Resumen:
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[EN] The use of social media in education has been broadly discussed in the literature and different educational experiences have been proposed in higher education to get students to value them as a powerful aids for self-regulated learning, going beyond being tools for informal communication. A specific field where these experiences have been numerous is initial teacher training, due to the value of social media for professional development, and for their future pedagogical use. In this work the lights and shadows of the use of Twitter for learning in higher education are analysed through a literature review and the exploration of diverse learning designs implemented in consecutive academic years with student teachers. The variations in those designs were planned according the model of design-based research. The objectives of the study that have guided the successive implementations and evaluations of the learning design have enable the data collection to be conducted in a multidimensional perspective, by observing the learners’ activity for information management, and concretely, for the selection and sharing of resources, as well as to identify certain difficulties for the real metacognitive activity on learning. The conclusions provide elements of discussion on the implications of the use of social media for learning and offer recommendations for initiatives in institutional contexts and for the design of proposals based on the model of self-regulated learning, whose aim may be the real individual and collective transformation.
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[ES] El uso de los medios sociales en educación ha sido ampliamente discutido en la literatura y se han propuesto diversas experiencias educativas en educación superior para lograr que los estudiantes las valoren no sólo ...[+]
[ES] El uso de los medios sociales en educación ha sido ampliamente discutido en la literatura y se han propuesto diversas experiencias educativas en educación superior para lograr que los estudiantes las valoren no sólo como herramientas informales para la comunicación, sino también como potentes apoyos para el aprendizaje autorregulado, y en particular, en los estudios de formación docente inicial, a nivel profesional, para el aprendizaje permanente y su uso didáctico futuro. En este trabajo se analizan las luces y sombras del uso de Twitter para el aprendizaje en educación superior a través de una revisión de literatura y de la exploración de diversos diseños didácticos implementados en varios cursos académicos consecutivos con estudiantes de maestro cuyas variaciones han sido planificadas siguiendo el modelo de la investigación basada en diseño. Los objetivos de investigación que han guiado las sucesivas implementaciones y evaluaciones del diseño didáctico han permitido que la recogida de datos pudiera hacerse desde una perspectiva multidimensional, observando la actividad del alumnado para la gestión de la información, en concreto para selección y compartición de recursos así como identificar ciertas dificultades para verdadera actividad metacognitiva sobre el aprendizaje. Las conclusiones aportan elementos de discusión sobre las implicaciones del uso de los medios sociales para el aprendizaje, y ofrecen recomendaciones para iniciativas en contextos institucionales y para el diseño de propuestas basadas en el modelo de autorregulación del aprendizaje cuya finalidad pueda ser la verdadera transformación individual y colectiva.
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