Resumen:
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[EN] The altarpiece of Saint Andrew of Our Lady of the Purification of Leiva, object of study of the present final year dissertation, is an architectural and sculptural set of baroque style.
The construction of the ...[+]
[EN] The altarpiece of Saint Andrew of Our Lady of the Purification of Leiva, object of study of the present final year dissertation, is an architectural and sculptural set of baroque style.
The construction of the altarpiece began at the beginning of the eighteenth century by Felix de Ortega. It combines decorative and ornamental elements, all of them gilded, and polychrome sculptural images of saints. It is not a large altarpiece, it is located on the left nave of the church, in the style of Catholic Kings and Renaissance, which replaces the previous Romanesque church.
The precarious state of the church directly influences the state of the altarpiece, because the unstable architecture of the latter conditions the structural stability of the altarpiece.
In the first place an iconographic study of the altarpiece has been made, as well as a technical study and the state of conservation of it, in order to make a possible restoration or a conservative intervention in order with the purpose of to reestoritn the stability and cleanliness, as well as the original brightness of the altarpiece. In addition to the prologation of its preservation over the years.
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[ES] El retablo de San Andrés de Nuestra Señora de la Purificación de Leiva, objeto de estudio del presente trabajo final de grado, es un conjunto arquitectónico y escultórico de estilo barroco.
La construcción del ...[+]
[ES] El retablo de San Andrés de Nuestra Señora de la Purificación de Leiva, objeto de estudio del presente trabajo final de grado, es un conjunto arquitectónico y escultórico de estilo barroco.
La construcción del retablo, comenzó a principio del S.XVIII por Félix de Ortega. Combina elementos decorativos y ornamentales, todos ellos dorados, e imágenes escultóricas policromadas de santos. No es un retablo de grandes dimensiones, se encuentra en la nave izquierda de la iglesia, de estilo Reyes Católicos y renacentista, la cual sustituye a la anterior iglesia románica.
El estado precario de la iglesia influye de manera directa en el estado del retablo, debido a que la arquitectura inestable de ésta condiciona la estabilidad estructural del retablo.
En un primer lugar se ha hecho un estudio iconográfico del retablo, así como un estudio técnico y del estado de conservación de éste, para realizar una posible restauración o una intervención conservativa con el fin de devolver estabilidad y limpieza, así como el brillo original del retablo. Además de prolongar su preservación con el transcurso de los años.
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