Resumen:
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[EN] The aim of this paper is to progress towards the development of a framework to analyse undergraduate dissertations. We pay attention to four key elements and the relationships between them: the goals to be achieved, ...[+]
[EN] The aim of this paper is to progress towards the development of a framework to analyse undergraduate dissertations. We pay attention to four key elements and the relationships between them: the goals to be achieved, the available means, the types of final-year dissertations and the supervisory styles. The distinctive feature of the undergraduate dissertation is the process followed to achieve the final goals: the student must produce a high-quality work with high level of autonomy using the available resources (the previous training, the specific materials and the support of a supervisor). Taking this into account, we focus on two factors which condition the process: the types of dissertations (or projects) and the styles of supervision. It is acknowledged the need to broaden the range of options available for each element creating the procedure for each of them. Also, suggesting a classification for them. Finally, attention is paid to the role of the supervisor since it is considered crucial for students. Therefore, it is proposed a classification for the styles of supervision. According to the contribution of the supervisor at each stage of the process, we identify three supervisory styles: director, advisor and supervisor. Although the choice of the most suitable style depends on many factors, we conclude that, in most cases, advisor and supervisor are the most appropriate for the undergraduate dissertation.
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[ES] El objetivo de este artículo es avanzar en el desarrollo de un marco para el análisis de la asignatura Trabajo de Fin de Grado (TFG) que pueda adaptarse a un número amplio de áreas de conocimiento. Se atiende a cuatro ...[+]
[ES] El objetivo de este artículo es avanzar en el desarrollo de un marco para el análisis de la asignatura Trabajo de Fin de Grado (TFG) que pueda adaptarse a un número amplio de áreas de conocimiento. Se atiende a cuatro elementos clave: los fines perseguidos, los instrumentos disponibles, las modalidades de TFG y los estilos de tutorización. El carácter diferenciado de esta asignatura reside, básicamente, en el proceso seguido para alcanzar los fines: utilizando los instrumentos disponibles (formación previa, materiales específicos y apoyo tutorial) el estudiante debe “producir” un trabajo académicamente riguroso con un grado de autonomía notable. Centramos, por ello, la atención en dos factores que condicionan dicho proceso: las modalidades de TFG y los estilos de tutorización. Ponemos de manifiesto la necesidad de ampliar el abanico de modalidades en todos los elementos que conforman el procedimiento del TFG y presentamos una posible clasificación. A continuación, dado que parece resultar crucial para el alumno, ponemos el foco de atención en el papel del tutor y proponemos una clasificación de los estilos de tutorización. Atendiendo a la intervención del tutor en las distintas fases de elaboración de los TFG, distinguimos tres estilos de tutorización: conductora, orientadora y supervisora. Aunque la elección del estilo de tutorización más adecuado depende de múltiples factores, concluimos que, en general, la tutorización orientadora y la supervisora son más apropiadas para el TFG.
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