Resumen:
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[EN] The muqarnas of the Nasrid Alhambra stand out as one of the most singular architectural episodes of Medieval Islamic art due to their sophisticated three-dimensional construction, whose layout remains little known. ...[+]
[EN] The muqarnas of the Nasrid Alhambra stand out as one of the most singular architectural episodes of Medieval Islamic art due to their sophisticated three-dimensional construction, whose layout remains little known. In 1834 and 1837, the architects Owen Jones and Jules Goury visited the monument in Granada and accomplished surprising drawings thereof, later published towards 1842-1845 as chromolithograph prints, which represented its architecture, ornaments, and muqarnas in a systematic way for the first time. In order to value their pioneering drawings, the historical data is briefly reviewed and several previous drawings of the Alhambra are cited. After consideration of a few questions regarding the process of data collection in Granada, a comparative analysis is presented of a cornice, a capital, an arch and a pendentive, with photos and computer-aided drawings. Thus, the principles or elementary grammar of muqarnas groupings described by these architects are highlighted, as well as the precision of their images, which resulted crucial to integrate and disseminate the architectural legacy of the Alhambra in the contemporary Western culture.
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[ES] Los mocárabes constituyen uno de los más singulares episodios arquitectónicos de la Alhambra nazarí y del arte islámico medieval por su sofisticada construcción geométrica tridimensional, cuyo trazado resulta aún hoy ...[+]
[ES] Los mocárabes constituyen uno de los más singulares episodios arquitectónicos de la Alhambra nazarí y del arte islámico medieval por su sofisticada construcción geométrica tridimensional, cuyo trazado resulta aún hoy poco conocido. En 1834 y 1837 los arquitectos Owen Jones y Jules Goury visitaron el monumento granadino y acometieron sorprendentes dibujos publicados hacia 1842-1845 como cromolitografías, representando su arquitectura, ornamentos y mocárabes por primera vez de forma sistemática. Para valorar sus pioneros dibujos, se revisan primero breves datos históricos sobre el diseño de mocárabes y se citan algunos dibujos previos de la Alhambra. Tras considerar algunas cuestiones sobre el proceso de toma de datos en Granada, se analizan de forma comparativa sus dibujos de una cornisa, un capitel, un arco y una pechina, con fotos y dibujos propios elaborados con ordenador. De este modo se valoran las leyes de agrupación o elemental gramática de mocárabes que enunciaron estos arquitectos y se subraya el rigor de sus imágenes, que fueron de gran importancia para difundir e integrar el legado arquitectónico de la Alhambra en la cultura contemporánea.
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