- -

Anthropophagic Affairs: Le Corbusier, Paulo Prado and New World Revolutions

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Anthropophagic Affairs: Le Corbusier, Paulo Prado and New World Revolutions

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Ortiz dos Santos, Daniela es_ES
dc.date.accessioned 2021-03-29T06:41:04Z
dc.date.available 2021-03-29T06:41:04Z
dc.date.issued 2021-03-25
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/164498
dc.description.abstract [EN] This paper explores Le Corbusier’s relation to the American continent, yet with a particular focus on the visions he created before his trip of 1929. Not only did his vision go far beyond the sphere of the United States, but it also proved to be influenced by individuals with whom he shared admiration and affinity. This web of people encompassed patrons, politicians, painters and poets. Brazilian businessman Paulo Prado is here revealed as crucial protagonist, and for the first time amply discussed through this approach to Le Corbusier and the Americas. Prado went beyond the agency of those engaging lectures and housing commissions overseas. Primarily linked to the image of a financial patron, Prado's ideas of modernity and São Paulo identity were often obfuscated by the work of Antropofagia movement founding member Oswald de Andrade. And yet, Prado’s social, political and intellectual capital was critically important for the 1920s economic and cultural exchanges between Europe and Brazil. While examining the encounters between Prado and Le Corbusier, a new window of investigation and periodization is opened in order to construct Le Corbusier's connections with an elite eager to create a fresh interest in the cultural economy of the Transatlantic scene. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este artículo explora la relación entre Le Corbusier y el continente americano. Propongo como enfoque principal, una investigación de sus percepciones previas al viaje transatlántico de 1929. En los años veinte, la visión de América creada por Le Corbusier, se extendió mucho más allá de la esfera estadounidense. Tuvieron influencia en sus representaciones, imaginarios e imágenes del nuevo mundo sus conexiones en el ámbito intelectual, político y artístico franco-brasileño. Los resultados de este trabajo muestran que existía una amplia red de contactos formada por diversos actores, con los cuales Le Corbusier compartía admiración y afinidades. Entre ellos, se destacó el empresario brasileño Paulo Prado como protagonista, quien tuvo influencia directa en la estadía de Le Corbusier en Brasil, involucrándole en ponencias y en proyectos residenciales. Las ideas de Prado sobre la modernización de São Paulo y su participación en el campo intelectual del modernismo brasileño y de la antropofagia -cuyo nombre más destacado es el de Oswald de Andrade-, hacen del empresario una figura relevante, a pesar de poco conocido. Prado no solo fue un simple mecenas responsable por financiar el movimiento antropofágico y los cruces transatlánticos de artistas, sino que su capital social, político e intelectual fue de vital importancia para los intercambios económicos y culturales entre Europa y Brasil, en los años de entreguerras. Es así como Prado toma una especial importancia, por primera vez, para los estudios de Le Corbusier y las Américas. Con estas nuevas líneas de investigación y periodización, a partir de los encuentros entre Prado y Le Corbusier, se abre una nueva narrativa histórica en los estudios sobre las relaciones entre el arquitecto y una elite dispuesta a crear un fresco interés en la economía cultural del de la escena transatlántica. es_ES
dc.description.abstract [FR] Cet article analyse les rapports entre Le Corbusier et le continent américain et plus particulièrement, il se penche sur ses visions du nouveau monde avant le voyage de 1929. Les images, les imaginaires et les représentations de l’Amérique chez Le Corbusier dépassent largement le contexte états-unien; ils demeurent, en fait, un champ ouvert aux investigations de l’histoire de Le Corbusier dans la période d’entre-deux-guerres par le biais d’une approche des réseaux sociaux, c’est-à-dire, des artistes, des écrivains, des mécènes et des politiciens, brefs d’acteurs du monde franco-brésilien avec lesquelles Le Corbusier partagea des affinités électives et des admirations. Parmi eux, se trouve l’homme d’affaires brésilien Paulo Prado, qui a eu une influence directe sur le séjour de Le Corbusier au Brésil, en l’impliquant dans des conférences et dans des projets résidentiels. Sa participation active au champ politique et intellectuel du modernisme et de l’anthropophagie brésilienne, à l’ombre de la figure fondatrice d’Oswald de Andrade, de même que ses notions sur la modernisation de São Paulo, font de Prado une figure clé encore méconnue. Prado ne fut pas seulement un simple mécène chargé de financer le mouvement anthropophage et les traversées transatlantiques des artistes, mais son capital social, politique et intellectuel fut d’une importance majeure pour les échanges économiques et culturels entre l’Europe et le Brésil. C’est ainsi que Prado prend une importance particulière, pour la première fois, pour les études de Le Corbusier et des Amériques. Avec ces nouvelles pistes d’investigation et de périodisation, à partir des rencontres entre Prado et Le Corbusier, un nouveau récit historique s’ouvre dans les études sur les relations entre l’architecte et une élite désireuse de susciter un intérêt nouveau pour l’économie culturelle du monde transatlantique. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof LC. Revue de recherches sur Le Corbusier es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Le Corbusier es_ES
dc.subject Paulo Prado es_ES
dc.subject São Paulo es_ES
dc.subject Brazil es_ES
dc.subject Antropofagia es_ES
dc.subject Brasil es_ES
dc.subject Brésil es_ES
dc.title Anthropophagic Affairs: Le Corbusier, Paulo Prado and New World Revolutions es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/lc.2020.14807
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Ortiz Dos Santos, D. (2021). Anthropophagic Affairs: Le Corbusier, Paulo Prado and New World Revolutions. LC. Revue de recherches sur Le Corbusier. 0(3):62-75. https://doi.org/10.4995/lc.2020.14807 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/lc.2020.14807 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 62 es_ES
dc.description.upvformatpfin 75 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 0 es_ES
dc.description.issue 3 es_ES
dc.identifier.eissn 2660-7212
dc.relation.pasarela OJS\14807 es_ES
dc.description.references Bardi, Pietro. Lembrança de Le Corbusier. Atenas, Itália, Brasil, (São Paulo: Nobel, 1984). es_ES
dc.description.references Baudouï Rémi, and Arnaud Dercelles, Le Corbusier. Correspondance. Lettres à la famille 1926-1946 (Gollion: Infolio, 2013). es_ES
dc.description.references Calil, Carlos Augusto. Introduction to the 8th edition of Retrato do Brasil. Ensaio sobre a tristeza brasileira, by Paulo Prado (São Paulo: Companhia das Letras, 1997), 16. es_ES
dc.description.references Calil, Carlos Augusto M. "Translators of Brazil," in Brasil 1920-1950. De la Antropofagia a Brasilia (Valencia: IVAM, 2000), 563-78. es_ES
dc.description.references da Silva Pereira, Margareth et al. Le Corbusier e o Brasil (São Paulo: Tessela: Projeto, 1987). es_ES
dc.description.references de Freitas, Maria Teresa. "Portrait de Paulo Prado" in Maria Teresa es_ES
dc.description.references de Freitas, Claude Leroy, ed., Brésil. L'Utopialand de Blaise Cendrars, (Paris: L'Harmattan,1998) 29-46. es_ES
dc.description.references de Souza, Maria Adélia Aparecida. A identidade da metrópole. A verticalização em São Paulo (São Paulo: HUCITEC; EDUSP, 1994). es_ES
dc.description.references Le Corbusier, Une maison−un palais (Paris: Les Editions G. Crès et Cie, 1928). es_ES
dc.description.references Le Corbusier, Toward an Architecture (Los Angeles: Getty Research Institute, 2007). es_ES
dc.description.references Liernur, Jorge, and Pablo Pschepiurca, "Le Corbusier en Argentina. Significado de algunos proyectos", in Hommage à Le Corbusier. Buenos Aires 60 ans après (Lausanne: EPFL-FADU, 1989). es_ES
dc.description.references Love, Joseph L., and Bert J. Barickman, "Regional Elites," in Modern Brazil. Elites and Masses in Historical Perspective, Michael L. Conniff, ed., (Lincoln, London: University of Nebraska Press, 1989), 3-22. es_ES
dc.description.references McLeod, Mary. "Architecture or Revolution: Taylorism, Technocracy, and Social Change", Art Journal 43, N.2 (1983): 132-147. Accessed November 27, 2016, available at www.jstor.org/stable/776649. https://doi.org/10.1080/00043249.1983.10792215 es_ES
dc.description.references Ornelas Berriel, Carlos Eduardo. "Tietê, Tejo, Sena: a obra de Paulo Prado" (PhD diss., Universidade Estadual de Campinas, 1994). es_ES
dc.description.references Ortiz dos Santos, Daniela. "Routes of Modernity or the Americas of Le Corbusier: Voyages, Affinities and Anthropophagy" (PhD diss., ETH Zurich, 2017). es_ES
dc.description.references Ortiz dos Santos, Daniela."Blaise Cendrars et Le Corbusier: villes et voyages utiles", Komodo21 N.9 (2018). Accessed March 30, 2019, available at http://komodo21.fr/blaise-cendrars-corbusier-villes-voyages-utiles. es_ES
dc.description.references Pérez Oyarzún, Fernando. Le Corbusier y Sur América. Precisiones en torno a un viaje, unos proyectos y algo más (Santiago de Chile: Escuela de Arquitectura, Pontificia Universidad Catolica de Chile, 1987). es_ES
dc.description.references Prado, Paulo. "Poesia Pau Brasil," Preface to Poesia Pau Brasil, by Oswald de Andrade (Paris: Au Sans Pareil, 1925). es_ES
dc.description.references Prado, Paulo. Retrato do Brasil. Ensaio sobre a tristeza brasileira, 8th edition (São Paulo: Companhia das Letras, 1997). es_ES
dc.description.references Ramón Gutiérrez (ed.), Le Corbusier en el Río de la Plata (Buenos Aires, CEDODAL, 2009). es_ES
dc.description.references Weinstein, Barbara. The color of Modernity: Sao Paulo and the making of race and nation in Brazil (Durham: Duke University Press, 2015). https://doi.org/10.2307/j.ctv125jmn3 es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record