Abstract:
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[EN] The education plans of the universities represent a coincidence in the subject
of Human Physiology (Physiotherapy, Biology, Biochemistry, Nursing and
Medicine degrees), in which teaching for small groups are a good ...[+]
[EN] The education plans of the universities represent a coincidence in the subject
of Human Physiology (Physiotherapy, Biology, Biochemistry, Nursing and
Medicine degrees), in which teaching for small groups are a good strategy to
achieve certain skills that could not be achieved during large groups time.
The main methodology followed is the realization of monographic works.
During the 2018-2019 academic year, the University of the Balearic Islands
awarded a teaching innovation project in which the design and coordination
of seminars was proposed through an active learning methodology through
the resolution of practical cases that would help students to acquire skills in
critical thinking, leadership, emotional intelligence, adaptability and
management of new technologies. The students had to solve a supposed
clinical case, exposing the normal physiological process and the
physiological alteration associated with the proposed case. The results
obtained (n = 174 students) indicated an improvement in the acquisition of
knowledge (average of 8.2) and in the satisfaction (average of 8.1) obtained
by the students, who preferred this methodology to monographic expositions
or the use of simulators by computer. In conclusion, the methodology
contributed was received with a high degree of satisfaction for its innovative
application in the small groups.
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[ES] Los planes docentes de diversas titulaciones suponen una coincidencia en la asignatura de Fisiología Humana (grados: Fisioterapia, Biología, Bioquímica y Medicina), en los cuales las horas docentes destinadas a grupos ...[+]
[ES] Los planes docentes de diversas titulaciones suponen una coincidencia en la asignatura de Fisiología Humana (grados: Fisioterapia, Biología, Bioquímica y Medicina), en los cuales las horas docentes destinadas a grupos pequeños suponen una buena estrategia para alcanzar determinadas competencias que no se podrían alcanzar con grupos grandes. La realización de trabajos monográficos es la principal metodología seguida. Durante el curso 2018/2019, la Universidad de las Islas Baleares concedió un proyecto de innovación docente donde se planteó el diseño y la coordinación de la realización de seminarios mediante una metodología activa de aprendizaje a través de resolución de casos prácticos con el objetivo de adquirir destrezas en pensamiento crítico, liderazgo, inteligencia emocional, adaptabilidad y manejo de las nuevas tecnología. Los alumnos debían resolver un supuesto caso clínico, exponiendo el proceso fisiológico normal y la alteración fisiológica asociada al caso propuesto. Los resultados obtenidos (n=174 alumnos) indicaron una mejora en la adquisición de conocimientos (media de 8,2) y en la satisfacción (media de 8,1)obtenida por parte del alumnado, que prefirió esta metodología a las exposiciones monográficas o el uso de simuladores por ordenador. En conclusión, la metodología aportada fue recibida con alto grado de satisfacción por su aplicación innovadora en los grupos pequeños.
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