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Contra el placer: el arte que nos aburre

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Contra el placer: el arte que nos aburre

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dc.contributor.author Lee, Chao-Yang es_ES
dc.date.accessioned 2021-04-15T08:01:06Z
dc.date.available 2021-04-15T08:01:06Z
dc.date.issued 2021-03-31
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/165189
dc.description.abstract [EN] The traditional concept of art is closely related to beauty and also to aesthetic pleasure. However, the emergence of avant‐garde and contemporary art has subverted that imagination. Art no longer seems to be pleasant, but it can also be disgusting and tedious, just like contemporary art that has often been criticized as such. From this point of view, this article attempts to look at the reasons why some art bores its viewers. From the epistemological perspective, we start to examine the philosophical thoughts of Plato and Kant on art, and the critique of Marxist ideology and aesthetics, exploring different perspectives on aesthetic beauty and pleasure. Furthermore, through the aesthetics of ugliness studied by Rosenkranz, of which opens the space for the discourse of negative beauty, we start our deduction of boredom in art. We discover that boredom generated by art does not have an absolute link with beauty and ugliness, but rather it has to do with the subjectivity of the viewers. With the examination of boredom from the perspective of the structure, content, time, mechanical production, and interpretation of the work, we have found that in addition to the characteristics of the work itself, the production of boredom is related to the educational and cultural background of the spectator, as well as to one´s personal taste. Finally, we also question whether art has begun to be boring and unremarkable after the historical progress of art being suspended, owing to “the end of art” suggested by Danto. es_ES
dc.description.abstract [ES] El concepto tradicional de arte está estrechamente relacionado con la belleza y también con el placer estético. Sin embargo, la aparición del arte de vanguardia y el arte contemporáneo ha subvertido dicha imaginación. El arte ya no parece ser agradable, pero puede ser repugnante y más a menudo se critica el arte contemporáneo como aburrido. Desde tal punto de vista, este artículo busca las razones por las que el arte aburre a sus espectadores. Desde la perspectiva epistemológica, partiendo de los pensamientos filosóficos de Platón y Kant sobre la belleza, hasta la crítica de la ideología y estética de Max, se examinan diferentes puntos de vista sobre la belleza y el placer. Además, a través de la estética de arte feo estudiado por Rosenkranz, lo cual abre el espacio al discurso de la belleza negativa, comenzamos nuestra discusión sobre la naturaleza aburrida del arte. Descubrimos que el aburrimiento que el arte genera no tiene un vínculo absoluto con la belleza y la fealdad, sino más bien tiene que ver con la subjetividad de los espectadores. Asimismo, exploramos la posibilidad del aburrimiento desde la perspectiva de la estructura, el contenido, el tiempo, la producción mecánica y la interpretación de la obra. Encontramos que, además de las características de la obra en sí, la generación de sentimientos aburridos está relacionada con el fondo educativo y cultural, así como por el gusto personal del espectador. Por último, también nos preguntamos si el progreso histórico del arte comenzó a parecer aburrido y sin nada nuevo después de que Danto llegara a la conclusión del fin del arte. es_ES
dc.description.sponsorship Facultad de las Bellas Artes, Universidad Politécnica de Valencia es_ES
dc.language Español es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales es_ES
dc.rights Reconocimiento (by) es_ES
dc.subject Art es_ES
dc.subject Boredom es_ES
dc.subject Pleasure es_ES
dc.subject Displeasure es_ES
dc.subject Boring es_ES
dc.subject Reception es_ES
dc.subject Aesthetics es_ES
dc.subject Contemporary art es_ES
dc.subject Arte es_ES
dc.subject Aburrimiento es_ES
dc.subject Placer es_ES
dc.subject Disgusto es_ES
dc.subject Aburrido es_ES
dc.subject Recepción es_ES
dc.subject Estética es_ES
dc.subject Arte contemporáneo es_ES
dc.title Contra el placer: el arte que nos aburre es_ES
dc.title.alternative Against pleasure: the art that bores us es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/aniav.2021.14917
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Lee, C. (2021). Contra el placer: el arte que nos aburre. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. 0(8):103-115. https://doi.org/10.4995/aniav.2021.14917 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/aniav.2021.14917 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 103 es_ES
dc.description.upvformatpfin 115 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 0 es_ES
dc.description.issue 8 es_ES
dc.identifier.eissn 2530-9986
dc.relation.pasarela OJS\14917 es_ES
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