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El diseño web reconsiderado

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El diseño web reconsiderado

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dc.contributor.author Lingstuyl Araujo, Audrey es_ES
dc.date.accessioned 2020-06-09T11:26:27Z
dc.date.available 2020-06-09T11:26:27Z
dc.date.issued 2020-05-31
dc.identifier.issn 2253-6337
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/145805
dc.description.abstract [EN] The most common and widespread definition of web design is merely technical, so it is insufficient for those who wish to catch a glimpse over the innumerable discursive aspects that accompany the practice of web designing. That is why in this text we propose to "reconsider" such practice similarly to what Tomás Maldonado did in his essay Industrial Design Reconsidered (1976). Thus, throughout four discussions we explore the different ways in which design operates on the Web to, later, get closer to a definition of web design as a speech generating practice. We propose that web design consists of creating spatial, temporal and bodily metaphors that include within themselves a series of basic assumptions about what it means "to be human, to live in society, to work and play". To do so, the web designer has to combine the technological qualities of the Internet with those of the organisational logic from hypertext. And through such combination he has to create hyper-textual, digital and potentially unlimited spaces, in which users design themselves by continuously imagining and partaking in countless individual and collective metaphors. es_ES
dc.description.abstract [ES] La definición más común y extendida del diseño web es meramente técnica, por lo que resulta insuficiente para quienes desean vislumbrar los innumerables aspectos discursivos que acompañan a esta práctica del diseño web. Por eso en este texto proponemos “reconsiderar” esta práctica, similar a como lo hiciera Tomás Maldonado en su ensayo El diseño industrial reconsiderado (1976). A partir de cuatro discusiones exploramos los modos en los que el diseño opera en la Web, para posteriormente aproximarnos a una definición del diseño web en tanto práctica generadora de discursos. De ese modo, decimos que el diseño web consiste en crear metáforas espaciales, temporales y corporales que incluyen dentro de sí una serie de supuestos básicos sobre lo que significa ser humano, vivir en sociedad, trabajar y jugar. Para ello el diseñador web ha de combinar las cualidades tecnológicas de la red de Internet con las de la lógica organizativa del hipertexto. Y a través de esa combinación crear espacios hipertextuales, digitales y potencialmente ilimitados, los cuales son ocupados por usuarios que continuamente imaginan y forman parte de innumerables metáforas individuales y colectivas. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof EME Experimental Illustration, Art & Design es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Web Design es_ES
dc.subject Hypertext es_ES
dc.subject Hyper Device es_ES
dc.subject Digital Identity es_ES
dc.subject Digital discourses es_ES
dc.subject Diseño web es_ES
dc.subject Hipertexto es_ES
dc.subject Hiperdispositivo es_ES
dc.subject Identidad digital es_ES
dc.subject Discursos digitales es_ES
dc.title El diseño web reconsiderado es_ES
dc.title.alternative Web Design Reconsidered es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/eme.2020.13157
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Lingstuyl Araujo, A. (2020). El diseño web reconsiderado. EME Experimental Illustration, Art & Design. 8(8):48-57. https://doi.org/10.4995/eme.2020.13157 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/eme.2020.13157 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 48 es_ES
dc.description.upvformatpfin 57 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 8 es_ES
dc.description.issue 8 es_ES
dc.identifier.eissn 2341-3018
dc.relation.pasarela OJS\13157 es_ES
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