Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Fonti, Alessandro | es_ES |
dc.date.accessioned | 2020-10-19T09:51:30Z | |
dc.date.available | 2020-10-19T09:51:30Z | |
dc.date.issued | 2020-10-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/152308 | |
dc.description.abstract | [EN] From a letter dated 1913 to W. Ritter in which he described the “erotic obsession” which had caused him to depict the statue of the Sleeping Ariadne in the gardens of Versailles as a scantily-clad odalisque in the painting entitled “La Versailles du Grand Turc”, up to his last graphic project of 1964 entitled “Nassaince du Minotaure II”, the “private mythology” of Le Corbusier’s works was dominated by Minoan-Cretan mythology, to the point that the bull symbol became the unifying principle of his entire pictorial, plastic and architectural work. Dozens of Le Corbusier’s architectural projects include the theme of the labyrinth. The “main ouverte” and Ariadne - la Licorne were intended to “join up” from afar Chandigarh with the Bhakra dam. For the dam Le Corbusier designed architectural elements and he planned to install a copy of the “Ariadne” sculpture, similar in size to the “open hand” at Chandigarh. The Chandigarh-Bhakra complex – the planned city and the hydroelectric infrastructure – was the realization of the global post-war reconstruction plan, an approach devised by Le Corbusier together with the UN’s CIAM, based on the model of the TVA, the New-Deal Federal Agency, which had planned the development of the most backward area in the States starting from hydropower generation. The story is encrypted on the back of the tabernacle at Ronchamp. | es_ES |
dc.description.abstract | [FR] Depuis une lettre envoyée à W. Ritter dâtée 1913, dans laquelle il décrit «l’obsession érotique» qui l’a poussé à représenter l’image de l’Ariane endormie dans les jardins de Versailles comme une odalisque nue dans le tableau intitulé “La Versailles du Grand Turc”, jusqu’à son dernier projet graphique de 1964 intitulé «Nassaince du Minotaure II», la «mythologie privée» des oeuvres de Le Corbusier était dominée par la mythologie mino-crétoise, au point que le symbole du taureau est devenu le principe unificateur de toute son oeuvre picturale, plastique et architecturale. Des dizaines de projets architecturaux de Le Corbusier incluent le thème du labyrinthe. La «main ouverte» et Ariadne - la Licorne étaient destinées à joindre Chandigarh avec le barrage de Bhakra dans la distance. Pour le barrage, Le Corbusier a conçu des éléments architecturaux et a prévu d’installer une copie de la sculpture «Ariane», de taille similaire à la «main ouverte» de Chandigarh. Le complexe Chandigarh-Bhakra - la ville planifiée et l'infrasture hydroélectrique - était la réalisation du plan mondial de reconstruction d’après-guerre, une approche conçue par Le Corbusier, en collaboration avec le CIAM de l’ONU, sur le modèle de la TVA, l’Agence fédérale du New-Deal, qui avait prévu le développement de la zone plus en retard des États-Unis en matière de production d’énergie hydroélectrique. L’histoire estencodée à l’arrière du tabernacle de Ronchamp. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] De una carta de fecha 1913 a W. Ritter en el que describía la “obsesión erótica”, que le había hecho representar la imagen de la Ariadna dormiente en los jardines de Versalles como una odalisca desnuda en el cuadro titulado La Versalles du Grand Turc, hasta su último proyecto gráfico de 1964 titulado "Naissance du Minotaure II”, la “mitología privada” de las obras de Le Corbusier fue dominado por la mitología minoico-cretense, hasta el punto de que el símbolo del toro se convirtió en el principio unificador de toda su obra pictórica, plástica y arquitectónica. Decenas de proyectos de arquitectura de Le Corbusier incluyen el tema del laberinto. La “main ouverte” y Ariadna - la Licorne estaban destinadas a unirse de lejos Chandigarh con la presa de Bhakra. Para la presa Le Corbusier diseñó elementos arquitectónicos y que planeaba instalar una copia de la escultura “Ariadna”, similar en tamaño a la “mano abierta” en Chandigarh. El complejo de Chandigarh-Bhakra- la ciudad planificada y la infraestructura hidroeléctrica - fue la realización el plan mundial de la reconstrucció posguerra, un enfoque ideado por Le Corbusier, junto con el CIAM de la ONU, basado en el modelo de la TVA, el New-Deal Agencia Federal, que había planeado el desarrollo de la zona más atrasada de los Estados Unidos a partir de la generación de energía hidroeléctrica. La historia está cifrada en la parte posterior del tabernáculo en Ronchamp. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | LC. Revue de recherches sur Le Corbusier | es_ES |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Minoan-Cretan mythology | es_ES |
dc.subject | Ariadne | es_ES |
dc.subject | Taureaux | es_ES |
dc.subject | Hydropower | es_ES |
dc.subject | Chandigarh | es_ES |
dc.subject | Ronchamp | es_ES |
dc.subject | Mythologie mino-crétoise | es_ES |
dc.subject | Énergie hydroélectrique | es_ES |
dc.subject | Mitología minoico-cretense | es_ES |
dc.subject | Ariadna | es_ES |
dc.subject | Energía hidroeléctrica | es_ES |
dc.title | Le Corbusier and Ariadne | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/lc.2020.14336 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Fonti, A. (2020). Le Corbusier and Ariadne. LC. Revue de recherches sur Le Corbusier. 1(2):28-41. https://doi.org/10.4995/lc.2020.14336 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/lc.2020.14336 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 28 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 41 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 1 | es_ES |
dc.description.issue | 2 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2660-7212 | |
dc.relation.pasarela | OJS\14336 | es_ES |
dc.description.references | Calasso, Roberto. Le nozze di Cadmo e Armonia. Milán: Adelphi (2005). | es_ES |
dc.description.references | Casali, Valerio. "Le Corbusier, Josephine Baker e il Music-Hall". Massilia (2004). | es_ES |
dc.description.references | Coll, Jaime. "Le Corbusier. Taureaux: an Analysis of the Thinking Process in the Last Series of Le Corbusier's Plastic Work". Art History, vol. 18, nº 4 (Diciembre 1995). https://doi.org/10.1111/j.1467-8365.1995.tb00642.x | es_ES |
dc.description.references | Cocteau, Jean. "Le secret professionnel". Poésie critique, vol. 1 (1959). | es_ES |
dc.description.references | Gide, André. Theésée. Paris: Gallimard, 1947; Edición italiana: Thésée. Bari: Palomar, 1996. | es_ES |
dc.description.references | Kerényi, Karl. Labyrinth-Studien. Zurich: Rhein-Verlag, 1950 ; Edición italiana: Nel labirinto. Turín: Boringhieri, 1983. | es_ES |
dc.description.references | Kerenyi, Karl. Dionysos. Urbild des unzerstörbaren Lebens. München-Wien: Langen-Müller, 1976; Edición italiana: Dioniso. Milán: Adelphi, 1992, passim. | es_ES |
dc.description.references | Kustrup, Mogens. "La peinture du silence". Massilia (2005). | es_ES |
dc.description.references | Jencks, Charles. Le Corbusier and the Continual Revolution in Architecture. Nueva York: Monacelli Press, 2000; Edición italiana: Le Corbusier e la rivoluzione continua in architettura. Milán: Jaka Book, 2002. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Poème de l'Angle Droit. París: Éditions Tériade, 1955. | es_ES |
dc.description.references | Jornod, Naima, Jean-Pierre Jornod. Le Corbusier. Catalogue raisonné de l'oeuvre peint, vol. II. Milan: Skira, 2005. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. "En Grèce, à l'échelle humaine". Le voyage en Gréce (1939). | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Poésie sur Alger. París: Éditions Falaize, 1950. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Textes et dessins pour Ronchamp. París: Éditions Forces Vives, 1965. | es_ES |
dc.description.references | Nietzsche, Friederich. Ecce Homo. Leipzig: Insel Verlag, 1908; Edición italiana Ecce Homo. Milán: Adelphi, 16th ed., 2012. | es_ES |
dc.description.references | Sanchez-Pombo, Marina. "La arquitectura de los fluidos. Le Corbusier y los ríos", Massilia (2004), | es_ES |
dc.description.references | Schuré, Edouard. Le Grands Initiés. Esquisse de l'histoire secrète des religions. París: Perrin et Cie, 1889, passim. | es_ES |
dc.description.references | Stirling, James. "Ronchamp; Le Corbusier's Chapel and the Cri-sis of Rationalism". Architectural Review nº 119 (Marzo 1956). | es_ES |