Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Caralt Robles, David | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-04-10T10:00:27Z | |
dc.date.available | 2019-04-10T10:00:27Z | |
dc.date.issued | 2019-04-08 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/119185 | |
dc.description.abstract | [EN] This article argues that there is a relationship between aerial views and the representation of catastrophe prior to the arrival of military aerial photography in the aerodynamic era. First, the article briefly reviews utopian literature that, in the seventeenth and eighteenth centuries, fantasized about the possibility of flying and warned of the destructive potential that vision from the air holds. It emphasizes that the conquest of the sky that began with the aerostatic balloon was represented with a sombre vision of a globe-eye as a warning of the coming danger. It also describes a series of representations of destruction, accomplished or in process, in ancient documents that used the aerial view and anticipated the photographs from planes that recorded the devastation of the wars of the twentieth century. This article argues, in short, that visual dominion from above turns the aerial view into a privileged position from which to represent the destruction of architecture and cities. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El artículo argumenta la relación entre vista aérea y representación de la catástrofe antes de la llegada de la fotografía aérea militar en la era aerodinámica. Repasa primero brevemente la literatura utópica que, en los siglos xvii y xviii, fantasea con la posibilidad de volar y advierte del potencial destructivo de la visión desde el aire. Destaca que la conquista del cielo iniciada con el globo aerostático fue representada con la visión sombría de un globo-ojo como seria advertencia del peligro venidero. Explica una serie de representaciones de la destrucción, consumada o en proceso, en documentos antiguos que se sirven de la vista aérea y anticipan las fotografías desde el avión que registran la devastación de las guerras del siglo xx. Mantiene, en fin, que el dominio visual desde arriba convierte la vista aérea en la posición privilegiada desde donde representar la destrucción de la arquitectura y la ciudad. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Aerial view | es_ES |
dc.subject | Destruction | es_ES |
dc.subject | Ruins | es_ES |
dc.subject | Drawing | es_ES |
dc.subject | Vista aérea | es_ES |
dc.subject | Destrucción | es_ES |
dc.subject | Ruinas | es_ES |
dc.subject | Dibujo | es_ES |
dc.title | Vista aérea y ruina. Representaciones pre-fotográficas de la destrucción desde el aire | es_ES |
dc.title.alternative | Aerial view and ruins. Pre-photographic representations of destruction from the air | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-04-10T07:24:48Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2019.10343 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Caralt Robles, D. (2019). Vista aérea y ruina. Representaciones pre-fotográficas de la destrucción desde el aire. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. 24(35):106-117. https://doi.org/10.4995/ega.2019.10343 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2019.10343 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 106 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 117 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 24 | |
dc.description.issue | 35 | |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.description.references | AMAD, P., 2012. From God's-eye to Camera-eye: Aerial Photography's Post-humanist and Neo-humanist Visions of the World. History of Photography, 36, 1, pp. 66-86. https://doi.org/10.1080/03087298.2012.632567 | es_ES |
dc.description.references | BALTRUSAITIS, J., 1989. Aberrations, an Essay on the Legend of Forms. Cambridge, Mass.: MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | BARNES, J., 2014. Niveles de vida. Barcelona: Anagrama, 2014. | es_ES |
dc.description.references | BODANOVICH, B., 1994. "Semiología de la destrucción y signos de esperanza". En: García Espuche, A., ed. Ciudades del globo al satétile. Barcelona-Electa: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. | es_ES |
dc.description.references | CANETTI, E., 2005 (1960). Masa y poder. Barcelona: Random House Mondadori. | es_ES |
dc.description.references | RESTIF DE LA BRETONNE, N., 1962 [1781]. El descubrimiento astral por un hombre volador o El Dédalo francés: novela filosófica. Santiago de Chile: Centro de Investigaciones de Historia Americana. | es_ES |
dc.description.references | DOOSRY, Y., 2013. "El ojo interior". En: Surrealistas antes del surrealismo: la fanstasía y lo fantástico en la estampa, el dibujo y la fotografía. Madrid: Fundación Juan March, pp. 73-89. | es_ES |
dc.description.references | DORRIAN, M., 2007. The Aerial View: Notes for a Cultural History. Strates, 13, pp. 2-18. Disponible en: http://strates.revues.org/5573 (Consultado el 25 mazo 2018). | es_ES |
dc.description.references | DORRIAN, M., y POUSIN, F. (eds.), 2013. Seeing from above: The aerial view in visual culture. London: I.B. Tauris. | es_ES |
dc.description.references | JASPER, A., 2017. "God's eye view: on axonometric projection". En Stoppani, T., Ponzo, G., Themistokleous, G., eds. This Thing Called Theory. London & New York: Routlegde, pp. 126-134. | es_ES |
dc.description.references | LAHUERTA, J. J., 2009. "Badía desde el aire y otros vuelos". En Archivo F.X.: La ciudad vacía. Política. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, pp. 81-101. | es_ES |
dc.description.references | LINDQVIST, S., 2002. Historia de los bombardeos. Madrid: Turner. | es_ES |
dc.description.references | MOLEÓN, P., 2001. John Soane (1753-1837) y la arquitectura de la razón poética. Madrid: Mairea. | es_ES |
dc.description.references | SWIFT, J., 2008 (1727). Los viajes de Gullivert. Barcelona: Mondadori. | es_ES |
dc.description.references | WELLS, H. G., 1908. The War in the air, and particularly how Mr. Bert Smallways fared while it lasted. (With illustrations by A.C. Michael). London: George Bell & Sons. https://doi.org/10.5479/sil.549464.39088008979957 | es_ES |
dc.description.references | WOODWARD, Ch., 1999. Visions of ruin: architectural fantasies & designs for garden follies. (Catálogo de la exposición). London: Sir John Soane's Museum. | es_ES |
dc.description.references | ZÖLLNER, F., 2003. Leonardo Da Vinci, 1452-1519: The Complete Paintings and Drawings. Köln: Taschen. | es_ES |