Resumen:
|
[EN] The study will embrace the concept of Capitalocene (J. Moore, 2015), to encompass not only the question of overexploitation of the physical world, but also the
existence of power structures and groups that mark the ...[+]
[EN] The study will embrace the concept of Capitalocene (J. Moore, 2015), to encompass not only the question of overexploitation of the physical world, but also the
existence of power structures and groups that mark the historical and cultural
construction responsible for overcoming the limits of the planet. The environmental crisis, led by climate change and the loss of biodiversity along with the
end of fossil fuels, are the greatest challenges of our time. It is a crisis of our
livelihoods, as well as our culture, worldview and the construction of knowledge.
It requires the attention of all disciplines, sectors and agents, including the humanities, and specifically, art. This article focuses on studying one of the most
recent artistic manifestations ¿transitional art¿ born in the United Kingdom
(Neal, 2015) and related to the Transition Town Movement (TTM). Through a
selection of Spanish and Anglo-saxon case studies we seek to identify what type
of art corresponds to the challenges of the Capitalocene, to later verify what
characteristics of transitional art are appropriate to our time and finally to know
if transitional art can respond to this global challenge.
[-]
[ES] En este estudio nos situaremos en el Capitaloceno (J. Moore, 2015), por abarcar
no solo la cuestión de la sobreexplotación del mundo físico, sino también la
existencia de estructuras y grupos de poder que marcan la ...[+]
[ES] En este estudio nos situaremos en el Capitaloceno (J. Moore, 2015), por abarcar
no solo la cuestión de la sobreexplotación del mundo físico, sino también la
existencia de estructuras y grupos de poder que marcan la construcción histórica
y cultural responsable de la superación de los límites del planeta. La crisis
ambiental, encabezada por el cambio climático y la pérdida de biodiversidad
junto al final de los combustibles fósiles, son los más grandes desafíos de nuestro
tiempo. Se trata de una crisis de nuestros modos de subsistencia, así como
de nuestra cultura, cosmovisión y la construcción del conocimiento. Exige la
atención de todas las disciplinas, sectores y agentes, incluidas las humanidades,
y en concreto, el arte. Este artículo se centra en estudiar una de las más recientes
manifestaciones artísticas ¿el arte transicional¿ nacido en Reino Unido (Neal,
2015) y relacionado con el Movimiento de Ciudades y Pueblos en Transición
(MCT). Mediante un estudio de casos españoles y anglosajones buscamos
identificar qué tipo de arte corresponde a los desafíos del Capitaloceno,
para posteriormente comprobar qué características del arte transicional son
apropiadas a nuestro tiempo y finalmente conocer si puede el arte transicional,
responder en parte a este reto mundial.
[-]
|