Resumen:
|
[EN] Objective: The use of social networks and other communication technologies of the libraries of the Nordic countries was analyzed, in order to
identify their level of use.
Design/Methodology/Approach: We identified 579 ...[+]
[EN] Objective: The use of social networks and other communication technologies of the libraries of the Nordic countries was analyzed, in order to
identify their level of use.
Design/Methodology/Approach: We identified 579 library websites and
documentation centers in Denmark, Finland, Sweden and Iceland. The
scientific production on social networks in the libraries of these countries
was searched for the purpose of analyzing the implementation of the
main social networks on their websites.
Results/Discussion: The majority of the Nordic libraries rely on social
networks as a means of communication. The contents are disseminated
through news, online courses, and reminders of the latest events in the
library. The main social networks used are Facebook, Twitter, Instagram
and YouTube. It was identified that the benefit of these social networks
lies in the diffusion of information to users, who receive alerts on their
mobile phones.
Conclusions: The libraries of the Nordic countries have relied on Web 2.0
technologies to meet the needs of their users. They especially use social
networks as a means of communication and dissemination of content, as
well as a way to facilitate the online viewing of documents.
Originality/Value: The large sample of libraries analyzed leads us to
some well-founded conclusions. It highlights the important use of Web 2.0
technologies in these libraries to keep their users informed of the news.
This commitment to online communication can serve as an example of
good practices for libraries in other countries.
[-]
[ES] Objetivo: Se analizó el uso de las redes sociales y otras tecnologías de
comunicación de las bibliotecas de los países nórdicos, en vistas a identificar su nivel de uso.
Diseño/Metodología/Enfoque: Se identificaron ...[+]
[ES] Objetivo: Se analizó el uso de las redes sociales y otras tecnologías de
comunicación de las bibliotecas de los países nórdicos, en vistas a identificar su nivel de uso.
Diseño/Metodología/Enfoque: Se identificaron 579 sitios web de bibliotecas y centros de documentación de Dinamarca, Finlandia, Suecia
e Islandia. Se buscó la producción científica sobre redes sociales en las
bibliotecas de estos países, con la finalidad de analizar la implementación
de las principales redes sociales en sus sitios web.
Resultados/Discusión: La mayoría de las bibliotecas nórdicas se apoyan
en las redes sociales como medio de comunicación. Los contenidos son
difundidos mediante noticias, cursos en línea, y recordatorios de los últimos eventos de la biblioteca. Las principales redes sociales usadas son
Facebook, Twitter, Instagram y YouTube. Se identificó que el beneficio de
estas redes sociales radica en la emisión de información a los usuarios, los
cuales reciben alertas en sus móviles.
Conclusiones: Las bibliotecas de los países nórdicos se han apoyado en
las tecnologías Web 2.0 para satisfacer las necesidades de sus usuarios.
Especialmente usan las redes sociales como medio de comunicación y
difusión de contenidos, así como vía para facilitar la visualización en línea
de documentos.
Originalidad/Valor: La amplia muestra de bibliotecas analizadas nos conduce a unas conclusiones fundamentadas. Se resalta el importante uso de
las tecnologías Web 2.0 en estas bibliotecas para mantener a sus usuarios informados de las novedades. Esta apuesta por la comunicación en línea puede servir de ejemplo de buenas prácticas para las bibliotecas de otros países
[-]
|