Resumen:
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[EN] Santa María Micaela (Valencia, 1958-61), the work of the architect Santiago Artal, is
a singular fact within the Spanish architecture panorama of the fifties, since it is one
of the first examples of the incorporation ...[+]
[EN] Santa María Micaela (Valencia, 1958-61), the work of the architect Santiago Artal, is
a singular fact within the Spanish architecture panorama of the fifties, since it is one
of the first examples of the incorporation of modernity approaches in the architecture of collective housing and, at the same time, participates in some of the revisionist proposals carried out by the young architects who are beginning to be critical
of the Athens Charter. In those moments, Spain is living a situation of isolation from
the European reality, where the most outstanding works of residential architecture
are being carried out in Great Britain, associated, in part, with the construction of
new cities to decongest London. Within a humanist environment, architects try to
find models closer to local cultures, giving primacy to circulations and spaces of
coexistence. In particular, it is especially interesting, for its confrontation with Santa
María Micaela, the concrete case of Park Hill (Sheffield, 1953-60), by the architects
Jack Lynn and Ivor Smith. Our objective will be to carry out a comparative analysis of
these two works, with the purpose of locating the Artal dwellings within the european cultural and architectural context of those years.
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[ES] Santa María Micaela (Valencia, 1958-61), obra del arquitecto Santiago Artal, es un
hecho singular dentro del panorama de la arquitectura española de los años cincuenta, ya que supone uno de los primeros ejemplos de ...[+]
[ES] Santa María Micaela (Valencia, 1958-61), obra del arquitecto Santiago Artal, es un
hecho singular dentro del panorama de la arquitectura española de los años cincuenta, ya que supone uno de los primeros ejemplos de incorporación de los planteamientos de la modernidad en la arquitectura de la vivienda colectiva y, al mismo tiempo,
participa de algunas de las propuestas revisionistas llevadas a cabo por los jóvenes
arquitectos que empiezan a ser críticos con la Carta de Atenas. En esos momentos,
España vive una situación de aislamiento respecto de la realidad europea, donde
las obras más destacadas de arquitectura residencial se están realizando en Gran
Bretaña, asociadas, en parte, a la construcción de nuevas ciudades para descongestionar Londres. Dentro de un ambiente humanista, se intenta buscar modelos más
cercanos a las culturas locales, otorgando primacía a las circulaciones y espacios de
convivencia. En particular, resulta especialmente interesante, para su confrontación
con Santa María Micaela, el caso concreto de Park Hill (Sheffield, 1953-60), de los
arquitectos Jack Lynn e Ivor Smith. Nuestro objetivo será realizar un análisis comparado de estas dos obras, con el propósito de situar las viviendas de Artal dentro del
contexto cultural y arquitectónico europeo de esos años.
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