[EN] In some Western countries, the generalist teachers’ initial training programmes are ceding to trainee teachers the responsibility for articulating musical and pedagogical knowledge. In a same education system, ...[+]
[EN] In some Western countries, the generalist teachers’ initial training programmes are ceding to trainee teachers the responsibility for articulating musical and pedagogical knowledge. In a same education system, therefore, would arise many representations about the music education. This study aims to determine the pedagogical and musical training that Chilean accredited universities are imparting on their Primary Education Degree’s programmes, in accordance with the Chilean education policy for the music education enacted by the Chile’s Ministry of Education. The Holistic Architecture for Music Education is used as the research approach. Results show the Chilean reality is not different to other Western contexts because the relevance that universities assign didactics of music during initial teacher training is in scrutiny. Conclusions indicate inconsistencies between ministerial interests for music subject and universities’ epistemic responses. It is imperative that college programmes are in line with the Chilean education policy. That is, the initial teacher training should be oriented toward the specialised training in “music education”, which implies to domain both musical and pedagogical competences for carrying out didactics of music.
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[ES] En algunos países occidentales, los programas de formación inicial del profesorado generalista están relegando la responsabilidad de articular los conocimientos musicales con los pedagógicos a los estudiantes de ...[+]
[ES] En algunos países occidentales, los programas de formación inicial del profesorado generalista están relegando la responsabilidad de articular los conocimientos musicales con los pedagógicos a los estudiantes de magisterio. Por lo tanto, en un mismo sistema educativo se estaría generando una multiplicidad de representaciones sobre la educación musical. El objetivo de este estudio es determinar la formación pedagógica y musical que imparten las universidades acreditadas chilenas en sus carreras profesionales de Pedagogía General Básica, conforme al currículo nacional para la asignatura de música que establece el Ministerio de Educación de Chile. La Arquitectura Holística para la Educación Musical se emplea como enfoque de investigación. Los resultados muestran que la realidad chilena no es distinta de otros contextos de occidente debido a que se ha puesto en tela de juicio la relevancia que las mismas universidades asignan a la didáctica de la música durante la formación inicial docente. Las conclusiones hacen notar que existirían inconsistencias entre los intereses ministeriales para la asignatura de música y las respuestas epistémicas de las universidades chilenas. Es imperioso entonces que los programas universitarios se ajusten al currículo nacional chileno. Es decir, la formación inicial del profesorado generalista se debería orientar hacia la formación especializada en “educación musical”, lo que implica dominar tanto competencias musicales como pedagógicas para llevar a cabo la didáctica de la música.
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