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Transient flow simulations of Gasoline Direct injection (GDi) nozzles: nozzle flow and sprays

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

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Transient flow simulations of Gasoline Direct injection (GDi) nozzles: nozzle flow and sprays

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dc.contributor.advisor Martí Gómez-Aldaraví, Pedro es_ES
dc.contributor.author Martínez García, María es_ES
dc.date.accessioned 2019-10-28T16:18:40Z
dc.date.available 2019-10-28T16:18:40Z
dc.date.created 2019-07-29
dc.date.issued 2019-10-28 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/129882
dc.description.abstract [ES] En el campo de los motores de combustión interna alternativos (MCIA) el uso de la inyección directa de gasolina (GDi) ha ido ganando importancia durante los últimos años porque permite reducir el consumo de combustible y por tanto las emisiones contaminantes. En este tipo de sistemas de inyección directa, el inyector juega un papel fundamental en la calidad de la mezcla de aire y combustible. Sin embargo, el estudio de los fenómenos que acaecen en el interior de las toberas de estos inyectores es complejo debido a su reducido tamaño, las elevadas velocidades del flujo y su naturaleza multifásica. En ese aspecto, las herramientas de mecánica de fluidos computacional (CFD) ayudan a entender el comportamiento del flujo en estos casos. Así pues, el objetivo de este trabajo es el desarrollo de una metodología de simulación predictiva para dos toberas GDi con diferentes códigos comerciales. La técnica de tomografía por rayos-x se ha utilizado para obtener una descripción detallada de la geometría de estas toberas así como del desplazamiento de la aguja con el tiempo. Las ecuaciones no estacionarias de Navier-Stokes con un promediado de Reynolds (URANS) es el enfoque utilizado para lidiar con la turbulencia. Y el modelo de relajación homogénea (HRM) se emplea para tener en cuenta el posible cambio de fase del combustible líquido (por cavitación o flash boiling ). El enfoque Lagrangiano se utiliza para el chorro, con un modelo conocido como de gotas discretas (DDM). Se simulan diferentes condiciones de inyección y se comparan los resultados con experimentos para validar la metodología. El CFD es capaz de predecir los valores estacionarios con exactitud, pero el comportamiento transitorio depende fuertemente de las condiciones de contorno e iniciales impuestas. Se propone una metodología para su correcta definición, y se prueba en las toberas de estudio, mejorando la precisión de las simulaciones durante los transitorios. es_ES
dc.description.abstract [EN] In the field of Internal Combustion Engines (ICE) the usage of Gasoline Direct fuel Injectors (GDi) has gain relevance in the past years with the goal of reducing fuel consumption and thus emissions. In this type of direct injections, the injector plays a major role in defining the air-fuel mixture quality. Nevertheless, the study of the phenomena inside the nozzle becomes a challenge due to its reduced size, high flow velocities and multiphase flow nature. Computational Fluid Dynamics (CFD) tools allow gaining insight and understanding in those situations. Therefore, the objective of this work is the development of a predictive methodology for the simulation of two GDi nozzles with different commercial software. X-ray tomography technique is employed to obtain a detailed description of the geometry and needle lift profile. Unsteady Reynolds-Averaged Navier Stokes (URANS) is the approach for modeling the turbulence. The Homogeneous Relaxation Model (HRM) is used to take into account the possible phase change of the fuel (cavitation or flash boiling). Eulerian-Lagrangian approach is used for the spray, model known as Discrete Droplet Model (DDM). Different injection conditions are simulated and results are compared against experimental data for validation. CFD is able to accurately predict steady state values, but transients are very dependent on the initial and boundary conditions imposed on the model. A methodology for their definition is proposed and tested, and with it the accuracy in the prediction of the transients is improved. es_ES
dc.description.sponsorship This research was performed in the frame of the project “Study of Primary Early Atomization using DNS and Optical Ultra-high resolution Techniques (SPREAD OUT)” from Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Authors would also like to thank the “Fundación Del Centro de Supercomputación de Castilla y León” (FCSCL) for allowing the use of their cluster Calendula to perform part of the simulations carried out in this work. / Authors would like to greatly acknowledge Toyota Motor Corporation (TMC) for providing the funds for this project. The support of the “Fundación del Centro de Supercomputación de Castilla y León” (FCSCL) for allowing the use of their cluster Calendula to perform part of the simulations is also appreciated. Additionally, the Ph.D. student María Martínez has been funded by a grant from the Government of Generalitat Valenciana with reference ACIF/2018/118. / Authors would like to thank the “Fundación del Centro de Supercomputación de Castilla y León” (FCSCL) and “ACT now HPC Cloud Cluster” for allowing the use of their clusters to perform part of the simulations carried out in this work. Additionally, the Ph.D. student María Martínez has been funded by a grant from the Government of Generalitat Valenciana with reference ACIF/2018/118. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject CFD es_ES
dc.subject GDi es_ES
dc.subject Tobera es_ES
dc.subject Chorro es_ES
dc.subject Levantamiento de aguja es_ES
dc.subject Transitorio es_ES
dc.subject HRM es_ES
dc.subject DDM es_ES
dc.subject Nozzle es_ES
dc.subject Spray es_ES
dc.subject Needle lift es_ES
dc.subject Transients es_ES
dc.subject.classification INGENIERIA AEROESPACIAL es_ES
dc.subject.other Máster Universitario en Motores de Combustión Interna Alternativos-Màster Universitari en Motors de Combustió Interna Alternatius es_ES
dc.title Transient flow simulations of Gasoline Direct injection (GDi) nozzles: nozzle flow and sprays es_ES
dc.title.alternative Simulación transitoria del flujo en toberas de inyección directa de gasolina (GDi): flujo en la tobera y chorros es_ES
dc.type Tesis de máster es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/GVA//ACIF%2F2018%2F118/ es_ES
dc.rights.accessRights Cerrado es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Máquinas y Motores Térmicos - Departament de Màquines i Motors Tèrmics es_ES
dc.description.bibliographicCitation Martínez García, M. (2019). Transient flow simulations of Gasoline Direct injection (GDi) nozzles: nozzle flow and sprays. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/129882 es_ES
dc.description.accrualMethod TFGM es_ES
dc.relation.pasarela TFGM\109854 es_ES
dc.contributor.funder Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades es_ES
dc.contributor.funder Generalitat Valenciana es_ES


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