- -

Sistemas telefónicos de salud: estudio sobre las líneas de ayuda y la tele-enfermería en Europa

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Sistemas telefónicos de salud: estudio sobre las líneas de ayuda y la tele-enfermería en Europa

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.advisor Sanchis Sabater, Antonio es_ES
dc.contributor.author Leo Martínez, Fátima María es_ES
dc.date.accessioned 2020-04-06T19:22:41Z
dc.date.available 2020-04-06T19:22:41Z
dc.date.created 2018-09-07
dc.date.issued 2020-04-06 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/140395
dc.description.abstract [EN] Global health management is being overwhelmed by both health care and economic, and quality aspects of health care. This is due to a number of factors, including the rising incidence of chronic diseases, an ageing population and austerity of public spending by some countries and states. Therefore, the use of information technologies in health is necessary to maintain the sustainability of existing health systems, while at the same time enabling governments to make financial savings. An example of this is the health telephone lines, which provide self-care and health advice to patients outside working hours, regulate patient access to health care, and reduce unnecessary demand for services. Many countries in Europe have opted for these systems, and Austria is one of them since the implementation of pilot systems for this service in several regions of the country a year ago. Thus, the aim of this paper will be to analyse not only the benefits that these systems can bring, but also the necessary conditions required for successful implementation, the disadvantages that may arise, and the dilemmas and challenges posed by the use of this type of telemedicine service. In addition, the different types of organisations involved in this service in Europe will be studied, as well as the possible restrictions and the goals obtained by each of them. Finally, the possibility of improving this type of service through the incorporation of video teleconferencing will be observed. es_ES
dc.description.abstract [ES] El problema del hacinamiento en los servicios de urgencias hospitalarios es un problema global que tiene consecuencias negativas para la calidad de la atención y la eficiencia de los sistemas sanitarios, así como para la economía de los países. El concepto de la enfermería telefónica, nace con el objetivo de apoyar, fortalecer y enseñar a las personas que llaman, al mismo tiempo que se las deriva hacia el nivel apropiado de atención, lidiando con el exceso de pacientes y mejorando la gestión de los recursos sanitarios. Al introducir un nuevo tipo de servicio de salud, como una línea telefónica de ayuda sanitaria, es importante investigar y aprender de los problemas que podrían afectar a la seguridad de los pacientes, así como de los posibles retos, vulnerabilidades e inconvenientes que pueden derivarse del uso de la tele-enfermería, y que no pueden ignorarse para el buen funcionamiento del servicio. De esta forma, y con motivo de la implantación de un sistema piloto en Austria, se analizarán artículos y estudios realizados en los países de Europa donde ya se ha desarrollado este servicio, con el objetivo de definir cuáles son las mejores opciones a la hora de ejercer la tele-enfermería, o las que pueden conseguir un mayor rendimiento del servicio. Además, se presentarán posibles pasos para el desarrollo de estos sistemas. es_ES
dc.description.abstract [DE] Das globale Gesundheitsmanagement wird sowohl von der Gesundheitsversorgung als auch von wirtschaftlichen und qualitativen Aspekten der Gesundheitsversorgung ¨uberfordert. Dies ist auf eine Reihe von Faktoren zur¨uckzuf¨uhren, darunter die zunehmende Zunahme chronischer Krankheiten, die Alterung der Bev¨olkerung und die Sparsamkeit der ¨offentlichen Ausgaben einiger L¨ander und Staaten. Daher ist der Einsatz von Informationstechnologien im Gesundheitswesen notwendig, um die Nachhaltigkeit der bestehenden Gesundheitssysteme zu erhalten und gleichzeitig den Regierungen finanzielle Einsparungen zu erm¨oglichen. Ein Beispiel daf¨ur sind die Gesundheitstelefonleitungen, die den Patienten außerhalb der Arbeitszeiten Selbstversorgung und Gesundheitsberatung bieten, den Zugang der Patienten zu und den Fluss der Gesundheitsversorgung regeln und die unn¨otige Nachfrage nach Dienstleistungen reduzieren. Viele L¨ander in Europa haben sich f¨ur diese Systeme entschieden, und Osterreich geh¨ort seit der Einf¨uhrung von Pilotan- ¨ lagen f¨ur diesen Dienst in mehreren Regionen des Landes vor einem Jahr dazu. Ziel dieses Papiers ist es daher, nicht nur den Nutzen dieser Systeme zu analysieren, sondern auch die notwendigen Voraussetzungen f¨ur eine erfolgreiche Umsetzung, die Nachteile, die sich daraus ergeben k¨onnen, sowie die Dilemmata und Herausforderungen, die mit der Nutzung dieser Art von Telemedizin verbunden sind. Dar¨uber hinaus werden die verschiedenen Arten von Organisationen, die an diesem Dienst in Europa beteiligt sind, sowie die m¨oglichen Einschr¨ankungen und die von jedem von ihnen erreichten Ziele untersucht. Schließlich wird die M¨oglichkeit der Verbesserung dieser Art von Dienst durch die Einbeziehung von Video-Telekonferenzen beobachtet werden. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Asesoramiento telefónico sanitario es_ES
dc.subject Tele-enfermería es_ES
dc.subject Líneas de ayuda sanitaria es_ES
dc.subject Sistemas telefónicos de salud es_ES
dc.subject EHealth es_ES
dc.subject Telephone health systems es_ES
dc.subject Telenursing es_ES
dc.subject Health helplines es_ES
dc.subject Telephone health advice es_ES
dc.subject.classification FISICA APLICADA es_ES
dc.subject.other Grado en Ingeniería Biomédica-Grau en Enginyeria Biomèdica es_ES
dc.title Sistemas telefónicos de salud: estudio sobre las líneas de ayuda y la tele-enfermería en Europa es_ES
dc.type Proyecto/Trabajo fin de carrera/grado es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Física Aplicada - Departament de Física Aplicada es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials es_ES
dc.description.bibliographicCitation Leo Martínez, FM. (2018). Sistemas telefónicos de salud: estudio sobre las líneas de ayuda y la tele-enfermería en Europa. http://hdl.handle.net/10251/140395 es_ES
dc.description.accrualMethod TFGM es_ES
dc.relation.pasarela TFGM\91225 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record