Resumen:
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[EN] The knowledge of mosaic art is linked to Roman culture, although the origin of this technique, in which are used small elements of different materials adhered to a support by means of mortar, could go to back around ...[+]
[EN] The knowledge of mosaic art is linked to Roman culture, although the origin of this technique, in which are used small elements of different materials adhered to a support by means of mortar, could go to back around 2,500 BC, where walls and columns of temples were decorated with colored clay tiles, artistic representations being forerunners to the mosaic technique of Opus tessellatum.
In the present work will be collected and classified the procedures to carry out the conservative intervention of fragments of opus tessellatum, exhumed by an archaeological excavation carried out by the Universitat Politécnica de València in the Roman villa of L'Ereta dels moros, Aldaia, Valencia.
The work will cover three consecutive parts: a first block where a study will be carried out on the historical-artistic context of both the mosaic technique and the place from which it comes. A second block will focus on the intervention processes for its preventive conservation, where the cleaning treatments for the removal of dirt deposits attached to the surface of the fragments will be described, thus returning their original color and consolidation methods for the prevention of the detachment of the tiles. A third block will study of a storage system to be carried out in which the different fragments can be preserved safely and in optimal conditions to until a future restorative intervention.
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[ES] El conocimiento del arte del mosaico se vincula con la cultura romana, aunque el origen de esta técnica, en la que son utilizados pequeños elementos de diferentes materiales adheridos a un soporte mediante mortero, ...[+]
[ES] El conocimiento del arte del mosaico se vincula con la cultura romana, aunque el origen de esta técnica, en la que son utilizados pequeños elementos de diferentes materiales adheridos a un soporte mediante mortero, podría remontarse en torno al 2.500 a.C, donde paredes y columnas de diferentes templos de la época eran decoradas con clavos de arcilla coloreada, siendo las representaciones artísticas antecesoras a la técnica del mosaico de Opus tessellatum.
En el presente trabajo se recogerá de forma ordenada los procedimientos encaminados para realizar la intervención conservativa de unos fragmentos de opus tessellatum, exhumados mediante una excavación arqueológica efectuada por la Universitat Politécnica de València en la villa romana de L¿Ereta dels moros, Aldaia, Valencia.
El trabajo abarcará tres partes consecutivas: un primer bloque donde se realizará un estudio sobre el contexto histórico-artístico tanto de la técnica del mosaico, como del lugar de donde procede. Un segundo bloque que se centrará en los procesos de intervención para su conservación preventiva, donde se recogerán los tratamientos de limpieza para la eliminación de los depósitos de suciedad adheridos a la superficie de los fragmentos, devolviéndoles así su colorido original y los métodos de consolidación para la prevención del desprendimiento de las teselas. Un tercer bloque donde se llevará a cabo el estudio de un sistema de almacenaje en el que los diferentes fragmentos puedan conservarse de forma segura y en óptimas condiciones para atesorar la obra hasta una futura intervención restaurativa.
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