Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Montes Serrano, Carlos | es_ES |
dc.coverage.spatial | east=-4.251806000000001; north=55.864237; name=Glasgow G2 3NX, Regne Unit | es_ES |
dc.date.accessioned | 2020-09-09T09:21:56Z | |
dc.date.available | 2020-09-09T09:21:56Z | |
dc.date.issued | 2020-07-22 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/149667 | |
dc.description.abstract | [EN] In 1938 Glasgow was the location for the Empire Exhibition, an event that made little international impact because it was held a bare year before the Second World War, at a time when conflict between the European Great Powers was beginning to seem inevitable. However, within the field of the development of design and of modern architecture in Great Britain, a study of this exposition is of considerable interest, as it shows how Art Deco, with its slender shapes and vitalism in Streamline Moderne style, had gradually been gaining ground over the cold rationalist style brought in from 1933 onwards by a number of the expatriate architects from Germany and other countries. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En 1938 tuvo lugar en Glasgow la Empire Exhibition, un evento de escasa repercusión internacional por celebrarse un año antes de la segunda guerra mundial, cuando el conflicto entre las potencias europeas se comenzaba a percibir como inevitable. Sin embargo su estudio, dentro del ámbito del desarrollo del diseño y de la arquitectura moderna en Gran Bretaña, tiene mayor interés, al mostrar cómo el Art Déco, con sus formas gráciles y su vitalismo a lo Streamline Moderne, se había ido imponiendo con fuerza sobre el frío estilo racionalista importado desde 1933 por algunos de los arquitectos inmigrados desde Alemania y otros países. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | EGA Expresión Gráfica Arquitectónica | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Design | es_ES |
dc.subject | Exhibition | es_ES |
dc.subject | Glasgow | es_ES |
dc.subject | 1938 | es_ES |
dc.subject | Diseño | es_ES |
dc.subject | Exposiciones | es_ES |
dc.title | The Empire Exhibition of Scotland, 1938: the image and representation of an ephemeral modernity | es_ES |
dc.title.alternative | Empire Exhibition of Scotland, 1938: imagen y representación de una efímera modernidad | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2020.13951 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Montes Serrano, C. (2020). The Empire Exhibition of Scotland, 1938: the image and representation of an ephemeral modernity. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica. 25(39):32-45. https://doi.org/10.4995/ega.2020.13951 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2020.13951 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 32 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 45 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 25 | es_ES |
dc.description.issue | 39 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.relation.pasarela | OJS\13951 | es_ES |
dc.description.references | GRADIDGE, R. 1979. "The Architecture of Oliver Hill", Architectural Design, 49, pp. 30-41. | es_ES |
dc.description.references | LAW, Michael John. 2018. 1938: Modern Britain. Social Change and Visions of the Future. London: Bloomsbury. | es_ES |
dc.description.references | LIZONDO SEVILLA, Laura. 2017. "Mies's opaque Cube: The Electric Utilities Pavilion at the 1929 Barcelona International Exposition". JSAH: Journal of the Society of Architectural Historians, vol. 76, 2, pp. 197-217. https://doi.org/10.1525/jsah.2017.76.2.197 | es_ES |
dc.description.references | LIZONDO SEVILLA, Laura, et al. 2013. "Mies van der Rohe. From the Competitions to the Exhibitions; from the Photomontage to the Wallpaper". EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 21, pp. 174-185. https://doi.org/10.4995/ega.2013.1485 | es_ES |
dc.description.references | MILLÁN GÓMEZ, Antonio. 2010. "Espacios públicos, arquitectos silenciosos: en torno a la Exposición de Estocolmo, 1930". EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 16, pp. 52-61. | es_ES |
dc.description.references | MONCLÚS FRAGA, Javier, JEREZ ABAJO, Enrique (editors). 2019. "Las huellas de lo efímero". ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, 13, pp. 2-7. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019133953 | es_ES |
dc.description.references | MONTES SERRANO, Carlos, et al. 2019. "The South Bank Exhibition, Londres 1951: un análisis desde The Architectural Review". ZARCH. Journal of Interdisciplinary Studies in Architecture and Urbanism, 13, pp. 50-61. https://doi.org/10.26754/ojs_zarch/zarch.2019133873 | es_ES |
dc.description.references | NEIL BAXTER, J. 1984. "Thomas S. Tait and the Glasgow Empire Exhibition". Thirties Society Journal, 4, pp. 26-30. | es_ES |
dc.description.references | POZO MUNICIO, José Manuel, et al. (editors). 2014. Las exposiciones de arquitectura y la arquitectura de las exposiciones. Pamplona: T6 ediciones. | es_ES |
dc.description.references | RICHARDS, J.M., et al. 1938. "Special issue: The Glasgow Exhibition", The Architectural Review, 500, 1938, pp. 1-40 | es_ES |
dc.description.references | WESTWOOD, Norman, et al. 1938. "Empire Exhibition, Glasgow", The Architects' Journal, 1938, pp. 771-786. | es_ES |