dc.contributor.author |
Sentieri Omarrementeria, Carla
|
es_ES |
dc.contributor.author |
Verdejo Álvarez, Elena
|
es_ES |
dc.date.accessioned |
2018-06-10T04:26:09Z |
|
dc.date.available |
2018-06-10T04:26:09Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
es_ES |
dc.identifier.issn |
2171-6897 |
es_ES |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10251/103741 |
|
dc.description.abstract |
[EN] Hans Scharoun is one of the post-war German architects who considered schools to be places in which to
teach social integration. He regarded and designed schools as a continuation of the home where children are initiated into
community life, and also as a space where children are not only taught but also brought up. These concepts are compared
half a century later with the Saunalahti school in Finland acclaimed as the `school of tomorrow¿, and which symbolises the
school in a small town and serves as a reminder that education is the basis of society. By comparing Scharoun¿s schools
with an example of Finnish schools, this paper shows how this institution has evolved from a miniature city to the civic centre
of the city |
es_ES |
dc.description.abstract |
[ES] Hans Scharoun es uno de los arquitectos alemanes que en un contexto de posguerra reflexionó sobre las escuelas
como espacios de aprendizaje para una integración social. Entendió y desarrolló la escuela como una prolongación de la casa donde
los más pequeños se inician en la vida en comunidad y se concibe como un espacio que no solo instruye, sino que educa. Estas
ideas se comparan medio siglo más tarde con la escuela finlandesa Saunalahti, que siendo reconocida como ¿la escuela del futuro¿
constituye el símbolo de una institución en una pequeña población para recordar que la educación es la base de la sociedad. El
articulo aborda una comparativa entre unos centros y otro, como ejemplo de los colegios finlandeses, para evidenciar el paso de
esta institución como ciudad en miniatura a la escuela como centro cívico de la ciudad. |
es_ES |
dc.language |
Español |
es_ES |
dc.publisher |
Editorial Universidad de Sevilla |
es_ES |
dc.relation.ispartof |
Proyecto Progreso Arquitectura |
es_ES |
dc.rights |
Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) |
es_ES |
dc.subject |
Educación |
es_ES |
dc.subject |
Scharoun |
es_ES |
dc.subject |
Arquitectura escolar |
es_ES |
dc.subject |
Aula |
es_ES |
dc.subject |
Ciudad |
es_ES |
dc.subject |
Saunalathi. |
es_ES |
dc.subject.classification |
PROYECTOS ARQUITECTONICOS |
es_ES |
dc.title |
Las escuelas de Hans Scharoun versus la escuela finlandesa en Saunalahti |
es_ES |
dc.type |
Artículo |
es_ES |
dc.identifier.doi |
10.12795/ppa.2017.i17.05 |
es_ES |
dc.rights.accessRights |
Abierto |
es_ES |
dc.contributor.affiliation |
Universitat Politècnica de València. Departamento de Proyectos Arquitectónicos - Departament de Projectes Arquitectònics |
es_ES |
dc.description.bibliographicCitation |
Sentieri Omarrementeria, C.; Verdejo Álvarez, E. (2017). Las escuelas de Hans Scharoun versus la escuela finlandesa en Saunalahti. Proyecto Progreso Arquitectura. (17):70-83. doi:10.12795/ppa.2017.i17.05 |
es_ES |
dc.description.accrualMethod |
S |
es_ES |
dc.relation.publisherversion |
http://dx.doi.org/10.12795/ppa2017i17.05 |
es_ES |
dc.description.upvformatpinicio |
70 |
es_ES |
dc.description.upvformatpfin |
83 |
es_ES |
dc.type.version |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
es_ES |
dc.description.issue |
17 |
es_ES |
dc.relation.pasarela |
S\347036 |
es_ES |