Resumen:
|
[ES] This end-of-degree work deepens the conservation and restoration of cultural assets through the application of new technologies such as photogrammetry. Specifically, its application in the archaeological field providing ...[+]
[ES] This end-of-degree work deepens the conservation and restoration of cultural assets through the application of new technologies such as photogrammetry. Specifically, its application in the archaeological field providing useful and effective tools to obtain a virtual vision of archaeological heritage.
The main motivation for carrying out this work is to avoid excessive manipulation of material goods in a state of high degradation or at risk of fragmentation, given that a large amount of information, data and options for virtual manipulation of the piece or site in question can be obtained without causing any problems and, at the same time, it gives the option of being able to intervene in the work virtually without having to eliminate or alter the way in which the passage of time has left its mark on the piece.
This work focuses on the use of photogrammetry, photogrammetry software (Agisoft photoScan) and virtual modeling software (Blender); technologies that allow exact 3D replicas to be produced from a series of photographic captures.
A theoretical introduction is given and an explanation of its practical use in archaeology is given, describing its variations of application, its different uses, its functioning and the tools and materials it uses.
[-]
[ES] Este trabajo de fin de grado profundiza en la conservación y restauración de bienes culturales mediante la aplicación de las nuevas tecnologías como es la fotogrametría. En concreto, de su aplicación en el ámbito ...[+]
[ES] Este trabajo de fin de grado profundiza en la conservación y restauración de bienes culturales mediante la aplicación de las nuevas tecnologías como es la fotogrametría. En concreto, de su aplicación en el ámbito arqueológico proporcionando herramientas útiles y eficaces para obtener una visión virtual del patrimonio arqueológico.
La motivación principal de la realización de este trabajo es evitar la excesiva manipulación de bienes materiales en estado de alta degradación o con riesgo de fragmentación, dado que se permite obtener una gran cantidad de información, datos y opciones de manipulación virtual de la pieza o yacimiento en cuestión, sin suponerle ninguna problemática y, a su vez, da la opción de conseguir intervenir la obra virtualmente sin tener que eliminar o alterar el modo en el que el paso del tiempo ha dejado huella sobre la pieza.
Este trabajo se centra en el uso de la fotogrametría, del software de fotogrametrización (Agisoft photoScan) y de modelaje virtual (Blender); tecnologías que permiten producir réplicas exactas en 3D a partir de una serie de capturas fotográficas.
Se expone una introducción teórica y se realiza una explicación de su uso práctico en la arqueología, describiendo su aplicación, sus diversos usos, su funcionamiento y las herramientas y materiales que utiliza.
[-]
|