- -

Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012)

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012)

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Cruz Ramírez, Miguel es_ES
dc.contributor.author Escalona Reyes, Miguel es_ES
dc.contributor.author Cabrera García, Suitberto es_ES
dc.contributor.author Martínez Caridad, Mayelín Caridad es_ES
dc.date.accessioned 2018-11-25T05:32:59Z
dc.date.available 2018-11-25T05:32:59Z
dc.date.issued 2014 es_ES
dc.identifier.issn 0210-0614 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/113024
dc.description.abstract [EN] This research consists of a statistical analysis of Cuban educational publications indexed in WoS and Scopus during the period 2003-2012. By means of a normalization procedure, keywords are classified according to the general categories of the ERIC thesaurus. The resulting data matrix comprised a total of 286 observations with 42 variables (41 general categories from the thesaurus plus the year of publication). Using various indicators, a characterization of the set of publications is produced. Productivity over time shows a tendency for growth, with irregularities that are explained hypothetically. A multivariate statistical analysis enables the classification of the reported investigations, as well as the identification of underlying patterns which are useful for characterizing similar publications of a greater visibility. es_ES
dc.description.abstract [ES] Esta investigación consiste en un análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas, referenciadas en la WoS y Scopus durante el período 2003-2012. Mediante un procedimiento de normalización, las palabras clave se clasifican con base en las categorías generales del tesauro ERIC. La matriz de datos comprende un total de 286 observaciones con 42 variables (41 categorías generales del tesauro y el año de publicación). A partir de varios indicadores se realiza una caracterización del conjunto de publicaciones. La productividad diacrónica tiene tendencia al crecimiento, con irregularidades que son explicadas de forma hipotética. El análisis estadístico multivariado facilita la clasificación de las investigaciones reportadas, así como la identificación de patrones subyacentes que sirven para caracterizar las publicaciones afines de mayor visibilidad. es_ES
dc.description.sponsorship Esta investigación ha recibido apoyo del proyecto AECID A2/039476/11: Fortalecimiento Institucional en la Enseñanza de la Estadística, la Investigación Operativa, Fiabilidad, y Calidad y Aplicación Científica en Temas de Interés Regional.
dc.language Español es_ES
dc.publisher Departmento de Publicaciones del CSIC es_ES
dc.relation AECID/AP/039476/11 es_ES
dc.relation.ispartof Revista española de Documentación Científica es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Scientometrics es_ES
dc.subject Scientific publications es_ES
dc.subject Education research es_ES
dc.subject Web of Science es_ES
dc.subject Scopus es_ES
dc.subject Cuba es_ES
dc.subject.classification ESTADISTICA E INVESTIGACION OPERATIVA es_ES
dc.title Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012) es_ES
dc.title.alternative Scientometric analysis of Cuban educational publications in WoS and Scopus (2003-2012) es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.3989/redc.2014.3.1119 es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad - Departament d'Estadística i Investigació Operativa Aplicades i Qualitat es_ES
dc.description.bibliographicCitation Cruz Ramírez, M.; Escalona Reyes, M.; Cabrera García, S.; Martínez Caridad, MC. (2014). Análisis cienciométrico de las publicaciones educacionales cubanas en la WoS y Scopus (2003-2012). Revista española de Documentación Científica. 37(3):1-15. doi:10.3989/redc.2014.3.1119 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion http://doi.org/10.3989/redc.2014.3.1119 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 1 es_ES
dc.description.upvformatpfin 15 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 37 es_ES
dc.description.issue 3 es_ES
dc.relation.pasarela S\276808 es_ES
dc.contributor.funder Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo es_ES
dc.relation.references Agarwal, P. K. (2012). Advances in Cognitive Psychology Relevant to Education: Introduction to the Special Issue. Educational Psychology Review, 24(3), 353-354. doi:10.1007/s10648-012-9212-0 es_ES
dc.relation.references Araujo Ruiz, J. A., van Hooydonk, G., Torricella Morales, R. G., & Arencibia Jorge, R. (2005). Cuban scientific articles in ISI Citation Indexes and CubaCiencias databases (1988-2003). Scientometrics, 65(2), 161-171. doi:10.1007/s11192-005-0265-4 es_ES
dc.relation.references Arencibia-Jorge, R., & de Moya-Anegón, F. (2010). Challenges in the study of Cuban scientific output. Scientometrics, 83(3), 723-737. doi:10.1007/s11192-009-0150-7 es_ES
dc.relation.references Brunner, J. J.; Salazar, F. A. (2012). Investigación educacional en Iberoamérica: entre la invisibilidad y la medición. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 4 (9), 559-575. es_ES
dc.relation.references Carpallo, A.; Burgos, E. (2008). Estudio bibliométrico y de calidad de la Revista Complutense de Educación (1990-2007). Revista Complutense de Educación, vol. 19 (1), 13-29. es_ES
dc.relation.references Chang, Y.-H., Chang, C.-Y., & Tseng, Y.-H. (2009). Trends of Science Education Research: An Automatic Content Analysis. Journal of Science Education and Technology, 19(4), 315-331. doi:10.1007/s10956-009-9202-2 es_ES
dc.relation.references Diem, A., & Wolter, S. C. (2012). The Use of Bibliometrics to Measure Research Performance in Education Sciences. Research in Higher Education, 54(1), 86-114. doi:10.1007/s11162-012-9264-5 es_ES
dc.relation.references Fernández, A.; Torralbo, M.; Rico, L.; Gutiérrez, P.; Maz, A. (2003). Análisis cienciométrico de las tesis doctorales espa-olas en Educación Matemática (1976-1998). Revista Espa-ola de Documentación Científica, vol. 26 (2), 162-176. es_ES
dc.relation.references Gantman, E. R. (2011). La productividad científica argentina en Ciencias Sociales: Economía, Psicología, Sociología y Ciencia Política en el CONICET (2004-2008). Revista española de Documentación Científica, 34(3), 408-425. doi:10.3989/redc.2011.3.829 es_ES
dc.relation.references González, J. P.; Reyes, R. (2010). Desarrollo de la educación en Cuba después del a-o 1959. Revista Complutense de Educación, vol. 21 (1), 13-35. es_ES
dc.relation.references Hicks, D. (1999). The difficulty of achieving full coverage of international social science literature and the bibliometric consequences. Scientometrics, 44(2), 193-215. doi:10.1007/bf02457380 es_ES
dc.relation.references Kaiser, H. F., & Rice, J. (1974). Little Jiffy, Mark Iv. Educational and Psychological Measurement, 34(1), 111-117. doi:10.1177/001316447403400115 es_ES
dc.relation.references Lee, M., Wu, Y., & Tsai, C. (2009). Research Trends in Science Education from 2003 to 2007: A content analysis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 31(15), 1999-2020. doi:10.1080/09500690802314876 es_ES
dc.relation.references López, P. (1996). Introducción a la Bibliometría. Valencia: Promolibro. es_ES
dc.relation.references Medina, J. M.; Fernández, I. M.; Gil, J. A.; Fernández, A. (2008). La investigación odontológica espa-ola en la base Science Citation Index: un estudio cienciométrico (1974-2006). Revista Espa-ola de Documentación Científica, vol. 31 (2), 169-189. es_ES
dc.relation.references Mochón, G.; Sorli, Á. (2007).Tesauros de ciencias sociales en Internet. Revista Espa-ola de Documentación Científica, vol. 30 (3), 395-419. es_ES
dc.relation.references Moed, H. F. (2005). Citation Analysis in Research Evaluation. Dordrecht (The Netherlands): Springer. es_ES
dc.relation.references Novo, M.; Bautista, M. J. (2012). Análisis de la incidencia de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en las revistas científicas espa-olas. Revista de Educación, vol. 358, 583-597. es_ES
dc.relation.references Osca, J.; Mateo, M. E. (2003). Difusión de las revistas espa-olas de ciencias sociales y humanidades. Acercamiento bibliométrico. Revista General de Información y Documentación, vol. 13 (1), 115-132. es_ES
dc.relation.references Vallejo, M.; Oca-a, A.; Bueno, Á.; Torralbo, M.; Fernández, A. (2005). Producción científica sobre educación multicultural contenida en las bases de datos Social Science Citation Index y Arts & Humanities Citation Index (1956-2003). Revista Espa-ola de Documentación Científica, vol. 28 (2), 206-220. es_ES
dc.relation.references Van Leeuwen, T. (2006). The application of bibliometric analyses in the evaluation of social science research. Who benefits from it, and why it is still feasible. Scientometrics, 66(1), 133-154. doi:10.1007/s11192-006-0010-7 es_ES
dc.relation.references Vinluan, L. R. (2011). Research productivity in education and psychology in the Philippines and comparison with ASEAN countries. Scientometrics, 91(1), 277-294. doi:10.1007/s11192-011-0496-5 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record