- -

Estudio arquitectónico comparativo entre estaciones históricas (1848-1929) y actuales españolas. Crónica de la silenciosa desaparición patrimonial

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Estudio arquitectónico comparativo entre estaciones históricas (1848-1929) y actuales españolas. Crónica de la silenciosa desaparición patrimonial

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Martínez-Corral, Aurora-María es_ES
dc.date.accessioned 2019-06-08T20:03:40Z
dc.date.available 2019-06-08T20:03:40Z
dc.date.issued 2018 es_ES
dc.identifier.issn 1578-5777 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/121835
dc.description.abstract [EN] A large number of major historic stations have been replaced by banal buildings that justify their existence based on such concepts as utility, functionality or safety. However, material values such as spatial configuration, materiality, or immaterial values such as the spirit of the place or the memory of the work, are simply eliminated or devalued leaving the historic buildings at the mercy of all types of interventions without being a minimum unification of intervention criteria or applicable legislation. In the worst case, condemned to its gradual degradation without any type of citizen mobilization. The communication performs a comparative critical analysis between the historic stations and the new ones in order to determine what is actually happening with the heritage of the stations and how far there is between the declarations and the performances. Cases such as the Almería station or León are paradigmatic of the current trend dispensed to the railway stations. Not only are we losing architectural quality with the new constructions, but what is most devastating is that we are losing part of our recent memory as well as part of our public spaces. Disappointment silently consenting and collective disaffection may lead us to the sad conclusion that the historical stations, even if they are considered patrimonial and even if there is legal protection, are doomed to disappear or lose patrimonial consideration for speculation and mercantilism. es_ES
dc.description.abstract [ES] Muchas de las principales estaciones históricas han sido reemplazadas por banales y asépticos edificios que justifican su exdistencia en conceptos tales como funcionalidad o seguridad. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Fundación de los Ferrocarriles Españoles es_ES
dc.relation.ispartof TsT. Transportes, servicios y telecomunicaciones es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Estación es_ES
dc.subject Patrimonio industrial es_ES
dc.subject Ferrocarril es_ES
dc.subject Significado colectivo es_ES
dc.subject.classification CONSTRUCCIONES ARQUITECTONICAS es_ES
dc.title Estudio arquitectónico comparativo entre estaciones históricas (1848-1929) y actuales españolas. Crónica de la silenciosa desaparición patrimonial es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Construcciones Arquitectónicas - Departament de Construccions Arquitectòniques es_ES
dc.description.bibliographicCitation Martínez-Corral, A. (2018). Estudio arquitectónico comparativo entre estaciones históricas (1848-1929) y actuales españolas. Crónica de la silenciosa desaparición patrimonial. TsT. Transportes, servicios y telecomunicaciones. (36):76-107. http://hdl.handle.net/10251/121835 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.relation.publisherversion http://www.tstrevista.com/sumarios/sum36/sumario_36_003_es.asp es_ES
dc.description.upvformatpinicio 76 es_ES
dc.description.upvformatpfin 107 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 36 es_ES
dc.relation.pasarela S\359292 es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem