Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Wolff, Cecilia | es_ES |
dc.contributor.author | Cárcamo, Mauricio | es_ES |
dc.date.accessioned | 2021-05-03T08:44:30Z | |
dc.date.available | 2021-05-03T08:44:30Z | |
dc.date.issued | 2021-04-30 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/165868 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper reviews a pedagogic exercise related to the degree of Architecture being taught at the University of Chile. This exercise, which is based on the action of folding paper, integrates knowledge areas from the project learning in initial phases. To illustrate this, in the methodology section, the applied didactic strategy together with its theoretical sustenance are described and then followed by both a review of the activities of the project itself and the learning results. The exercise addresses the multidisciplinary features of our field in Architecture, since it encourages students to directly and intuitively solve physical, structural, geometric, aesthetic and functional issues in an integral manner, appealing and adding to their already acquired ability to do and think in an enactive manner. The outcome of this exercise gets deep into the relationship among a number of aspects which include the type of representation incidence in the projecting operation (iconic, symbolic and enactive representations) and its directions, i.e., from enactive to symbolic representation and vice versa. Furthermore, it also lays out the didactic strategies and teaching contributions of the study case. To conclude, the relevance of this practical approach concerning the relationship between form with these three types of representation is discussed, so students may apply their knowledge and experience acquired during their life in the first stages of their architectural training at university. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este artículo revisa un ejercicio pedagógico relacionado con la carrera de Arquitectura que se imparte en la Universidad de Chile. Este ejercicio, que se basa en la acción de doblar papel, integra áreas de conocimiento del aprendizaje del proyecto en fases iniciales. Para ilustrar esto, en la sección de metodología, se describe la estrategia didáctica aplicada junto con su sustento teórico, seguido por una revisión de las actividades del proyecto en sí y de los resultados del aprendizaje. El ejercicio aborda los rasgos multidisciplinares de nuestro campo de trabajo en Arquitectura, ya que incentiva a los estudiantes a resolver de manera directa e intuitiva cuestiones físicas, estructurales, geométricas, estéticas y funcionales de manera integral, apelando y sumando a su capacidad ya adquirida de hacer y “pensar” de una manera corporeizada basada en su propia experiencia. El resultado de este ejercicio profundiza en la relación entre una serie de aspectos que incluyen el tipo de incidencia de la representación en la operación proyectiva (representaciones icónicas, simbólicas y enactivas) y sus direcciones, es decir, desde la representación enactiva a la simbólica y viceversa. Además, también expone las estrategias didácticas y los aportes docentes del caso de estudio. Para concluir, se discute la relevancia de este enfoque práctico a la hora de relacionar la forma con estos tres tipos de representación (simbólica, icónica y enactiva), para que los estudiantes puedan aplicar los conocimientos y experiencias adquiridos durante su vida en las primeras etapas de su formación arquitectónica en la universidad. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Vice-Rectory of Research and Depelopement (VID) of the University of Chile, Program of Support for Academic Productivity in Social Sciences, Humanities, Arts and Education, PROA 2018 | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Architecture | es_ES |
dc.subject | Symbolic | es_ES |
dc.subject | Iconic | es_ES |
dc.subject | Enactive representation | es_ES |
dc.subject | Arquitectura | es_ES |
dc.subject | Representación simbólica | es_ES |
dc.subject | Icónica | es_ES |
dc.subject | Enactive | es_ES |
dc.title | Enactive or symbolic representation? When the order alters the product | es_ES |
dc.title.alternative | ¿Representacion enactiva o simbólica? Cuando el orden altera el producto | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2021.12534 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Wolff, C.; Cárcamo, M. (2021). Enactive or symbolic representation? When the order alters the product. VLC arquitectura. Research Journal. 8(1):173-188. https://doi.org/10.4995/vlc.2021.12534 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2021.12534 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 173 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 188 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 8 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.relation.pasarela | OJS\12534 | es_ES |
dc.contributor.funder | Universidad de Chile | es_ES |
dc.description.references | Bergen, Benjamin. Louder than Words: The New Science of How the Mind Makes Meaning. New York: Basic Books, 2012. | es_ES |
dc.description.references | Cárcamo, Mauricio Arnoldo, and Víctor Felipe Alegría. "Dérive/Drift: Walking, Drawing and Devising on the Architectural, Urban and Territorial Projective Practices." In Urban Futures 3, edited by David Buck and Carla Molinari, 17-26. Cheltenham: University of Gloucestershire, 2019. | es_ES |
dc.description.references | Cárcamo, Mauricio Arnoldo, and Cecilia Wolff. CUBOOK: 1200 gramos destinados a discurrir en torno al "manoaje." Santiago de Chile: Universidad de Chile, 2017. | es_ES |
dc.description.references | Donald, Merlin Wilfred. Origins of the Modern Mind: Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition. Cambridge: Harvard University Press, 1991. | es_ES |
dc.description.references | DUBC. "'Tecnologías del conocimiento.' Vers. 2012. Diploma en docencia universitaria basada en competencias," 2012. http://www.tecnologiasdelconocimiento.cl/uchile. | es_ES |
dc.description.references | Edwards, Betty. The New Drawing on the Right Side of the Brain. New York: Penguin Putnam Inc, 1999. First published 1979. | es_ES |
dc.description.references | Eliot, T. S. The Rock: A Pageant Play. New York: Harcourt, Brace and Company, 1934. | es_ES |
dc.description.references | Hannaford, Carla. Smart Moves: Why Learning Is Not All in Your Head. 2nd ed. Salt lake city, Utah: River Books, 2005. First published 1995. | es_ES |
dc.description.references | Marcos Alonso, Jesús. "¿Profesiones o corporaciones? Al margen del debate gremial entre técnicos 'superiores' y técnicos 'de grado medio.'" Construcción, Arquitectura, Urbanismo. CAU Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Cataluña y Baleares 2-3 (1970): 116-25. | es_ES |
dc.description.references | Morin, Edgar. Seven Complex Lessons in Education for the Future. Translated by Nidra Poller. 1st ed. Paris: UNESCO Publishing, 2001. | es_ES |
dc.description.references | Noë, Alva. Out of Our Heads: Why You Are Not Your Brain, and Other Lessons from the Biology of Conciousness. New York: Hill and Wang, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. London: Wiley-Academy Editions, 2005. First published 1996. | es_ES |
dc.description.references | Pallasmaa, Juhani. The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture. London: John Wiley & Sons, 2009. First published 1954. | es_ES |
dc.description.references | Pareyson, Luigi. Estética: teoría de la formatividad. Milan: Editorial Bompiani, 2002. First published 1954. | es_ES |
dc.description.references | Piaget, Jean. Estudios de psicología genética. Translated by Antonio M. Battro. 7th ed. Buenos Aires: Emecé Editores, 1972. | es_ES |
dc.description.references | Rizzolatti, Giacomo, L. Fadiga, V. Gallese, and L. Fogassi. "Premotor Cortex and Recognition of Motor Actions." Cognition Brain Research 3, no. 2 (1996): 131-41. | es_ES |
dc.description.references | Valéry, Paul. Piezas sobre arte. Translated by José Luis Arántegui. Madrid: A. Machado Libros, 2005. First published 1924. | es_ES |
dc.description.references | Vázquez, Fernando Guillermo, Mauricio Arnoldo Cárcamo, and Eduardo Takemi. "Proposta Ditática Para Ensino de Rhinoceros: Da Formalização Manual à Digital." Educação Gráfica 22, no. 2 (2018): 131-46. | es_ES |
dc.description.references | Wilson, Frank R. The Hand: How Its Use Shapes the Brain, Language and Human Culture. New York: Pantheon Books, 1998. | es_ES |