EGA. Vol 24, No 36 (2019): Conversando con... Odile Decq

Permanent URI for this collection

Tabla de contenidos



Artículos

  • conversando con...Odile Decq
  • La escalera imperial del Real Monasterio de San Miguel de los Reyes de Valencia (1601-1603): hipótesis de traza
  • Espacio, masa y ornato en la transición del Gótico al Renacimiento en España
  • Los artesonados renacentistas del Palacio Ducal de Pastrana (Guadalajara): análisis geométrico
  • Aproximación a la obra de Juan Antonio Camacho de Saavedra. Arquitecto, ingeniero y maestro de obras del Marquesado de Priego y del Obispado de Córdoba en el siglo XVIII
  • Imágenes de un patrimonio desaparecido: la Puerta de Triana en Sevilla
  • Levantamiento gráfico de patrimonio industrial en actividad: Nueva Cerámica de Orio
  • Las técnicas gráficas en los proyectos de la Universidad de Granada. Un recorrido de la ilustración a la autarquía
  • El complejo termal de Via Terracina en Nápoles entre levantamiento y uso
  • De ríos y montañas: la poética de la pintura tradicional en la arquitectura china contemporánea
  • Los dibujos de Aldo van Eyck para su casa en Loenen aan de Vecht: un laberinto hecho de cosas
  • Dibujos inéditos de Javier Feduchi para SEDI
  • José Luis Picardo: arquitecto, muralista, dibujante e ilustrador
  • Tebeos sobre Le Corbusier. Cinco historietas gráficas sobre su vida y obra. Sobre el personaje (1/2)
  • Blade Runner: Los Ángeles 2019. Los dibujos de una ciudad en decadencia
  • El panorama gráfico arquitectónico de los ochenta. Arquitecturas de escape y dibujos de resistencia
  • De lo infraordinario a lo extraordinario. Trazos para una conceptualización arquitectónica
  • Arquitecturas interactivas. Prácticas visuales emergentes en la ciudad interfaz
  • De pixel a voxel. Arquitectura entre identidad líquida y imagen física


Aproximación histórica al dibujo de arquitectura en España en el siglo XX

  • Fernando Garcia Mercadal: el dibujo como manifiesto

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 21
  • Publication
    Reseñas de libros
    (Universitat Politècnica de València, 2019-07-22) Montes Serrano, Carlos; López Bragado, Daniel; Carazo Lefort, Eduardo; Agustin Hernandez, Luis; Docci, Mario; Moral García, Álvaro; Parrinello, Sandro; Barba, Salvatore; Chias Navarro, Pilar; Gentil Baldrich, Jose Maria
    100 edificios del siglo xx. The Now Institute (Por Carlos Montes Serrano) pp. 4-5.-- Báez Mezquita, Juan Manuel. Miradas (2010-2019) (Por Daniel López Bragado) pp.5-6.-- Paisajes expositivos. De Coca Leicher, José. El recinto ferial de la Casa de Campo de Madrid (Por Eduardo Carazo Lefort) pp.6-7.-- Garcia Bueno, Antonio y Medina Granados, Karina. La Semiótica en la Arquitectura. El lenguaje arquitectónico (Por Luis Agustín Hernández) pp.7-8.-- Ippolito, Alfonso. La Scarzuola tra idea e costruzione. Rappresentazione e analisi di un simbolo tramutato in pietra (Por Mario Docci) pp.8-9.-- Jerez Abajo, Enrique y Delgado Orusco, Eduardo. Paisaje y artificio. El Mausoleo para Félix Rodríguez de la Fuente en Burgos (Por Álvaro Moral García) pp.10.-- D-SITE Drones - Sistemas de Información sobre el Patrimonio Cultural (Por Sandro Parrinello y Salvatore Barba) pp. 11.-- Vito Cardone (Nápoles 1947-2019) In Memoriam (Por Carlos Montes y Pilar Chías) pp.12-13.-- CRÓNICA DE UNA CELEBRACIÓN Y EL RECUERDO DE UNOS RECUERDOS (Por José María Gentil Baldrich) pp. 14-17.--
  • Publication
    Fernando Garcia Mercadal: el dibujo como manifiesto
    (Universitat Politècnica de València, 2019-07-22) Vallespín Muniesa, Aurelio; Cabodevilla Artieda, Ignacio; Cervero Sánchez, Noelia; Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio
    [EN] In this paper, we analyse the Fernando García Mercadal’s drawings, with which he studied Mediterranean architecture during his stay in Rome, in the early twenties of the 20th century 1, comprehending them as a manifesto. The traveller nature of this architect, who acted as a link between the Spanish and European avantgarde, strongly influenced the development of his drawing and the character of his work, to the point of turning them into transmitters of the new ideas. The use of the image of popular architecture as a code, which acts rather by convention than by analogy, allows us to interpret it as a manifesto, and to relate it with his later work.
  • Publication
    De pixel a voxel. Arquitectura entre identidad líquida y imagen física
    (Universitat Politècnica de València, 2019-07-22) Lanzara, Emanuela
    [EN] The technological approach of the second digital era promotes voxel, volumetric pixel (picture element) as the most suitable tool for the management and communication of complex architectural shapes. The process of voxellisation disturbs and fragments the fluid and abstract image of the liquid architecture characterizing the first digital age. From figured to built architecture, this process manipulates architectural image looking for an optimized technological solution. The most recent artistic and architectural experiments, produced by generative and computational digital tools, testify a technically advanced design approach. Therefore, the goal of this contribution is to reflect about the visual impact that visual immediacy and economic-constructive optimization, both as expression of contemporary society, determines on the representation of architectual complexity.
  • Publication
    Arquitecturas interactivas. Prácticas visuales emergentes en la ciudad interfaz
    (Universitat Politècnica de València, 2019-07-22) Felip Miralles, Francisco; Universitat Jaume I
    [EN] We are living the transition from a static to a dynamic architecture driven by the integration of new technologies into the urban environment. In this scenario, citizens abandon their passive roles in order to consolidate their position as active agents of this change by proposing new ways to relate with the city A conceptual analysis of recent interactive urban installations confirmed two facts: firstly, the consolidation of a trend towards the creative use of light as a source of new visual languages to encourage dialogue between citizens and the urban environment; secondly, the provision of public spaces with technological resources to be practiced via interactivity encourages participation, and strengthens the link between citizens and their city, both of which are positive for urban development.
  • Publication
    De lo infraordinario a lo extraordinario. Trazos para una conceptualización arquitectónica
    (Universitat Politècnica de València, 2019-07-22) Vallespín Toro, Nuria; Solana Suárez, Enrique; Vega de la Rosa, Carmelo
    [EN] This paper came about from an astonishing observation of the usual, the commonplace, the ordinary, and even more profoundly, of the infra-ordinary. In recent years, the appropriation and instrumentalisation of the commonplace has become a recurrent practise. We propose examining the transition from the infra-ordinary towards the extraordinary using a peculiar form of representation through drawing. We will attempt to highlight certain forms of representing projects that have been characterised over the last ten years by an awareness of the lack of economic and environmental resources, raising the visibility of every-day actions in the urban, architectural and artistic environment. The infra-ordinary allows us to reveal the subversive potential of the commonplace to sometimes become extraordinary experiences. In short, the infraordinary is extraordinary, and the seed of the extraordinary lies in the commonplace.