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Sampled 3D models for Cultural Heritage: which uses beyond visualization?

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Sampled 3D models for Cultural Heritage: which uses beyond visualization?

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dc.contributor.author Scopigno, Roberto es_ES
dc.date.accessioned 2020-03-24T10:45:42Z
dc.date.available 2020-03-24T10:45:42Z
dc.date.issued 2012-05-13
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/139287
dc.description.abstract [EN] Digital technologies are now mature for producing high quality digital replicas of Cultural Heritage (CH) artefacts. The research results produced in the last decade have shown an impressive evolution and consolidation of the technologies for acquiring high-quality digital 3D models (3D scanning) and for rendering those models at interactive speed. Technology is now mature enough to push us to go beyond the plain visualization of those assets, devising new tools able to extend our insight and intervention capabilities and to revise the current consolidated procedures for CH research and management. The paper presents a few recent experiences where high-quality 3D models have been used in CH research, restoration and conservation. These examples constitutes a broad review of different uses of digital 3Dassets in the CH domain. es_ES
dc.description.abstract [ES] Se puede afirmar que las tecnologías digitales han alcanzado un punto de madurez suficiente como para producir réplicas digitales de alta calidad del patrimonio cultural, especialmente de artefactos. Los resultados de la investigación producidos en la última década han mostrado una impresionante evolución y consolidación de las tecnologías utilizadas para la producción de modelos digitales 3D de alta calidad (escaneado 3D) y para el renderizado de esos modelos a una velocidad interactiva. En este sentido la tecnología es hoy perfectamente capaz de empujarnos a ir más allá de la simple visualización de los bienes culturales, hasta elaborar nuevas herramientas capaces de ampliar nuestra visión y capacidades de intervención así como de revisar los procedimientos actuales de investigación y gestión del patrimonio cultural. Este artículo presenta algunas experiencias recientes en las que modelos 3D de alta calidad han sido utilizados para mejorar la investigación, restauración y conservació es_ES
dc.description.sponsorship The research leading to these results has received funding from the European Community’s Seventh Framework Programme (FP7/2007- 2013) under grant agreements no. 231809 (IST IP "3DCOFORM") and no. 270404 (IST NoE "V-Must.Net"). es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Digital 3D models es_ES
dc.subject 3D scanning es_ES
dc.subject Geometric processing es_ES
dc.subject Computer-aided restoration es_ES
dc.subject Modelos digitales 3D es_ES
dc.subject Escaneo 3D es_ES
dc.subject Procesamiento geométrico asistido por ordenador es_ES
dc.subject Restauración es_ES
dc.title Sampled 3D models for Cultural Heritage: which uses beyond visualization? es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2012.4537
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/231809/EU/Tools and Expertise for 3D Collection Formation/ es_ES
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/EC/FP7/270404/EU/Virtual Museum Transnational Network/ es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Scopigno, R. (2012). Sampled 3D models for Cultural Heritage: which uses beyond visualization?. Virtual Archaeology Review. 3(5):109-115. https://doi.org/10.4995/var.2012.4537 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2012.4537 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 109 es_ES
dc.description.upvformatpfin 115 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 3 es_ES
dc.description.issue 5 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.relation.pasarela OJS\4537 es_ES
dc.contributor.funder European Commission es_ES
dc.description.references CALLIERI M., CIGNONI P., GANOVELLI F., IMPOCO G., MONTANI C., PINGI P., PONCHIO F., SCOPIGNO R. (2004): "Visualization and 3D data processing in David's restoration". IEEE Computer Graphics & Applications 24, 2 (Mar.-Apr. 2004), pp. 16-21. http://dx.doi.org/10.1109/MCG.2004.1274056 es_ES
dc.description.references CORSINI M., DELLEPIANE M., DERCKS U., PONCHIO F., CALLIERI M., KEULTJES D., MARINELLO A., SIGISMONDI R., SCOPIGNO R., WOLF G. (2010): "Cenobium - putting together the romanesque cloister capitals of the mediterranean region". In Bar International Series BAR S2118 2010 (Proc. of III International Conference on Remote Sensing in Archaeology, 17th-21st August 2009) (2010), S. Campana M. F., Liuzza C., (Eds.), pp. 189-194. es_ES
dc.description.references DELLEPIANE M., CALIERI M., DELL'UNTO N. (2011): "Monitoring archeological excavation using dense stereo matching techniques". Tech. rep., CNR-ISTI, Pisa, Italy, 2011. es_ES
dc.description.references DELLEPIANE M., CALLIERI M., FONDERSMITH M., CIGNONI P., SCOPIGNO R. (2007): "Using 3D scanning to analyze a proposal for the attribution of a bronze horse to Leonardo da Vinci". In The 8th Int. Symp. on International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage (VAST 07) (Nov 2007), Eurographics, pp. 117-124. es_ES
dc.description.references DYLLA K., FRISCHER B., MUELLER P., ULMER A., HAEGLER S. (2009): "Rome Reborn 2.0: A case study of virtual city reconstruction using procedural modeling techniques". In 37th Proceedings of the CAA Conference, March 22-26, 2009 (2009), pp. 62-66. es_ES
dc.description.references HUANG Q.-X., FLORY S., GELFAND N., HOFER M., POTTMANN H. (2006): "Reassembling fractured objects by geometric matching". ACM Trans. Graphics 25, 3 (2006), pp. 569-578. http://dx.doi.org/10.1145/1141911.1141925 es_ES
dc.description.references LEVOY M., PULLI K., CURLESS B., RUSINKIEWICZ S., KOLLER D., PEREIRA L., GINZTON M., ANDERSON S., DAVIS J., GINSBERG J., SHADE J., FULK D. (2000): "The Digital Michelangelo Project: 3D scanning of large statues". In SIGGRAPH 2000, Computer Graphics Proceedings (July 24-28, 2000), Annual Conference Series, AddisonWesley, pp. 131-144. http://dx.doi.org/10.1145/344779.344849 es_ES
dc.description.references SCOPIGNO, Roberto et al. (2011): "Sampled 3D models for CH: beyond plain visualization", IEEE Computer, IEEE Press, July-Aug. 2011, (in press). es_ES
dc.description.references STANCO F., BATTIATO S., GALLO G., (ed.) (2011): "Digital Imaging for Cultural Heritage Preservation". Taylor & Francis Group, 2011. es_ES
dc.description.references TOLER-FRANKLIN C., BROWN B., WEYRICH T., FUNKHOUSER T., RUSINKIEWICZ S. (2010): "Multi-feature matching of fresco fragments". ACM Trans. Graphics (Proc. SIGGRAPH Asia) 29, 6 (2010), pp. 185-197. http://dx.doi.org/10.1145/1882262.1866207 es_ES
dc.description.references http://dx.doi.org/10.1145/1882261.1866207 es_ES


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