Resumen:
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[EN] Extraversion is considered as the fundamental and basic dimension of personality from the Unique Trait Personality Theory [1]. Extraversion, as temperamental dimension, involves cognitive dimensions such as racionality ...[+]
[EN] Extraversion is considered as the fundamental and basic dimension of personality from the Unique Trait Personality Theory [1]. Extraversion, as temperamental dimension, involves cognitive dimensions such as racionality and emotionality. Carl Jung¿s theory of types [2] states a complex dynamics among these dimensions. From this theory a typology of personality arises. Amigó [3] adapted Jung¿s theory to applye it to societies. A reflexion about history is given by the dynamics of societies through time. This approach starts from Jung's idea of the opposite dimensions that complement and imprint movement, and from Amigó's theory about societies survivance [4], which argues that crises cause socio-economic changes that have to perpetuate themselves through the resulting ideological structure. Finally, a methodology is proposed to apply the mathematics of systems theory to this new conception of the individual and social personality.
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[ES] La Extraversión es considerada como la dimensión fundamental y básica de la personalidad desde la Teoría del Rasgo Único de Personalidad [1]. La Extraversión, como dimensión temperamental, engloba dimensiones cognitivas ...[+]
[ES] La Extraversión es considerada como la dimensión fundamental y básica de la personalidad desde la Teoría del Rasgo Único de Personalidad [1]. La Extraversión, como dimensión temperamental, engloba dimensiones cognitivas como la racionalidad y la emocionalidad. La teoría de los tipos de Carl Jung [2] establece una dinámica compleja entre estas dimensiones, a partir de la cual se obtiene una tipología de la personalidad. Amigó [3] adaptó la teoría de Jung para aplicarla a las sociedades. Así, al igual que los individuos, las sociedades poseen una determinada personalidad y pueden también ser clasificadas según una tipología de personalidad. Se reflexiona sobre la historia como la dinámica de las sociedades a lo largo del tiempo, que parte de la idea de Jung de las dimensiones opuestas que se complementan e imprimen movimiento, y de la teoría de la supervivencia de las sociedades de Amigó [4], que sostiene que las crisis provocan cambios socioeconómicos que tienen a perpetuarse a través de la estructura ideológica resultante. Finalmente, se propone una metodología para aplicar la matemática de la teoría de sistemas a esta nueva concepción de la personalidad individual y social.
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