Abstract:
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[EN] This article presents the vision that Santander, Valencia, Bilbao and Donostia have of the Smart City (SC). It
also explores how local corporations interact with grassroots digital innovation experiences, understood ...[+]
[EN] This article presents the vision that Santander, Valencia, Bilbao and Donostia have of the Smart City (SC). It
also explores how local corporations interact with grassroots digital innovation experiences, understood as
networks of individuals and organizations that generate innovation through the use of digital technologies for
social and environmental purposes. For the analysis we have used a theoretical framework based on human
development and the multi-level perspective of socio-technical transitions. The results show that the discourse of cities about SC wants to move towards a participatory vision, but is still far from it in its practice. This is
palpable in the way that local administrations interact with the experiences of digital social innovation where a
unidirectional and instrumental practice still predominates. Additionally, we have analyzed 21 experiences of
grassroots digital innovation: their vision of SC and how they interact with local administrations. Their idea of
SC is more aligned with the values of human development, whereas their strategies are very different: from
initiatives that choose not to have relation with administrations to others that aim for influencing them.
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[ES] A partir del análisis de Santander, Valencia, Bilbao y Donostia, este artículo presenta la visión que estas ciudades
tienen de la ciudad inteligente (CI). Asimismo, indaga en cómo las corporaciones locales interactúan ...[+]
[ES] A partir del análisis de Santander, Valencia, Bilbao y Donostia, este artículo presenta la visión que estas ciudades
tienen de la ciudad inteligente (CI). Asimismo, indaga en cómo las corporaciones locales interactúan con las
experiencias de innovación social digital colectiva, entendidas como redes de personas y organizaciones
que generan innovación mediante el uso de las tecnologías digitales con fines sociales y ambientales. Para
el análisis hemos empleado un marco teórico basado en el desarrollo humano y la perspectiva multi-nivel
de las transiciones socio-técnicas. Los resultados arrojan que el discurso de las ciudades sobre la CI quiere
transitar hacía una visión participativa, pero aún está lejos de ella en su práctica. Esto es palpable en la
manera que tienen las corporaciones de interaccionar con las experiencias de innovación social digital donde
sigue predominando una práctica unidireccional e instrumental. Por otro lado, hemos analizado la visión de la
CI y cómo se relacionan con la administración 21 experiencias de innovación social digital. Su idea de CI está
más alineada con los valores del desarrollo humano, mientras que sus estrategias son muy diferentes: desd
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