[EN] The student outcome "Effective Communication" is one of the most studied competence in subjects of different degrees. An inefficient communication can lead to misinterpretations and wrong conclusions. Therefore, it ...[+]
[EN] The student outcome "Effective Communication" is one of the most studied competence in subjects of different degrees. An inefficient communication can lead to misinterpretations and wrong conclusions. Therefore, it is a very important competence both in the university and in the business field, since the student/graduate must know how to communicate effectively, both orally and in writing, using appropriately the necessary resources and adapting to the characteristics of the situation and the audience. Despite its importance, the disparity in the mastery of the competence between the students makes it difficult to work in the classroom through collective activities. The objective of this study is to design a self-formative methodology that allows the student to detect their weaknesses and strengths in the competence domain and propose teaching-learning formative activities according to their initial level of mastery to improve the acquisition of this transversal competence. The designed methodology has been implemented in a group of students of first
course of the Degree in Fundamentals of Architecture obtaining relevant results that indicate an improvement in the domain of the competence.
[-]
[ES] La competencia transversal “Comunicación Efectiva” es una de las más trabajadas en asignaturas de diferentes materias y ciclos. Una comunicación ineficiente puede llevar a malas interpretaciones y equivocadas conclusiones. ...[+]
[ES] La competencia transversal “Comunicación Efectiva” es una de las más trabajadas en asignaturas de diferentes materias y ciclos. Una comunicación ineficiente puede llevar a malas interpretaciones y equivocadas conclusiones. Por tanto, se trata de una competencia muy importante tanto en el ámbito universitario como en el ámbito empresarial, ya que el alumno/egresado debe saber comunicarse de manera efectiva, tanto de forma oral como escrita, utilizando adecuadamente los recursos necesarios y adaptándose a las características de la situación y de la audiencia. Pese a su importancia, la disparidad en el dominio de la competencia por parte del alumnado hace difícil su trabajo en el aula a través de actividades colectivas. El objetivo de este estudio es diseñar una metodología autoformativa que permitan al alumno detectar sus debilidades y fortalezas en el dominio de la competencia y proponer actividades formativas de enseñanza-aprendizaje según su nivel inicial de dominio para la mejora de la adquisición de la competencia transversal. La metodología diseñada se ha implantado en un grupo de alumnos de primero en el Grado en Fundamentos de la Arquitectura obteniendo resultados relevantes que indican una mejora en el dominio de la competencia.
[-]
|