Resumen:
|
[CA] Tras la devastació que va assolar Europa tra la Segona Guerra Mundial, sortiu la necessitat de fabricar vivendes d’una manera efectiva per a reallotjar a les families, especialment
obreres, que varen perdre el seu ...[+]
[CA] Tras la devastació que va assolar Europa tra la Segona Guerra Mundial, sortiu la necessitat de fabricar vivendes d’una manera efectiva per a reallotjar a les families, especialment
obreres, que varen perdre el seu llar. Goberns, empreses privades y organitzacions internacionals investigaren diversos processos constructiu que donaren solució al dèfcit habitacional. Una de les pràctiques més populars va ser la construcció modular, el màxim exponent
del qual son els sistemes constructiu basat en panels de formigó armat prefabricat. Es a
la Europa Oriental, a l’exterritori soviétic, on trobem un major nombre d’aquest tipu
de construccions. Va ser allí on aquesta pràctica es va estigmatitzar. Es habitual la seua
presència àrees on, amb el pa del temps, sofriren confictes socials que van enfosquir la idea
original, infuenciada pels principi de l’urbanisme Modern, de generar conjunts habitacionals d’una manera econòmica als que els damnifcats per la Guerra pugueren començar
una nova vida.
Si bé és cert que la majoria dels conjuntes s'ubicaven en el territori soviètic, trobem exemples
de sistemes de prefabricació en formigó en tot el món. Tracoba I va ser un dels dits sistemes,
una empresa especialitzada en prefabricats de formigó armat. El seu model de gestió, la
seua presència internacional, la seua tecnologia, la seua adaptabilitat tipològica i la seua
presència en exemples rellevants de la història de l'arquitectura moderna, fan de Tracoba
un exemple d'èxit en el sector de la prefabricació. El dit sistema, i en concret el seu ús en la
Cité Pierre Collinet, conjunt dissenyat per l'arquitecte Jean Ginsberg, són l'objecte central
d'estudi d'esta investigació. Es busca reconstruir la seua història com a apologia d'una pràctica constructiva històricament castigada com va ser la prefabricació amb grans panells.
[-]
[ES] Tras la devastación que asoló Europa en la Segunda Guerra Mundial, surgió la necesidad de fabricar viviendas de una manera eficiente para realojar a las familias, especialmente obreras, que se vieron privadas de hogar. ...[+]
[ES] Tras la devastación que asoló Europa en la Segunda Guerra Mundial, surgió la necesidad de fabricar viviendas de una manera eficiente para realojar a las familias, especialmente obreras, que se vieron privadas de hogar. Gobiernos, empresas privadas y organizaciones internacionales investigaron diversos métodos constructivos para dar solución al déficit habitacional. Una de las prácticas más populares fue la construcción modular, cuyo máximo exponente son los sistemas constructivos basados en piezas o paneles de hormigón armado prefabricado. Es en Europa Oriental, en el ex-territorio soviético, donde encontramos un mayor número de dicho tipo de construcciones. Fue allí donde se estigmatizó dicha práctica. Es habitual su presencia en áreas, que con el paso del tiempo, sufrieron conflictos sociales que opacaron la idea original, influenciada por los principios del urbanismo Moderno, de generar conjuntos habitacionales de una manera económica en las que los damnificados por la Guerra pudieran comenzar una nueva vida.
Si bien es cierto que la mayoría de dichos conjuntos se ubicaban en el territorio soviético, encontramos ejemplos de sistemas de prefabricación en hormigón en todo el mundo.
Tracoba I fue uno de dichos sistemas, una empresa especializada en prefabricados de hormigón armado. Su modelo de gestión, su presencia internacional, su tecnología, su adaptabilidad tipológica y su presencia en ejemplos relevantes de la historia de la arquitectura moderna, hacen de Tracoba un ejemplo de éxito en el sector de la prefabricación.
Dicho sistema, y en concreto su uso en la Cité Pierre Collinet, conjunto diseñado por el arquitecto Jean Ginsberg, son el objeto central de estudio de esta investigació. Se busca reconstruir su historia como apología de una práctica constructiva históricamente castigada como fue la prefabricación con grandes paneles
[-]
[EN] After the Second World War Europe was devastated, and the needed of reconstruct many cities was a priority. The goal of Gobernments, private companies and international organizations was to rebuild the homes destroyed ...[+]
[EN] After the Second World War Europe was devastated, and the needed of reconstruct many cities was a priority. The goal of Gobernments, private companies and international organizations was to rebuild the homes destroyed during the conflict, in an eficient, economic, and quick way. Many constructive methods were involved in this process. Modular systems were really popular, leaded by the field of prefabricated concrete panels. In the formers soviet territories is where we can find the biggest amount of buildings constructed under this practice. It was there, because of the small size and precarious thermal conditioning of the dwelling, where the stigmatization of the concrete panels started. In many of the areas where they were introduced, after years, social problems showed up and overshadowed the original idea. This urban ensembles were conceived under the influence of the Modern Urban principles, with the target of giving a second chance to the victims of the War, although many turned out to be a failure.
We can also find examples of concrete panels systems spread all over the world. Tracoba is one of those companies specialized in that field. Its bussiness model, its international presence, its technology, its tipological scalability makes Tracoba a succesful example in prefabricated field.
That system, and specially its participation in the Pierre Collinet ensemble, designed by Jean Ginsberg, are the central target of this research. It reconstructs Tracoba¿s history as advocacy of a constructive process historycally slandered as great prefabricated panels was.
[-]
|