Resumen:
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[EN] Objective: To describe the application of the Lean methodology as a method for continuously
improving the efficiency of a urology department in a tertiary hospital.
Material and methods: The implementation of the ...[+]
[EN] Objective: To describe the application of the Lean methodology as a method for continuously
improving the efficiency of a urology department in a tertiary hospital.
Material and methods: The implementation of the Lean Healthcare methodology in a urology department was conducted in 3 phases: 1) team training and improvement of feedback
among the practitioners, 2) management by process and superspecialisation and 3) improvement of indicators (continuous improvement). The indicators were obtained from the Hospital¿s
information systems. The main source of information was the Balanced Scorecard for health
systems management (CUIDISS). The comparison with other autonomous and national urology
departments was performed through the same platform with the help of the Hospital¿s records
department (IASIST). A baseline was established with the indicators obtained in 2011 for the
comparative analysis of the results after implementing the Lean Healthcare methodology.
Results: The implementation of this methodology translated into high practitioner satisfaction,
improved quality indicators reaching a risk-adjusted complication index (RACI) of 0.59 and a
risk-adjusted mortality rate (RAMR) of 0.24 in 4 years. A value of 0.61 was reached with the
efficiency indicator (risk-adjusted length of stay [RALOS] index), with a savings of 2869 stays
compared with national Benchmarking (IASIST). The risk-adjusted readmissions index (RARI)
was the only indicator above the standard, with a value of 1.36 but with progressive annual
improvement of the same.
Conclusions: The Lean methodology can be effectively applied to a urology department of a
tertiary hospital to improve efficiency, obtaining significant and continuous improvements in all
its indicators, as well as practitioner satisfaction. Team training, management by process, continuous improvement and delegation of responsibilities has been shown to be the fundamental
pillars of this methodology
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[ES] Objetivo
Descripción de la aplicación de la metodología Lean como método de mejora continua de la eficiencia en un servicio de urología de un hospital terciario.
Material y métodos
La aplicación de la metodología ...[+]
[ES] Objetivo
Descripción de la aplicación de la metodología Lean como método de mejora continua de la eficiencia en un servicio de urología de un hospital terciario.
Material y métodos
La aplicación de la metodología Lean healthcare en un servicio de urología se realizó en 3 fases: 1) formación de equipo y mejora del feedback entre los profesionales; 2) gestión por procesos y súper-especialización; y 3) mejora de indicadores (mejora continua). La obtención de los indicadores se realizó a partir de los sistemas de información del hospital. La principal fuente de información fue el Cuadro integral de dirección de sistemas sanitarios. La comparación con otros servicios de urología autonómicos o nacionales se realizó a través de la misma plataforma, con la ayuda del servicio de documentación del hospital (IASIST). Se estableció una línea de base con los indicadores obtenidos en el año 2011 para el análisis comparativo de los resultados tras la implantación de la metodología Lean healthcare.
Resultados
La aplicación de esta metodología se tradujo en una alta satisfacción de los profesionales, una mejora de los indicadores de calidad alcanzando en 4 años un ICAR de 0,59 y un IMAR de 0,24. En el indicador de eficiencia IEAR se alcanzó un valor de 0,61, con un ahorro de 2.869 estancias frente al Benchmarking nacional (IASIST). El IRAR fue el único indicador por encima del estándar, con un valor de 1,36, pero con una mejora evolutiva anual del mismo.
Conclusiones
La metodología Lean puede aplicarse de manera efectiva a un servicio de urología de un hospital terciario para mejorar la eficiencia, obteniéndose una mejora importante y continua de todos sus indicadores, y de la satisfacción de sus profesionales. La formación de equipo, la gestión por procesos, la mejora continua y la delegación de responsabilidades se muestran como pilares fundamentales en dicha metodología.
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