Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Moreno, Maria Pura | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-11-05T10:55:34Z | |
dc.date.available | 2018-11-05T10:55:34Z | |
dc.date.issued | 2018-10-31 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/111868 | |
dc.description.abstract | [EN] From the 1930’s on, a variant in the western architecture of movie theatres built in previous decades came to light. This variant, smaller and more unassuming in its decoration and size, was the result of another economic context and, above all, of a novel programming of newscasts and documentaries in short sessions and continuous slideshows called, depending on the country of your projection, ‘newsreels’, ‘cinegiornali’, ‘actualités filmées’, or ‘wochenschauen’. The establishment of the chain of movie theatres ‘Cinéac -cinéma et actualités’ in French-speaking countries, mainly by the entrepreneur Reginald Ford, gave rise to the proposal of spatial and technical answers to the demands of aspects such as acoustics, optics, a continuous flow of people, safety or ventilation, from the sector of architecture which was most functionalist. In this article the Cinéac built by the architects Adrienne Gorska and Pierre de Montaut, pioneers in projects for this program of leisure, will be analysed. The aim is to demonstrate the technical rigor on which constructiveness, as the leitmotiv of longed for perception, was based. The critical re-reading of layouts and sections will reveal that, behind the prominence of bright facades, there were hidden spatial criteria different from those of the previous cinemas, leading to, as a whole, what was to be a typological adaptation to a function that had already been established. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] A partir de los años treinta del siglo XX, surgió en la arquitectura occidental una variante a las salas de cines construidas en las décadas anteriores. Dicha variante, más modesta en capacidad y decoración, fue el resultado de otro contexto económico y, sobre todo, de una programación novedosa de noticieros y documentales en sesiones cortas y continúas denominadas, según el país de su proyección, newsreels, cinegiornali, actualités filmées, o wochenschauen. La creación, por parte del empresario Reginald Ford del circuito de salas Cinéac -cinéma et actualités- en los países principalmente francófonos, favoreció, desde el sector más funcionalista de la arquitectura, la proposición de respuestas espaciales y técnicas a solicitaciones de acústica, óptica, circulación continuada, seguridad o ventilación. En este artículo se analizan los Cinéac construidos por los arquitectos Adrienne Gorska y Pierre de Montaut, pioneros en proyectos para aquel programa de ocio. El objetivo es demostrar el rigor técnico sobre el que se fundamentaba lo constructivo como leitmotiv de la percepción anhelada. La relectura crítica de plantas y secciones revelará que, bajo el protagonismo de fachadas luminosas, se ocultaban criterios espaciales diferentes a los de las salas de cine precedentes conformando en su conjunto una adaptación tipológica a una estrenada función. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Adrienne Gorska | es_ES |
dc.subject | Pierre de Montaut | es_ES |
dc.subject | Cinéac | es_ES |
dc.subject | Arquitectura | es_ES |
dc.subject | Publicidad | es_ES |
dc.subject | Architecture | es_ES |
dc.subject | Publicity | es_ES |
dc.title | Las salas Cinéac de Adrienne Gorska y Pierre de Montaut: adaptar un “tipo” | es_ES |
dc.title.alternative | The Cinéac movie theatres of Adrienne Gorska and Pierre de Montaut: to adapt a “type” | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-11-05T10:34:22Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2018.8900 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Moreno, MP. (2018). Las salas Cinéac de Adrienne Gorska y Pierre de Montaut: adaptar un “tipo”. VLC arquitectura. Research Journal. 5(2):59-89. https://doi.org/10.4995/vlc.2018.8900 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2018.8900 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 59 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 89 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 5 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.description.references | Ávila Gómez, Andrés. "La arquitectura de los cinemas de los circuitos británicos en los años treinta: una mirada a través de las investigaciones de Allen Eyles." Bitácora de arquitectura, no. 28 (July - November 2014), 93. | es_ES |
dc.description.references | Ávila-Gómez, Andrés. "Las fachadas luminosas de las salas de cine: La irrupción de los cinemas en el paisaje urbano nocturno, 1920-1940." Bitácora de arquitectura, no. 29 (November 2014 - March 2015), 48-57. | es_ES |
dc.description.references | Ávila-Gómez, Andrés. "Salas de cine en publicaciones de arquitectura de los años treinta. La mirada al caso de los Cinéac." Revista de Arquitectura Vol. 3, no. 1 (2015), 44-61. https://doi.org/10.14718/RevArq.2015.17.1.5 | es_ES |
dc.description.references | Bayón, Mariano. Jan Duiker Interior del Cinéac de Amsterdam, 1934, Arquitecturas Ausentes del Siglo XX nº 6. Madrid: Editorial Rueda S.L., 2004. | es_ES |
dc.description.references | Champion, V., B. Lemoine, and C. Terreaux. Les cinémas de Paris, 1945-1995. Paris: Délégation à l'Action Artistique de la Ville de Paris, 1995. | es_ES |
dc.description.references | Gille-Delafon, S. "Trois salles à Marseille par Adrienne Gorska et Pierre de Montaut, architectes D.E.S.A et D.P.L.G." La Construction Moderne, no. 35 (August 1937), 768-774. | es_ES |
dc.description.references | Kauffmann, Valerie, and Vincent Renié. "Panorama des écrans parisiens." In Paris Grand-Ecran, Splendeurs des salles obscures 1895-1945, 12-25. Paris: Ed. Paris Musées, 1994. | es_ES |
dc.description.references | Lacloche, Francis. Architectures de cinémas. Paris: Ed. du Moniteur, 1981. | es_ES |
dc.description.references | Lacloche, Francis, and Gerald Gribe. 50 lieux - 50 villes, salles de cinéma, situations urbaines, architecture, aménagement. Paris: Eldorado, 1984. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. "The engineer's aesthetic and architecture." In Towards a new architecture, 14-15. New York: Dover, 1986. | es_ES |
dc.description.references | Meusy, Jean-Jacques. "Cinéac. Un concept, une architecture." Cahiers de la cinémathèque nº 66, (July 1997), 93-121. | es_ES |
dc.description.references | Moneo, Rafael. "On typology." Oppositions, no. 13 (1978). Spanish version: "Sobre la noción de tipo." In Sobre el concepto de tipo en Arquitectura, 187-211. Madrid: Dpto. Publicaciones de Alumnos E.T.S.A.M., 1982. | es_ES |
dc.description.references | Monnier, Gérard. L'Architecture en France. Une historie critique 1918-1950. Architecture, Culture, Modernité. Paris: Philippe Sers Editeur/Vilo Diffusion, 1990. | es_ES |
dc.description.references | Monnier, Gérard, C. Loupica, and C. Mengin. L'Architecture Moderne en France, tome 1 1889-1940. Paris: Ed Picard, 1997. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Les cinémas d'actualité." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 7 (Sept-Oct 1933), 73-77. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Nouveau cinéma d'actualités à Paris." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 3 (March 1935), 24-26. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Cinéma d'actualités à Marseille." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 2 (March 1936), 27-35. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. Vingt salles de cinéma. Strasbourg: Ed. Société francaise d'éditions d'art, 1937. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Cinéma Normadie à Paris." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 2 (March 1937), 40-41. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Salles de cinéma." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 9 (September 1938), 49. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Le Lynx-cinéma à Paris." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 11 (April 1947), 34-35. | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "Le cinéma dans la cité." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 23 (May 1949). | es_ES |
dc.description.references | Montaut, Pierre de, and Adrienne Gorska. "La construction de garages dans la cité." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 40 (April 1952), 50-69. | es_ES |
dc.description.references | Valois, P. George. "Exposition de la Union des Artistes Modernes." L'Architecture d'Aujourd'hui, no. 1 (1932), 7-20. | es_ES |
dc.description.references | Venturi, Robert, et al. L'enseignement de Las Vegas: ou le symbolisme oublié de la forme architecturale. Bruxelles: Pierre Mardaga, 1977. | es_ES |