Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Rincón Borrego, Iván Israel | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=-7.092620000000011; north=31.791702; name=Ouled Khellouf, Marroc | es_ES |
dc.date.accessioned | 2019-05-06T08:17:01Z | |
dc.date.available | 2019-05-06T08:17:01Z | |
dc.date.issued | 2019-04-30 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/119960 | |
dc.description.abstract | [EN] Norwegian architect Sverre Fehn took a trip to Morocco in 1951 which is one of the most remarkable steps of his beginnings as an architect, but also one of the most unknown. Until now, nearing the tenth anniversary of his death in February 2009, research on the Nordic author has ignored the need to study the journey in depth. This has been treated on many occasions just as a confessed starting point in his career. This paper rebuilds, organizes and analyses the trip using the original notebooks that Sverre Fehn brought with him on his return, three and not one, as has always been claimed, which were left to the National Museum of Art, Architecture and Design in Norway. The researcher explores the traveller’s thoughts through the places and constructions encoded in his drawings. Following Jorn Utzon’s advice, Fehn recognized the inspiring dimension that primitive architecture had for the masters of the Modern Movement and, therefore, for their own modern cultural heritage. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El viaje a Marruecos del arquitecto noruego Sverre Fehn en 1951 es uno de los hitos más reseñables de su formación como arquitecto, pero también uno de los más desconocidos. Hasta la fecha, próximos al décimo aniversario de su fallecimiento en febrero de 2009, las investigaciones sobre el autor nórdico han obviado estudiar dicho periplo en profundidad, tratándolo en muchas ocasiones simplemente como confesado punto de partida en su trayectoria. El presente artículo reconstruye, ordena y analiza el citado viaje a la luz de los cuadernos originales que Sverre Fehn trajo consigo a su regreso, tres y no uno, como siempre se ha dicho, legados al Museo Nacional de Arte, Arquitectura y Diseño de Noruega. Se indaga en el pensamiento del viajero mediante los parajes y construcciones que codifican sus dibujos. Siguiendo los consejos de Jorn Utzon, Fehn reconoce la dimensión inspiradora que la arquitectura primitiva tuvo para los maestros del Movimiento Moderno y, por ende, para su propio acervo cultural moderno. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Sverre Fehn | es_ES |
dc.subject | Marruecos | es_ES |
dc.subject | Arquitectura Primitiva | es_ES |
dc.subject | Jorn Utzon (1918-2008) | es_ES |
dc.title | Sverre Fehn y la arquitectura primitiva de Marruecos | es_ES |
dc.title.alternative | Sverre Fehn and the primitive architecture of Morocco | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2019-05-06T07:50:42Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2019.10663 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Rincón Borrego, II. (2019). Sverre Fehn y la arquitectura primitiva de Marruecos. VLC arquitectura. Research Journal. 6(1):97-124. https://doi.org/10.4995/vlc.2019.10663 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2019.10663 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 97 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 124 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 6 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.description.references | Bugge, Gunnar, and Christian Norberg-Schulz. Stav Og Laft. Oslo: Norsk Arkiteturforlag, 1990. | es_ES |
dc.description.references | Dal Co, Francesco. "Entre la tierra y el mar. Sverre Fehn, intérprete del ocaso del siglo." Arquitectura Viva, Vol. 54 (1997). | es_ES |
dc.description.references | Drew, Philip. Tercera generación: la significación cambiante de la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 1973. | es_ES |
dc.description.references | Fehn, Sverre. "Notebook of trip to Morocco." 1951. Sig. NMK.2008.0734.123.000. Archives Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design. | es_ES |
dc.description.references | Fehn, Sverre. "Marokansk primitiv arkitektur." Byggekunst, Vol. 5 (1952). | es_ES |
dc.description.references | Fehn, Sverre. "An Architectural Autobiography." In The Poetry of Straight Line: Five Masters of the North., edited by Marja-Riitta Norri and Maija Kärkkäinel. Helsinki: Museum of Finnish Architecture, 1992. | es_ES |
dc.description.references | Fehn, Sverre, and Per Olaf Fjeld. "Has a doll life?." Perspecta: The Yale Architectural Journal, Vol. 24 (1988). https://doi.org/10.2307/1567122 | es_ES |
dc.description.references | Fjeld, Per Olaf. Sverre Fehn. The Thought of Construction. New York: Rizzoli, 1983. | es_ES |
dc.description.references | Fjeld, Per Olaf. Sverre Fehn: the pattern of thoughts. New York: Monacelli Press, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Ferrer Forés, Jaime J. "El mundo en el horizonte. Jorn Utzon y Sverre Fehn." DPA Documents de Projectes d'Arquitectura, Vol.26, (2010). | es_ES |
dc.description.references | Holan, Jerry. Norwegian wood: a tradition of building. New York: Rizzoli, 1983. | es_ES |
dc.description.references | López Cotelo, Borja. "Sverre Fehn: desde el dibujo." PhD diss., Universidade da Coruña, 2012. | es_ES |
dc.description.references | López de la Cruz, Juan José, and José Manuel López-Peláez. El dibujo del mundo. Madrid: Lampreave, 2014. | es_ES |
dc.description.references | Millán Gómez, Antonio. "Sentidos de Sverre Fehn: ver, anotar, diseñar." EGA Revista de expresión gráfica arquitectónica, Vol. 23, 34 (2018). https://doi.org/10.4995/ega.2018.10864 | es_ES |
dc.description.references | Millán Gómez, Antonio. "Sverre Fehn: El Lugar Como Soporte." Proyecto, Progreso, Arquitectura, Vol. 19 (November 2018). https://doi.org/10.12795/ppa.2018.i19.01 | es_ES |
dc.description.references | Norberg-Schulz, Christian, and Gennaro Postiglione. Sverre Fehn: Works, Projects, Writings, 1949-1996. Milán: The Monacelli Press, 1997. | es_ES |
dc.description.references | Petri, Mathilde. "Sverre Fehn: Et Interview." Skala. Nordic magazine for Architecture and Design, Vol. 23 (1990). | es_ES |
dc.description.references | PAGON. "CIAM." Byggekunst, Vol. 6-7 (1952). | es_ES |
dc.description.references | Rincón Borrego, Iván. "Sverre Fehn: la forma natural de construir." PhD diss., Universidad de Valladolid, 2010. | es_ES |
dc.description.references | Rincón Borrego, Iván. "Principios Orientales en la Arquitectura Doméstica Moderna Escandinava." In Apropriaçoes do Movimiento Moderno - Apropriaciones del Movimiento Moderno. Oporto: Centro de Estudios Arnaldo Araujo, 2011. | es_ES |
dc.description.references | Rincón Borrego, Iván. "Las acuarelas de Sverre Fehn: hacia la abstracción arquitectónica del paisaje de Hvasser." Boletín de Arte, Vol. 37 (2016). https://doi.org/10.24310/bolarte.2016.v0i37.3277 | es_ES |
dc.description.references | Rudofsky, Bernard. Architecture without Architetcs: a short introduction to non-pedigreed architecture. Londres: Academy Editions, 1974. https://doi.org/10.12795/ppa.2018.i18.09 | es_ES |
dc.description.references | Sánchez Moya, María Dolores, and Angel Luis Fernández Campos. "Construcción concisa. El proceso de la obra del Pabellón de los Países Nórdicos en la Bienal de Venecia de Sverre Fehn (1958-1962)." Rita: Revista Indexada de Textos Académicos, Vol. 1 (2014). https://doi.org/10.24192/2386-7027(2014)(v1)(08) | es_ES |
dc.description.references | Steen Moller, Henrik. "Sverre Fehn - An Interview with the Norwegian architect." Living Architecture, Vol.15 (1997). | es_ES |
dc.description.references | Weston, Richard. Utzon: inspiration, vision, architecture. Hellerup: Blondal, 2002. | es_ES |