Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Rowan, Jaron | es_ES |
dc.contributor.author | Camps, Marta | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-01-24T10:55:20Z | |
dc.date.available | 2019-01-24T10:55:20Z | |
dc.date.issued | 2018-09-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/116028 | |
dc.description.abstract | [EN] The academic world suffers from more creative methods of research capable of linking and understanding increasingly complex societies, new digital realities and contemporaneous aesthetics. Art and design as research disciplines are not alien to this reality. In the following article we will defend the need to define our own research methods to face our present and possible futures. To do this, some of these practices are explored in research in art and design, underlining the need to develop strategies and practices in which the materiality of objects and tools coexist with the abstract, the symbolic and the intangible. In this article we will explore the potential of the diagram as a research tool and delve into its philosophical implications with the help of Deleuze and Guattari's work. We will speculate about the potential of diagrams as a learning method and knowledge creation. This article wants to give an account of the importance of creating spaces where art, design, philosophy and research come together to create strange and extraordinary artifacts that can help us to better understand the world and its different materialities. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El mundo académico adolece de métodos más creativos de investigación capaces de vincular y comprender sociedades cada vez más complejas, las nuevas realidades digitales y las estéticas contemporáneas. El arte y el diseño como disciplinas de investigación no son ajenos a esta realidad. En el siguiente artículo se va a defender la necesidad de definir métodos de investigación propios para enfrentarse a nuestro presente y a posibles futuros. Para ello se exploran algunas de estas prácticas en investigación en y con arte y diseño, subrayando la necesidad de desarrollar estrategias y prácticas en las que la materialidad de los objetos y las herramientas convivan con lo abstracto, lo simbólico y lo intangible. En este artículo exploraremos el potencial del diagrama como herramienta de investigación y ahondaremos en sus implicaciones filosóficas con la ayuda del trabajo de Deleuze y Guattari. Especularemos en torno al potencial de los diagramas como método de aprendizaje y creación de conocimiento. Este artículo quiere dar cuenta de la importancia de crear espacios donde el arte, el diseño, la filosofía y la investigación se unen para crear artefactos extraños y extraordinarios que pueden ayudarnos a entender mejor el mundo y sus diferentes materialidades. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales | |
dc.rights | Reconocimiento (by) | es_ES |
dc.subject | Diagrama | es_ES |
dc.subject | Métodos de investigación | es_ES |
dc.subject | Arte | es_ES |
dc.subject | Diseño | es_ES |
dc.subject | Diagram | es_ES |
dc.subject | Research methods | es_ES |
dc.subject | Art | es_ES |
dc.subject | Design | es_ES |
dc.title | Los diagramas como materialización de la investigación en arte y diseño | es_ES |
dc.title.alternative | Diagrams as a materialisation of research in art and design | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-01-23T13:59:17Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/aniav.2018.10041 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Rowan, J.; Camps, M. (2018). Los diagramas como materialización de la investigación en arte y diseño. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. (3):53-66. https://doi.org/10.4995/aniav.2018.10041 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/aniav.2018.10041 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 53 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 66 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 3 | |
dc.identifier.eissn | 2530-9986 | |
dc.description.references | Alley, R. (1981). Catalogue of the Tate Gallery Collection of Modern Art. London: Tate Gallery. | es_ES |
dc.description.references | Black, Les and Puwar, Nirmal (2012). Live methods. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2012. | es_ES |
dc.description.references | Bogost, I. (2012). Alien phenomenology, or, What it's like to be a thing. Minneapolis: University of Minnesota Press. https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816678976.001.0001 | es_ES |
dc.description.references | Boserman, C. and Ricart, D. (2016). 'Metodologías de investigación materializadas. Entre maquetas, tostadoras, diagramas, rampas y cabinas'. Inmaterial. DISEÑO, ARTE Y SOCIEDAD, 1 (1) . Available from http://www.inmaterialdesign.com/index.php/mag/article/view/10 [Accessed 17 October 2016]. | es_ES |
dc.description.references | Boserman, C., Rocha, J. and Rowan, J. (2015). 'La materia contraataca: una tentativa objetológica'. Obra digital, 0 (9). Available from http://revistesdigitals.uvic.cat/index.php/obradigital/article/view/66 [Accessed 17 October 2016]. | es_ES |
dc.description.references | Burke, A. (2014). 'Considering the Diagram and Design Research'. Lusofona Journal of Architecture and Education, 0 (11), 345 / 355. | es_ES |
dc.description.references | Christianson, S. (2014). 100 diagrams that changed the world: from the earliest cave paintings to the innovation of the iPod. London: Batsford. | es_ES |
dc.description.references | Deleuze, G. (2017). El bergsonismo. Buenos Aires: Editorial Cactus. | es_ES |
dc.description.references | Deleuze, G. and Guattari, F. (1988). A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia. London: Athlone. | es_ES |
dc.description.references | Dunne, Anthony and Raby, Fiona (2013). Speculative everything: design, fiction, and social dreaming. Cambridge, Massachusetts ; London: The MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | Frühsorge, J. and Gansterer, N. (2015). 'In conversation'. Fukt Magazine, 14. Gansterer, N. (2011). Drawing a hypothesis: figures of thought : a project ; New York: Springer. | es_ES |
dc.description.references | Goffey, Andrew. Ed. (2014) 'Philosophical Experimentation Between Deleuze and Guattari. En Goffey, A., and Faber, R., eds. The allure of things: process and object in contemporary philosophy. London: Bloomsbury. | es_ES |
dc.description.references | Krausse, J. (1998). 'Information at a glance. On the history of the diagram'. OASE: architectural journal, 48 3-30. | es_ES |
dc.description.references | Kwinter, S. (1998). 'The Hammer and the Song'. OASE: architectural journal, 48 31-43. | es_ES |
dc.description.references | Law, J. (2004). After method: mess in social science research. London: Routledge. | es_ES |
dc.description.references | Lury, C. and Wakeford, N. (2012). Inventive methods: the happening of the social. London ; New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203854921 | es_ES |
dc.description.references | Pink, S. (2015). Doing Sensory Ethnography. London: SAGE Publications Ltd. | es_ES |
dc.description.references | Ritchie, M. (2015). 'The Temptation of the Diagram'. In: Cox, Jaskey and Malik, S., eds. Realism, Materialism, Art. Berlin: Stenberg Press. | es_ES |
dc.description.references | Rowan, J. (2016). 'Diseño y materialismo: hacia materias salvajes'. INMATERIAL. Diseño, Arte y Sociedad, 1 (1) . Available from http://www.inmaterialdesign.com/index.php/mag/article/view/8 [Accessed 19 April 2018]. | es_ES |
dc.description.references | Rowan, J. and Camps, M. (2017). 'Investigación en diseño: suturando cuerpos, cacharros, epistemologías y lunas'. Artnodes. Available from http://artnodes.uoc.edu/articles/abstract/10.7238/a.v0i20.3133/ [Accessed 19 April 2018]. | es_ES |
dc.description.references | Thrift, N. (2008). Non-representational theory: space, politics, affect. London: Routledge | es_ES |