Resumen:
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[EN] The semi-artisanal weaving factory is a trade that has practically disappeared in the Canary Islands, and
the production of earthenware is being conserved by a few potters who have shown their particular
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[EN] The semi-artisanal weaving factory is a trade that has practically disappeared in the Canary Islands, and
the production of earthenware is being conserved by a few potters who have shown their particular
interest in maintaining the craft, and now their pieces are just decorative objects or souvenirs, far from
the domestic use they used to have.
The current generation uses a very similar terminology for raw materials, regardless of the island where
they work. This is due to the fact that they consult the bibliographic sources about the last loceras of the
Archipelago, to the greater communication between loceros/as because of the contact between themselves
in insular handcraft fairs, or regional ones... as well as in promotion congresses organized by
institutions. However, when ceramics were a livelihood in particular potters' centres of the Archipelago,
the loceras called the materials according to the local terms transmitted to them by their predecessors,
and the same term not always identified equal characteristics materials.
In this work, ethnographic references on raw materials are collected, providing an overview and
comparison of them, while an attempt of description of them has been tried by providing some more
geotechnical data to facilitate the understanding of their behaviour in the ceramic processes.
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[ES] La tejería de producción semiartesanal es un oficio que está prácticamente desaparecido en el Archipiélago canario, y la producción de loza es conservada por unos pocos alfareros/as que han mostrado su interés particular ...[+]
[ES] La tejería de producción semiartesanal es un oficio que está prácticamente desaparecido en el Archipiélago canario, y la producción de loza es conservada por unos pocos alfareros/as que han mostrado su interés particular por mantener el oficio, siendo sus piezas objetos decorativos o souvenirs alejándose del uso doméstico que antes cumplían. La generación actual emplea una terminología referente a las materias primas muy similar, independientemente de la Isla donde trabajen. Esto es debido a que consultan las fuentes bibligráficas sobre “las últimas loceras” del Archipiélago, a la mayor comunicación entre loceros/as gracias al contacto en ferias de artesanía insulares, regionales,... así como en jornadas de divulgación organizadas por instituciones. No obstante, cuando la cerámica era el medio de vida en los determinados focos alfareros del Archipiélago las loceras denominaban los materiales según los vocablos locales que les transmitían sus antecesoras, y no siempre el mismo término identificaba materiales de iguales características. En este trabajo se recopilan las referencias etnográficas sobre las materias primas aportando una visión de conjunto y comparativa de las mismas a la vez que se intentan describir aportando algunos datos de carácter más geotécnico que facilite el entendimiento sobre su comportamiento en los procesos cerámicos.
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