Resumen:
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[EN] The article presents artistic works developed at the Computational Art Research Laboratory Media Lab / UnB, carried out as a team, under my coordination. The artistic and theoretical production sought to defend the ...[+]
[EN] The article presents artistic works developed at the Computational Art Research Laboratory Media Lab / UnB, carried out as a team, under my coordination. The artistic and theoretical production sought to defend the idea that computational art is a new form of appreciated art, based on the assumption that it contains many of the components of a complete philosophy of an art form, which can be summarized in four basic references: one definition, an ontology, aesthetic characteristics, and the recognition of its status as art. What is currently called computational art is based on the observation that experiments in this domain involve more general common issues, in statu nascendi, to the artistic and technoscientific domains, which provide the structuring modes, the methodology and the programming techniques, introduced in the process. Computational art does not always use the computer, sometimes it is based on logical-mathematical operations only. However, computers had a profound impact on the arts, and in order to carry out a partial synthesis, based on a global theory of aesthetics today, a set of artistic works was selected that encompass the following subjects: the computer as an amplifier complexity (computational methods of creation); computational language; the developer artist; computational art as art of the crowd and not of the individual; laboratory work; software art (presentation and analysis of historical algorithms such as permutation, random, etc.); the appreciation of the human-computer interface (highlighting the importance of the game), which enabled greater public interactivity with the artistic work; the appropriation of the media for artistic purposes; the artistic engagement with social and ecological issues originated by technoscientific advances and the society's computerization policy and propositions related to the future, formulated philosophically in the post-biological era. We sought to develop poetics that resulted from the collaboration between living beings and machines.
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[ES] El artículo presenta trabajos artísticos desarrollados en el Computational Art Research Laboratorio Media Lab / UnB, realizado en equipo, bajo mi coordinación. La producción artística y teórica buscaba defender la ...[+]
[ES] El artículo presenta trabajos artísticos desarrollados en el Computational Art Research Laboratorio Media Lab / UnB, realizado en equipo, bajo mi coordinación. La producción artística y teórica buscaba defender la idea de que el arte computacional es una nueva forma de arte apreciado, basado en el supuesto de que contiene muchos de los componentes de una filosofía completa de una forma de arte, que se puede resumir en cuatro referencias básicas: una definición, una ontología, características estéticas y el reconocimiento de su condición de arte. Lo que actualmente se llama arte computacional se basa en la observación de que los experimentos en este dominio implican problemas comunes más generales, in statu nascendi, a los dominios artísticos y tecnocientíficos, que proporcionan los modos de estructuración, la metodología y las técnicas de programación, introducidas en el proceso. El arte computacional no siempre usa la computadora, a veces es basado únicamente en operaciones lógico‐ matemáticas. Sin embargo, las computadoras tenían un profundo impacto en las artes, y con el fin de realizar una síntesis parcial, basada en un teoría de la estética en la actualidad, se seleccionó un conjunto de obras artísticas que engloban los temas siguientes: la computadora como un amplificador de complejidad (métodos computacionales de la creación); lenguaje computacional; el artista desarrollador; arte computacional como arte de la multitud y no del individuo; trabajo de laboratorio; software art (presentación y análisis de algoritmos históricos como permutación, aleatorio, etc.); la apreciación de la interfaz hombre‐computadora (destacando la importancia del juego), que posibilitó una mayor interactividad pública con la obra artística; la apropiación de los medios con fines artísticos; el compromiso artístico con los problemas sociales y ecológicos originados por los avances tecnocientíficos y la política de informatización de la sociedad y proposiciones relacionadas con el futuro, formuladas filosóficamente en la era posbiológica. Buscamos desarrollar poéticas que resultaron de la colaboración entre seres vivos y máquinas.
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