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Imagen, movimiento e interactividad en el cómic digital

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Imagen, movimiento e interactividad en el cómic digital

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dc.contributor.author Molina Fernández, Marga es_ES
dc.date.accessioned 2019-06-03T11:20:37Z
dc.date.available 2019-06-03T11:20:37Z
dc.date.issued 2019-05-31
dc.identifier.issn 2253-6337
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/121469
dc.description.abstract [EN] After a brief introduction to all the different kinds of digital comic and their denomination, this article will concern the combination of motion, animation and comic in the digital environment. First of all, it will explore the conflicts between both media and the first solutions developed by the creators of these hybrid forms. Then, with the inclusion of interactivity and touch screen reading devices, it will present some of the formal hybrid strategies with narrative function from case studies. In the end, it will concern those works which emphasize the materiality of comics through the combination of traditional and digital mediums. es_ES
dc.description.abstract [ES] Tras presentar los diferentes tipos de cómic digital y sus denominaciones, este artículo tratará la combinación del movimiento y la animación con el cómic en el entorno digital. En primer lugar, se plantearán los conflictos entre ambos medios y las primeras soluciones desarrolladas por los creadores de estas formas híbridas. A continuación, con la inclusión de la interactividad y los dispositivos de lectura con pantalla táctil, se expondrán algunas estrategias formales híbridas con función narrativa a partir del análisis de ejemplos. Finalmente, se tratarán las obras que subrayan la materialidad del cómic a través de la combinación de un soporte tradicional y digital. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof EME Experimental Illustration, Art & Design
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Cómic digital es_ES
dc.subject Movimiento es_ES
dc.subject Interactividad es_ES
dc.subject Narratividad es_ES
dc.subject Experiencia de lectura es_ES
dc.subject Digital comics es_ES
dc.subject Motion es_ES
dc.subject Interactivity es_ES
dc.subject Narrativity es_ES
dc.subject Reading experience es_ES
dc.title Imagen, movimiento e interactividad en el cómic digital es_ES
dc.title.alternative Image, motion and interactivity in digital comics es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2019-06-03T10:32:55Z
dc.identifier.doi 10.4995/eme.2019.11360
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Molina Fernández, M. (2019). Imagen, movimiento e interactividad en el cómic digital. EME Experimental Illustration, Art & Design. (7):44-51. https://doi.org/10.4995/eme.2019.11360 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/eme.2019.11360 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 44 es_ES
dc.description.upvformatpfin 51 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 7
dc.identifier.eissn 2341-3018
dc.description.references BARBER, J.: The phenomenon of multiple dialectics in comics layout, tesis de Máster, London College of Printing, Londres, 2002. es_ES
dc.description.references BAUDRY, J. : "Génealogie de la bande dessinée numérique". En ROBERT, PASCAL : Bande dessinée et numérique, París, CNRS Éditions, 2016. es_ES
dc.description.references BOUDISSA, MAGALI : La bande dessinée entre la page et l'écran : étude critique des enjeux théoriques liés au renouvellement du langage bédéique sous influence numérique, tesis doctoral, Paris VIII Vicennes à Saint-Dénis, 2010. es_ES
dc.description.references GRADINARU, C.: "The Text and Its Space(s) : Textual Practices in Digital Culture". En COLLÉ-BAK, NATHALIE, LATHAM, MONICA y EYCK, DAVID T.: Book Practices & Textual Itineraries, Textual Practices in the Digital Age, vol. 2, col. Regards Croisés sur le monde anglophone, Nancy, PUN Éditions Universitaires de Lorraine, 2012. es_ES
dc.description.references GROENSTEEN, THIERRY : Bande dessinée et narration, système de la bande dessinée 2, Puff, 2011. es_ES
dc.description.references McCLOUD, SCOTT: Reinventing Comics, New York , Paradox Press, 2000. es_ES
dc.description.references MURRAY, J. H. (1998): Hamlet on the holodeck : the future of narrative in cyberspace. Cambridge, Mass., MIT Press, 1998. es_ES
dc.description.references RAGEUL, ANTHONY : Bande dessinée interactive : comment raconter une histoire, tesis de máster, Master Arts et Technologies Numériques, Université Rennes 2 Haute-Bretagne, 2008-2009. es_ES


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