[EN] This work presents a comparative architectural analysis of the main passenger buildings of the Spanish Northern
Company with the premise that all or at least part of the original building exists or has been reformed/expanded ...[+]
[EN] This work presents a comparative architectural analysis of the main passenger buildings of the Spanish Northern
Company with the premise that all or at least part of the original building exists or has been reformed/expanded by
this company. Thus, the analysis carried out is structured in three levels following the Vitruvian triad: historicalconstructive (firmitas), functional (utilitas) and composition-stylistic (venustas). A forward-looking statement is made
from the conclusions of how these elements are being protected, what we should protect and what is the trend of
uses in them. Underlying the need to establish accurate, clear and concrete basic values and definitions of this
heritage that allow for a unification of criteria and a discussion on railway heritage for general use as well as to flee
from the catalogue or stereotypical and static inventory extrapolated from other architectures and may not conform
to the reality of these buildings.
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[ES] El presente trabajo realiza un análisis arquitectónico conjunto y comparado de los principales edificios de viajeros
construidos por la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España (1856-1941) desde la premisa ...[+]
[ES] El presente trabajo realiza un análisis arquitectónico conjunto y comparado de los principales edificios de viajeros
construidos por la Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España (1856-1941) desde la premisa de que
perviva todo o al menos parte del edificio original o reformado por parte de la propia compañía. Así, el análisis
realizado se estructura en los tres niveles fijados en la clásica tríada vitruviana: histórico-constructivo (firmitas),
funcional (utilitas) y compositivo-estilístico (venustas). De las conclusiones extraídas se realiza una prospectiva sobre
cómo se están protegiendo estos elementos, qué es lo que debemos proteger y cuál es la tendencia de usos en los
mismos. En la base subyace la necesidad de establecer valores y definiciones claras y concretas sobre este patrimonio
que permitan la unificación de criterios y la discusión sobre el patrimonio ferroviario para uso general, así como huir del
catálogo o inventario estereotipado y estático extrapolado de otras arquitecturas y que, quizá, no se ajuste a la realidad de
estos edificios.
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