Resumen:
|
[EN] The present Final Degree Project collects the study made to a XXth century s painting on canvas by the painter Rafael Cantó Llopis and it is part of the Patrimonial fund of the Arciprestal Church of Santa Maria of ...[+]
[EN] The present Final Degree Project collects the study made to a XXth century s painting on canvas by the painter Rafael Cantó Llopis and it is part of the Patrimonial fund of the Arciprestal Church of Santa Maria of Alcoy.
The characteristics of the work made us think, from the beggining, about the possibility that it was a copy of a more ancient painting. After a systematic search of graphic references, the original source of the Flemish painter Antonhy van Dyck (Antwerp, 1599 London 1641) was found in three versions of the same invice preserved in the Royal Museum of Fine Arts of Antwerp documented in 1635, Prado Museum and Bilbao Fine Arts Museum. When comparing both, the originals and the copy (object of study), the chronological distance between them is evident, being the main difference the use of a completely divergent material and technique.
The project is based on issues of historiographical and iconic order, comparing it with the different graphic sources, in addition to a technical and conservative study of the work to carry out an intervention s proposal in order to restore and preserve it, focusing on the solution of the main problem in the work, the presence of different tears along the entire textile surface probably produced by an iconoclastic assault during the Civil War, as well as an inadequate total weaving due to an ancient intrusive intervention.
[-]
[ES] El presente Trabajo Final de Grado recoge el estudio realizado a una pintura sobre lienzo del S.XX del pintor alcoyano Rafael Cantó Llopis y que forma parte del Fondo patrimonial de la Iglesia Arciprestal de Santa ...[+]
[ES] El presente Trabajo Final de Grado recoge el estudio realizado a una pintura sobre lienzo del S.XX del pintor alcoyano Rafael Cantó Llopis y que forma parte del Fondo patrimonial de la Iglesia Arciprestal de Santa María de Alcoy.
Las características artísticas de la obra nos hicieron pensar, desde un principio, en la posibilidad de que se tratara de una copia de una pintura más antigua. Después de una búsqueda sistemática de referentes gráficos se encontró la fuente primigenia en la producción del pintor flamenco Anton van Dyck (Amberes, 1599 - Londres, 1641), en tres versiones de semejante factura conservadas en el Museo de Bellas Artes de Amberes documentada en 1635, el Museo del Prado y en el Museo de Bellas Artes de Bilbao. Es evidente la distancia cronológica entre los originales y la copia objeto de estudio, principalmente en la utilización de una materia y técnica completamente divergentes.
Este trabajo se fundamenta en las cuestiones de orden historiográfico e icónico, comparándolo con las diferentes fuentes gráficas, además de un estudio técnico y conservativo de la obra para llevar a término una propuesta de intervención en orden a la restauración y conservación de la misma, centrándose en la solución del principal problema existente en la obra, la presencia de diferentes desgarros a lo largo de toda la superficie textil producidos probablemente por un ataque iconoclasta durante la Guerra Civil, así como un inadecuado entelado total fruto de una intervención intrusista antigua.
[-]
|