Springer, 2003. es_ES
dc.description.references Broner, E. "Ibiza (Baleares) Las viviendas rurales". AC Documentos de Actividad Contemporánea, 21, 1936: 15-25. es_ES
dc.description.references Goldfinger, M. Arquitectura Popular Mediterránea. Barcelona: Gustavo Gili, 1993. es_ES
dc.description.references Goldfinger, M. Villages in the Sun: Mediterranean Community Architecture. New York: Praeger, 1969. es_ES
dc.description.references Hausmann, R. "Elementos de la Arquitectura rural en la isla de Ibiza". AC Documentos de Actividad Contemporánea, 21, 1936: 15-25. es_ES
dc.description.references Kircher, A., Mundus Subterraneus. Vol. I, 1678. es_ES
dc.description.references "La Arquitectura Popular Mediterránea". AC Documentos de Actividad Contemporánea, 18, 1935:15-39. es_ES
dc.description.references Lévi-Strauss, C. Tristes Tropiques, Paris : Plon, 1955. es_ES
dc.description.references Moholy-Nagy, S. Native Genius in Anonymous Architecture. New York: Horizon Press, 1957. es_ES
dc.description.references Montaner, J.M. Después del Movimiento Moderno. Barcelona: Gustavo Gili, 1993. es_ES
dc.description.references Pagano, G. Architettura rurale italiana. Milano: U. Hoepli, 1936. es_ES
dc.description.references Pizza, Antonio. J. Ll. Sert y el Mediterráneo. Barcelona: Colegio Oficial de Arquitectos de Cataluña, 1997. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. Notebook P, Series I. Workin Notebooks, Box 3, Bernard Rudofsky Papers - The Getty Research Institute. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. Notebook 1969, Series II. Travel notebooks and photographs, Box 8, Bernard Rudofsky Papers - The Getty Research Institute. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. Notebook La Fuormi 1970, Series II. Travel notebooks and photographs, Box 9, Bernard Rudofsky Papers - The Getty Research Institute. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. "The bread of architecture". Arts and Architecture, LXIX, October 1952: 27-29+45. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. "The Cradle of Architecture in the Mediterranean". The Architectural Review, LXXXIX, 531, es_ES
dc.description.references March 1941. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. "The Human Side of Architecture". Bocco, A., Bernard Rudofsky: a humane designer. New York: Springer, 2003. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. Architecture without Architects: A short introduction to non-pedigreed architecture, New York: The Museum of Modern Art, 1964. es_ES
dc.description.references Rudofsky, B. Eine primitive Betonbauweise auf den sudlichen Kykladen, nebst dem Versuch einer Datierung derselben (doctoral dissertation), Technische Hochschule, Wien, 1931. (available at The Getty Research Institute). es_ES
dc.description.references Scott, F. "Bernard Rudofsky: Allegories of Nomadism and Dwelling". Williams, Goldhagen, y Legault (ed.), Anxious Modernisms. Experimentation in Postwar Architectural Culture, Cambridge MA-London: The MIT Press, 2001: 215-237. es_ES
dc.description.references Van Eyck, A. "The Architecture of the Dogon". Forum 115:3, September 1961. es_ES
dc.description.references Van Eyck, A. Aldo Van Eyck. Writings. The Child, The City and The Artist. Collected Articles and Other Writings 1948-1998. The Netherlands: Sun Publishers, 2008. es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem