Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Moreno Moreno, Maria Pura | es_ES |
dc.contributor.author | Solano Rojo, Montserrat | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=3.156984200000011; north=47.0029221; name=29 Rue du Banlay, 58000 Nevers, França | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-05-03T12:55:00Z | |
dc.date.available | 2019-05-03T12:55:00Z | |
dc.date.issued | 2019-04-30 | |
dc.identifier.issn | 1888-5616 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/119842 | |
dc.description.abstract | [EN] In French architecture in the second half of the 20th century, the demand for urban planning, critical of the foundations of the Charter of Athens, was linked to the Gestalt psychology’s exploration of space. The inheritance of teachers such as A. Perret and Le Corbusier regarding the use of concrete as a fetish material of modernity was added to by proposals by architects like Claude Parent who sought the revaluation of his expressive properties, both visually and to the touch, and the sensory implications when referring to the imbalance of living. This article will analyze L'Église de Sainte Bernadette du Banlay in Nevers (1963-1966), built by Claude Parent under the “The Fonction Oblique” criteria of the Architecture Principe group, while abiding by the characteristics of the architecture of the bunkers of the Atlantic Wall investigated by one of members of this group - the urban planner philosopher, Paul Virilio. Parameters concerned with emplacement, circulation, function, space and the integral construction with concrete will allow for the revelation of whether the doctrine of “oblique architecture” bound it to fulfilling a religious function or if the alloy in the assimilated materiality of the bunkers was his answer to a coherent conception and spatial construction. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En la arquitectura francesa de la segunda mitad del s.XX, la reivindicación de planeamientos urbanos, críticos con los fundamentos de la Carta de Atenas, apareció ligada a las exploraciones espaciales de la psicología de la Gestalt. El patrimonio de maestros como A. Perret y Le Corbusier respecto al empleo del hormigón como material fetiche de la modernidad, se complementó con propuestas de arquitectos como Claude Parent que buscaron la revalorización de sus propiedades expresivas en lo visual y lo táctil, y de sus implicaciones sensoriales referidas al desequilibrio en el habitar. Este artículo analizará la L’Église de Sainte Bernadette du Banlay en Nevers (1963-1966), construida por C. Parent bajo los criterios de “La Function Oblique” del grupo Architecture Principe, y sujeta a las características de la arquitectura de los búnkeres del Muro del Atlántico investigada por uno de sus integrantes: el filósofo urbanista Paul Virilio. Parámetros referidos al emplazamiento, la circulación, la función, el espacio y la construcción integral en hormigón permitirán averiguar si la doctrina de lo oblicuo obligada, en este caso, a cumplir una función religiosa o, la materialidad asimilada de los bunkers, respondió en su aleación a una coherente concepción y construcción espacial. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EN BLANCO. Revista de Arquitectura | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Claude Parent | es_ES |
dc.subject | Paul Virilio | es_ES |
dc.subject | Sainte Bernadette | es_ES |
dc.subject | Nevers | es_ES |
dc.subject | Function Oblique | es_ES |
dc.title | El hormigón críptico de l’Église de Sainte Bernadette du Banlay en Nevers (1963-1966): Claude Parent y Paul Virilio | es_ES |
dc.title.alternative | The cryptic concrete of l'Église du Banlay de Sainte Bernadette in Nevers (1963-1966): Claude Parent and Paul Virilio | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-04-30T10:15:11Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/eb.2019.11208 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Moreno Moreno, MP.; Solano Rojo, M. (2019). El hormigón críptico de l’Église de Sainte Bernadette du Banlay en Nevers (1963-1966): Claude Parent y Paul Virilio. EN BLANCO. Revista de Arquitectura. 11(26):105-117. https://doi.org/10.4995/eb.2019.11208 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/eb.2019.11208 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 105 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 117 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 11 | |
dc.description.issue | 26 | |
dc.identifier.eissn | 2445-1215 | |
dc.description.references | Buckley, Craig & Violeau, J.L. Utopie, Texts and Projects, 1967-1978. Los Angeles: Semiotext(e), 2011. | es_ES |
dc.description.references | Cohen, Jean Louis. L'architecture au XXe siècle. Modernité et continuité. París: Hazan, 2014. | es_ES |
dc.description.references | Fullaondo Buigas del Dalmau, Diego. "La invención de La Fonction Oblique". Tesis Doctoral. Madrid: Departamento de Proyectos de ETSAM, Universidad Politécnica de Madrid, 2012. | es_ES |
dc.description.references | Fullaondo, Juan D. "Claude Parent. ¿ Le Corbusier o Sant'Elia? ". Nueva Forma, nº13, Madrid, Febrero 1967, 9-10. | es_ES |
dc.description.references | Joly, Christophe; Parent, Claude; Virilio, Paul. Église Sainte-Bernadette á Nevers. París: Editions Jean Michel Place, Architecture Archives, 2004. | es_ES |
dc.description.references | Johnston, Pamela. The function of the oblique: The architecture of Claude Parent and Paul Virilio, 1963-1969. Londres: Aa Publications, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Migayrou Frédéric; Rambert Francis. Cat. Claude Parent. L'œuvre construite, l'œuvre graphique. París: Editions Hyx, Cité de l'architecture et du patrimoine/IFA, 2015. | es_ES |
dc.description.references | Migayrou, Frédéric; Parent, Claude; Virilio, Paul. Nevers Architecture principe, Claude Parent, Paul Virilio. París: Hyx, 2010. | es_ES |
dc.description.references | Parent, Claude. "Nevers". Architecture Principe, nº3, Mai/Juin 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Parent, Claude. "Simulacre". Architecture Principe, nº6, Auot 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Parent, Claude. Vivir en lo oblicuo. Barcelona: Gustavo Gili SL, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Parent, Claude. Vivre à l'oblique. París: L'Aventure Urbaine,1970. | es_ES |
dc.description.references | Parent, Claude. "La obra de la iglesia de Santa Bernadette, de Nevers". En Nueva Forma, nº13. Madrid-Barcelona, 1967, 9. | es_ES |
dc.description.references | Parent, Claude, et al. Entrelacs de l'oblique. París: Ed. du Moniteur, 1981. | es_ES |
dc.description.references | Ragon, Michel. Monographie critique d'un architecte. Claude Parent. Paris: Dunod, 1982. | es_ES |
dc.description.references | Simonot, Béatrice. "Claude Parent, el riesgo erigido en modo operativo". DC PAPERS: revista de crítica y teoría de la arquitectura, 2012, no 23, p. 45-56. [Consultado 28-12-2018 en https://upcommons.upc.edu/handle/2099/12399] | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. "Avertissement" en Architecture Principe, nº1, Février, 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. "La Fonction Oblique" en Architecture Principe, nº1, Février, 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. "Instabilisation", en Architecture Principe, nº3, Mai/Juin 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996 | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. "Nevers chantiers". En Architecture Principe, nº3, Mai/Juin 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. "Architecture Cryptique" en Architecture Principe, nº6, Sept/Oct, 1966. Recogido en Architecture Principe: 1966 et 1996. (Besançon: Les Editions de l'imprimeur, 1996). | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. Bunker Archeology. París: Editions de Centre Pompidou, 1975. | es_ES |
dc.description.references | Virilio, Paul. "Nevers". Nueva Forma, nº27, 1968, p.45. | es_ES |