Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Bernal López-Sanvicente, Amparo | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-11-29T08:50:18Z | |
dc.date.available | 2018-11-29T08:50:18Z | |
dc.date.issued | 2018-07-13 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/113300 | |
dc.description.abstract | [EN] In the 1970s, during the design stage of his first houses, Peter Eisenman developed a parallel investigation into the potential of the model in three-dimensional architectural representation that culminated in the construction of an axonometric model. The new three-dimensional object, which unified the abstraction of axonometry and the materiality of the model, arising from its merely figurative condition, was turned into a representation that, as if a trompe l’oeil, imposed certain perspectives, from which, the perception of the design generated different interpretations. The construction of the axonometric model was more than an isolated mannerist experience, because it implied the confirmation of a representational strategy based on artifice and ambiguity, which can be generalized through photography. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En los años setenta, durante la etapa proyectiva de sus primeras casas, Peter Eisenman desarrolló una investigación paralela sobre el potencial de la maqueta en la representación tridimensional de la arquitectura que culminó con la construcción de la maqueta axonométrica. El nuevo objeto tridimensional, que reunía la abstracción de la axonometría y la materialidad del modelo, se desprendía de la condición meramente figurativa de una maqueta para convertirse en una representación que, a modo de trampantojo, imponía determinados puntos de vista, desde los cuales, la percepción del proyecto suscitaba diferentes interpretaciones. La construcción de la maqueta axonométrica no fue sólo una experiencia manierista aislada porque supuso la confirmación de una estrategia de representación basada en el artificio y la ambigüedad, que puede generalizarse a través de la fotografía. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica | |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Peter Eisenman | es_ES |
dc.subject | Maqueta axonométrica | es_ES |
dc.subject | Representación de la arquitectura | es_ES |
dc.subject | Fotografía | es_ES |
dc.subject | Axonometric model | es_ES |
dc.subject | Architectural representation | es_ES |
dc.subject | Photography | es_ES |
dc.title | La maqueta axonométrica de Peter Eisenman: ¿experiencia manierista o estrategia de representación? | es_ES |
dc.title.alternative | The axonometric model of Peter Eisenman: mannerist experience or representational strategy? | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-11-28T13:26:38Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2018.9047 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Bernal López-Sanvicente, A. (2018). La maqueta axonométrica de Peter Eisenman: ¿experiencia manierista o estrategia de representación?. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. 23(33):142-153. https://doi.org/10.4995/ega.2018.9047 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2018.9047 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 142 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 153 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 23 | |
dc.description.issue | 33 | |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.description.references | Archer, B.J., 1980. Houses for Sale by Ambasz, Eisenman, Gregotti, Isozaki, Moore, Pelli, Price, Ungers. New York: Rizzoli. | es_ES |
dc.description.references | Cabezos, P., Cisneros, J. and Soler, F., 2014. Anamorphosis, its history and evolution. EGA revista de expresión gráfica arquitectónica, n. 23, pp. 148-161, doi: 10.495/ega.2014.2184. | es_ES |
dc.description.references | García, M., 2009. ¿Por qué Peter Eisenman hace tan buenos diseños? Tácticas, estrategias y estratagemas. EGA revista de expresión gráfica arquitectónica, n. 14, pp. 90-99. | es_ES |
dc.description.references | Eisenman, P., 1980. "House El Even-Odd". In: Archer, B.J., Houses for Sale: Architects, Emilio Ambasz, Peter Eisenman, Vittorio Gregotti. New York: Rizzoli, pp. 17-30. | es_ES |
dc.description.references | Eisenman, P., (1980) 2004. "Aspects of Modernism: Maison Dom-ino and the Self-Referential Sign". In: Eisenman Inside out: Selected writings, 1963-1988. New Haven: Yale University press, pp. 111-121. | es_ES |
dc.description.references | Eisenman, P., 1981a. "Preface". In: Frampton, K., Kolbowski, S. and Institute for Architecture and Urban Studies (eds). Idea as model. New York: Rizzoli, p. 1. | es_ES |
dc.description.references | Eisenman, P., 1981b. "House X". In: Frampton K., Kolbowski S. and Institute for Architecture and Urban Studies (eds). Idea as model. New York: Rizzoli, pp. 82-83. | es_ES |
dc.description.references | Eisenman, P., 1982. Le rappresentazioni del dubbio: nel segno del segno. Rassegna, n. 9, pp. 69-75. | es_ES |
dc.description.references | Marcos, C.L., 2011. Being and becoming in diagrams. Traces and protoforms as architectural subtext: form Deleuze to Eisenman, EGA revista de expresión gráfica arquitectónica, n. 18, pp. 102-115. | es_ES |
dc.description.references | Moneo, R., 1981a. "Astudy of a wall with windows". In: Frampton K., Kolbowski S. and Institute for Architecture and Urban Studies (eds). Idea as model. New York: Rizzoli, pp. 56-57. | es_ES |
dc.description.references | Oliver, J.C., 2016. "The appearances of the model. Staging and visual control in the photography of architectural models". In: Bergera, I. Cámara y modelo. Fotografía de maquetas de arquitectura en España / Modelling for the Camera. Photography of Architectural Models in Spain, 1925-1970. Madrid: La Fábrica, Ministerio de Fomento, pp. 42-61. | es_ES |
dc.description.references | Pommer, R., 1981. "The Idea of "Idea as Model". In: Frampton, K., Kolbowski, S. and Institute for Architecture and Urban Studies (eds). Idea as model. New York: Rizzoli, pp. 3-9. | es_ES |
dc.description.references | Reichlin, B., 2003. "Axonométrie et photographie chez Alberto Sartoris". In: Baudin, A. (ed). 2003. Photographie et architecture moderne. La collection Alberto Sartoris. Lausanne: Presses Polytechniques et Universitaires Romandes, pp. 33-41. | es_ES |
dc.description.references | ShapiroD. and Stamm, L., 1981. "APoetics of the Model: Eisenman's Doubt". In: Frampton K., Kolbowski S., and Institute for Architecture and Urban Studies (eds). Idea as model. New York: Rizzoli, pp. 121-125. | es_ES |