- -

LAS PINTURAS MURALES DEL PRESBITERIO DE LA IGLESIA DEL CRISTO DEL PERDÓN EN MARINES VIEJO

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

LAS PINTURAS MURALES DEL PRESBITERIO DE LA IGLESIA DEL CRISTO DEL PERDÓN EN MARINES VIEJO

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.advisor Zalbidea Muñoz, Maria Antonia es_ES
dc.contributor.author Valero Rodríguez, Isaac es_ES
dc.date.accessioned 2019-11-06T13:37:31Z
dc.date.available 2019-11-06T13:37:31Z
dc.date.created 2019-09-10
dc.date.issued 2019-11-06 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/130353
dc.description.abstract [ES] This final degree work comes after the announcement by the city council of Marines, in September del2018, that will begin the restoration of the Cristo del Perdón church (Church of the Christ of forgiveness) in Marines Viejo. This announcement triggered some concern and curiosity to determine the conservation state of the mural paintings in its interior. The presbytery, where the mural paintings are located, can be divided in two parts, clearly differentiated: The upper one, which represents the assumption of the Virgin, accompanied by the holy trinity and angels carrying symbols of glory, and the lower one, painted with lime, with the exception of the area beneath the niche where the monogram of Jesus is represented. The above mentioned paintings, dated in 1852, were intervined by Rafael Cardells in 1952. Although there is documentation of this intervention, in general, the interventions that have suffered the murals are sparsely documented, so this work deals with the technical study of the work, as well as its conservation status, historical evolution and a proposal for its intervention to ensure its future conservation. There have been made analysis of the thermohygrometric conditions, as well as a photographic documentation which has made it possible to document it and compare it with documentary and historical photographs of other paintings from Cardells. The iconography represented, its symbolism and the importance of the work of art have also been studied, in order to make a proper proposal of intervention and a subsequent preventive conservation. es_ES
dc.description.abstract [ES] El presente trabajo final de grado surge tras el anuncio realizado por el ayuntamiento de Marines, en septiembre del 2018 de que va a comenzar la rehabilitación de la Iglesia del Cristo del Perdón en Marines Viejo. Este anuncio generó una inquietud y curiosidad por determinar el estado de conservación de las pinturas murales situadas en su interior. El presbiterio, donde se encuentran las pinturas, se puede dividir en dos planos claramente diferenciados: el superior en el que se representa la asunción de la virgen acompañada por la trinidad y ángeles que portan símbolos de gloria y el inferior, encalado actualmente en su totalidad, a excepción de la zona situada bajo la hornacina en la que está representado el monograma de Jesús. Dichas pinturas, fechadas en 1852, fueron intervenidas por Rafael Cardells en 1952. Aunque existe documentación de esta intervención, en general, las intervenciones que han sufrido las pinturas murales se encuentran poco documentadas por lo que este trabajo aborda el estudio técnico de la obra, así como su devenir histórico, estado de conservación y una propuesta de intervención para asegurar su preservación futura. Se han realizado análisis de las condiciones termohigrométricas, así como una documentación fotográfica que ha permitido documentarla con las fotografías documentales e históricas así como otras obras de Cardells. También se ha estudiado la iconografía representada, así como el simbolismo y valor que tiene la pintura para los habitantes del pueblo de Marines con el objetivo de realizar una correcta propuesta de intervención y una posterior conservación preventiva. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Mural al seco es_ES
dc.subject Iconografía asuncionista es_ES
dc.subject encalado es_ES
dc.subject reintegración pictórica es_ES
dc.subject Cardells es_ES
dc.subject estado de conservación. es_ES
dc.subject Mural painting es_ES
dc.subject iconography of the assumption es_ES
dc.subject lime es_ES
dc.subject pictorial reintegration es_ES
dc.subject State of conservation. es_ES
dc.subject.classification PINTURA es_ES
dc.subject.other Grado en Conservación y Restauración de Bienes Culturales-Grau en Conservació i Restauració de Béns Culturals es_ES
dc.title LAS PINTURAS MURALES DEL PRESBITERIO DE LA IGLESIA DEL CRISTO DEL PERDÓN EN MARINES VIEJO es_ES
dc.type Proyecto/Trabajo fin de carrera/grado es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Conservación y Restauración de Bienes Culturales - Departament de Conservació i Restauració de Béns Culturals es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Facultad de Bellas Artes - Facultat de Belles Arts es_ES
dc.description.bibliographicCitation Valero Rodríguez, I. (2019). LAS PINTURAS MURALES DEL PRESBITERIO DE LA IGLESIA DEL CRISTO DEL PERDÓN EN MARINES VIEJO. http://hdl.handle.net/10251/130353 es_ES
dc.description.accrualMethod TFGM es_ES
dc.relation.pasarela TFGM\106908 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record