dc.contributor.author |
Arense-Gómez, Alfredo
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es_ES |
dc.contributor.author |
Pedrero Esteban, Luis Miguel
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es_ES |
dc.contributor.author |
TEROL-BOLINCHES, RAÚL
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es_ES |
dc.date.accessioned |
2021-02-06T04:33:23Z |
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dc.date.available |
2021-02-06T04:33:23Z |
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dc.date.issued |
2019-10-01 |
es_ES |
dc.identifier.issn |
1889-2515 |
es_ES |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10251/160819 |
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dc.description.abstract |
[EN] The exponential global penetration of streaming music platforms -only Spotify accumulated
248 million users in the summer of 2019- has made them one of the most efficient audio
distribution channels for creators and podcast producers. However, given this content does not
constitute the essence of their catalogue, its indexing still does not assume a homogeneous
classification system according to genres or themes. This article identifies the categorization rules
used in the three main aggregators on digital audio market -iTunes, iVoox and Spreaker- and in
the streaming music platforms that also distribute that format -Spotify, Soundcloud and
Deezer-. The objective is to notice the coincidences and divergences between these taxonomies
and to warn their effects for the location and identification by the user, as well as for the impact
and podcast marketing, probably the future alternative to lineal radio. |
es_ES |
dc.description.abstract |
[ES] La exponencial penetración a escala global de las plataformas de música en streaming -solo
Spotify acaparaba 248 millones de usuarios en verano de 2019- las ha convertido en una de las
vías de distribución sonora más eficientes para creadores y productores de podcasts. Sin embargo, y
como este contenido no constituye la base del catálogo, su indexación todavía no se ajusta a
sistemas homogéneos de clasificación según géneros o temáticas. Este artículo identifica los
criterios de categorización utilizados en los tres principales agregadores del mercado del audio
digital -iTunes, iVoox y Spreaker- y en las plataformas de streaming musical que también
distribuyen ese formato -Spotify, Soundcloud y Deezer-. El objetivo es advertir las similitudes y
divergencias entre estas taxonomías y advertir de sus efectos para la localización e identificación
por el usuario, así como para el impacto y comercialización del podcast, llamado a convertirse en
alternativa a la radio lineal. |
es_ES |
dc.language |
Español |
es_ES |
dc.publisher |
Sociedad Española de Periodística |
es_ES |
dc.relation.ispartof |
Textual & Visual Media |
es_ES |
dc.rights |
Reserva de todos los derechos |
es_ES |
dc.subject |
Audio |
es_ES |
dc.subject |
Podcast |
es_ES |
dc.subject |
Streaming |
es_ES |
dc.subject |
Género |
es_ES |
dc.subject |
Indexación |
es_ES |
dc.subject |
Genre, Indexation |
es_ES |
dc.subject.classification |
COMUNICACION AUDIOVISUAL Y PUBLICIDAD |
es_ES |
dc.title |
La indexación del podcast en las plataformas de audio digital: criterios y estrategias de categorización |
es_ES |
dc.title.alternative |
Podcast indexing on audio digital platforms: categorization rules and strategies |
es_ES |
dc.type |
Artículo |
es_ES |
dc.rights.accessRights |
Cerrado |
es_ES |
dc.contributor.affiliation |
Universitat Politècnica de València. Departamento de Comunicación Audiovisual, Documentación e Historia del Arte - Departament de Comunicació Audiovisual, Documentació i Història de l'Art |
es_ES |
dc.description.bibliographicCitation |
Arense-Gómez, A.; Pedrero Esteban, LM.; Terol-Bolinches, R. (2019). La indexación del podcast en las plataformas de audio digital: criterios y estrategias de categorización. Textual & Visual Media. (12):1-15. http://hdl.handle.net/10251/160819 |
es_ES |
dc.description.accrualMethod |
S |
es_ES |
dc.relation.publisherversion |
https://textualvisualmedia.com/index.php/txtvmedia |
es_ES |
dc.description.upvformatpinicio |
1 |
es_ES |
dc.description.upvformatpfin |
15 |
es_ES |
dc.type.version |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
es_ES |
dc.description.issue |
12 |
es_ES |
dc.relation.pasarela |
S\399345 |
es_ES |