- -

Enactive or symbolic representation? When the order alters the product

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Enactive or symbolic representation? When the order alters the product

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Wolff, Cecilia es_ES
dc.contributor.author Cárcamo, Mauricio es_ES
dc.date.accessioned 2021-05-03T08:44:30Z
dc.date.available 2021-05-03T08:44:30Z
dc.date.issued 2021-04-30
dc.identifier.issn 2341-3050
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/165868
dc.description.abstract [EN] This paper reviews a pedagogic exercise related to the degree of Architecture being taught at the University of Chile. This exercise, which is based on the action of folding paper, integrates knowledge areas from the project learning in initial phases. To illustrate this, in the methodology section, the applied didactic strategy together with its theoretical sustenance are described and then followed by both a review of the activities of the project itself and the learning results. The exercise addresses the multidisciplinary features of our field in Architecture, since it encourages students to directly and intuitively solve physical, structural, geometric, aesthetic and functional issues in an integral manner, appealing and adding to their already acquired ability to do and think in an enactive manner. The outcome of this exercise gets deep into the relationship among a number of aspects which include the type of representation incidence in the projecting operation (iconic, symbolic and enactive representations) and its directions, i.e., from enactive to symbolic representation and vice versa. Furthermore, it also lays out the didactic strategies and teaching contributions of the study case. To conclude, the relevance of this practical approach concerning the relationship between form with these three types of representation is discussed, so students may apply their knowledge and experience acquired during their life in the first stages of their architectural training at university. es_ES
dc.description.abstract [ES] Este artículo revisa un ejercicio pedagógico relacionado con la carrera de Arquitectura que se imparte en la Universidad de Chile. Este ejercicio, que se basa en la acción de doblar papel, integra áreas de conocimiento del aprendizaje del proyecto en fases iniciales. Para ilustrar esto, en la sección de metodología, se describe la estrategia didáctica aplicada junto con su sustento teórico, seguido por una revisión de las actividades del proyecto en sí y de los resultados del aprendizaje. El ejercicio aborda los rasgos multidisciplinares de nuestro campo de trabajo en Arquitectura, ya que incentiva a los estudiantes a resolver de manera directa e intuitiva cuestiones físicas, estructurales, geométricas, estéticas y funcionales de manera integral, apelando y sumando a su capacidad ya adquirida de hacer y “pensar” de una manera corporeizada basada en su propia experiencia. El resultado de este ejercicio profundiza en la relación entre una serie de aspectos que incluyen el tipo de incidencia de la representación en la operación proyectiva (representaciones icónicas, simbólicas y enactivas) y sus direcciones, es decir, desde la representación enactiva a la simbólica y viceversa. Además, también expone las estrategias didácticas y los aportes docentes del caso de estudio. Para concluir, se discute la relevancia de este enfoque práctico a la hora de relacionar la forma con estos tres tipos de representación (simbólica, icónica y enactiva), para que los estudiantes puedan aplicar los conocimientos y experiencias adquiridos durante su vida en las primeras etapas de su formación arquitectónica en la universidad. es_ES
dc.description.sponsorship Vice-Rectory of Research and Depelopement (VID) of the University of Chile, Program of Support for Academic Productivity in Social Sciences, Humanities, Arts and Education, PROA 2018 es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof VLC arquitectura. Research Journal es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Architecture es_ES
dc.subject Symbolic es_ES
dc.subject Iconic es_ES
dc.subject Enactive representation es_ES
dc.subject Arquitectura es_ES
dc.subject Representación simbólica es_ES
dc.subject Icónica es_ES
dc.subject Enactive es_ES
dc.title Enactive or symbolic representation? When the order alters the product es_ES
dc.title.alternative ¿Representacion enactiva o simbólica? Cuando el orden altera el producto es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/vlc.2021.12534
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Wolff, C.; Cárcamo, M. (2021). Enactive or symbolic representation? When the order alters the product. VLC arquitectura. Research Journal. 8(1):173-188. https://doi.org/10.4995/vlc.2021.12534 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/vlc.2021.12534 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 173 es_ES
dc.description.upvformatpfin 188 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 8 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.identifier.eissn 2341-2747
dc.relation.pasarela OJS\12534 es_ES
dc.contributor.funder Universidad de Chile es_ES
dc.description.references Bergen, Benjamin. Louder than Words: The New Science of How the Mind Makes Meaning. New York: Basic Books, 2012. es_ES
dc.description.references Cárcamo, Mauricio Arnoldo, and Víctor Felipe Alegría. "Dérive/Drift: Walking, Drawing and Devising on the Architectural, Urban and Territorial Projective Practices." In Urban Futures 3, edited by David Buck and Carla Molinari, 17-26. Cheltenham: University of Gloucestershire, 2019. es_ES
dc.description.references Cárcamo, Mauricio Arnoldo, and Cecilia Wolff. CUBOOK: 1200 gramos destinados a discurrir en torno al "manoaje." Santiago de Chile: Universidad de Chile, 2017. es_ES
dc.description.references Donald, Merlin Wilfred. Origins of the Modern Mind: Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition. Cambridge: Harvard University Press, 1991. es_ES
dc.description.references DUBC. "'Tecnologías del conocimiento.' Vers. 2012. Diploma en docencia universitaria basada en competencias," 2012. http://www.tecnologiasdelconocimiento.cl/uchile. es_ES
dc.description.references Edwards, Betty. The New Drawing on the Right Side of the Brain. New York: Penguin Putnam Inc, 1999. First published 1979. es_ES
dc.description.references Eliot, T. S. The Rock: A Pageant Play. New York: Harcourt, Brace and Company, 1934. es_ES
dc.description.references Hannaford, Carla. Smart Moves: Why Learning Is Not All in Your Head. 2nd ed. Salt lake city, Utah: River Books, 2005. First published 1995. es_ES
dc.description.references Marcos Alonso, Jesús. "¿Profesiones o corporaciones? Al margen del debate gremial entre técnicos 'superiores' y técnicos 'de grado medio.'" Construcción, Arquitectura, Urbanismo. CAU Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Cataluña y Baleares 2-3 (1970): 116-25. es_ES
dc.description.references Morin, Edgar. Seven Complex Lessons in Education for the Future. Translated by Nidra Poller. 1st ed. Paris: UNESCO Publishing, 2001. es_ES
dc.description.references Noë, Alva. Out of Our Heads: Why You Are Not Your Brain, and Other Lessons from the Biology of Conciousness. New York: Hill and Wang, 2009. es_ES
dc.description.references Pallasmaa, Juhani. The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. London: Wiley-Academy Editions, 2005. First published 1996. es_ES
dc.description.references Pallasmaa, Juhani. The Thinking Hand: Existential and Embodied Wisdom in Architecture. London: John Wiley & Sons, 2009. First published 1954. es_ES
dc.description.references Pareyson, Luigi. Estética: teoría de la formatividad. Milan: Editorial Bompiani, 2002. First published 1954. es_ES
dc.description.references Piaget, Jean. Estudios de psicología genética. Translated by Antonio M. Battro. 7th ed. Buenos Aires: Emecé Editores, 1972. es_ES
dc.description.references Rizzolatti, Giacomo, L. Fadiga, V. Gallese, and L. Fogassi. "Premotor Cortex and Recognition of Motor Actions." Cognition Brain Research 3, no. 2 (1996): 131-41. es_ES
dc.description.references Valéry, Paul. Piezas sobre arte. Translated by José Luis Arántegui. Madrid: A. Machado Libros, 2005. First published 1924. es_ES
dc.description.references Vázquez, Fernando Guillermo, Mauricio Arnoldo Cárcamo, and Eduardo Takemi. "Proposta Ditática Para Ensino de Rhinoceros: Da Formalização Manual à Digital." Educação Gráfica 22, no. 2 (2018): 131-46. es_ES
dc.description.references Wilson, Frank R. The Hand: How Its Use Shapes the Brain, Language and Human Culture. New York: Pantheon Books, 1998. es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem