Resumen:
|
[EN] The aforementioned article 31 recognizes others rights, such as the riht to rest, leisure and recreational activities. The present work will focus on the right to play, since it´s considered an indispensable component ...[+]
[EN] The aforementioned article 31 recognizes others rights, such as the riht to rest, leisure and recreational activities. The present work will focus on the right to play, since it´s considered an indispensable component of children's physical, social, cognitive, emotional and spiritual development. This right has been for a long time undervalued with respect to other rights of the Convention.
In this work, after analyzing the international norms, the legislations of the Latin American countires and Spain about childhood. We will show that this change of tendency is produced. The right to play isn´t a right fogotten or ignored.
The human person raised the problem of the connection between individuality and its relationship with the idea of person. I will contend that the status of child as a moral person implies the universal recognition of his/her individuality, as a rules of ethical nature. However, the quality of being an individual person will only be reached in the bosom of certain social configuration capable of providing value to the organic individuality.
This being so, the rights of the child were proclaimed from the ideological point of view of its legislators. But there are other possible ideological alternatives.
[-]
[ES] El derecho al juego de niños, niñas y adolescentes está reconocido en el artículo 31 de la Convención de los Derechos del Niño (1989). Como todo Tratado, la Convención crea obligaciones para los Estados Parte, que ...[+]
[ES] El derecho al juego de niños, niñas y adolescentes está reconocido en el artículo 31 de la Convención de los Derechos del Niño (1989). Como todo Tratado, la Convención crea obligaciones para los Estados Parte, que deben garantizar los derechos que proclama y, entre ellos, el derecho al juego. El citado precepto 31 reconoce otros derechos, como son el derecho al descanso, al esparcimiento y a las actividades recreativas. El trabajo se centrará en el derecho al juego, al ser considerado un componente indispensable del desarrollo físico, social, cognitivo, emocional y espiritual de los menores. Derecho que ha sido durante mucho tiempo minusvalorado con respecto a otros derechos de la Convención.En este trabajo, tras analizar la normativa internacional, las legislaciones de los Estados latinoamericanos y de España relativas a la infancia, demostraremos que se está produciendo un cambio de tendencia. El derecho al juego no es un derecho olvidado o ignorado.
[-]
|