Resumen:
|
[EN] The present project, as we can read in the title indicates, it is based on the development of a swingarm, made with carbon fiber and linen, for a competition motorcycle.
The development of ...[+]
[EN] The present project, as we can read in the title indicates, it is based on the development of a swingarm, made with carbon fiber and linen, for a competition motorcycle.
The development of this project entails a hard and complex work, which has had to be reconciled, the use of carbon fiber reinforced with linen fiber, with geometric limitations mposed by the transmission system, with requirements of dynamic behavior, and of course, always with the limitations due to the processability of it. It could be said that the greatest difficulty that this project has presented has been to focus it is design on the manufacturing process, since carbon fiber is a difficult material to treat, however, with the help of the Solid Works programs, and CES Edupack, has managed to deal with it, resulting in a highly efficient and manufacturable design.
We should be said that the project is a multidisciplinary work, which includes knowledge in the field of materials, vehicle dynamics, calculation of forces and moments, notions of manufacturing processes and of course, competencies in the field of Desing assisted by computer.
Finally, add that the main objective of this project is to obtain a suitable solution for the problem, obtaining a swingarm of composite material that solves the problems of rigidity, fully applicable to motorcycling, arriving with it to learn concepts new, reinforce those already existing and that the reader can understand and acquire knowledge about the design of it and all the factors involved.
[-]
[ES] El presente proyecto se basa en el diseño de un basculante para una motocicleta de competición, con la novedad de que este estará realizado en fibra de carbono con fibras de lino. El basculante es la parte que une la ...[+]
[ES] El presente proyecto se basa en el diseño de un basculante para una motocicleta de competición, con la novedad de que este estará realizado en fibra de carbono con fibras de lino. El basculante es la parte que une la rueda trasera con el chasis de la moto, permitiéndole un movimiento circular alrededor de un eje. Transmite todas las sensaciones de la rueda trasera, y variando distintos parámetros, se consigue que la moto sea más o menos larga, modificando así la estabilidad de la moto. Su ajuste es muy importante dependiendo de las condicione de conducción así, de esta forma, se obtiene toda la sensibilidad del grip trasero. Los objetivos que se pretenden alcanzar con este proyecto son el diseño de un basculante con el fin de lograr conseguir una reducción importante del peso de la motocicleta, mejorando así el rendimiento del motor, y por consiguiente la reducción del tiempo por vuelta, también al mejorar el rendimiento se consigue una reducción de las emisiones contaminantes, factor muy importante para la protección del medio ambiente. Se trabajará, en primer lugar con la caracterización de los materiales de partida (fibras y matrices) y la optimización del número de capas y su disposición para lograr la resistencia exigida. Para ello, se realizarán los cálculos de esfuerzos a los que se somete la pieza en su vida en servicio, y se realizarán simulaciones de esfuerzos y optimización de materiales.
[-]
|