Resumen:
|
[CA] La revolució industrial va suposar un abans i un després per a la societat del
segle XIX. La seua aparició va provocar la creació de noves tècniques i solucions;
però també va millorar i va desenvolupar les ja ...[+]
[CA] La revolució industrial va suposar un abans i un després per a la societat del
segle XIX. La seua aparició va provocar la creació de noves tècniques i solucions;
però també va millorar i va desenvolupar les ja existents. En el camp de
l’arquitectura el ferro i la fosa van adquirir el major protagonisme i com a conseqüència
van acabar apareixent noves tipologies edificatòries.
Per tot això es pretén conéixer que va suposar la revolució industrial per a la
societat en general, i per al sector de l’arquitectura en particular. Per a poder
donar resposta a aquests interrogants s’ha optat per enfocar l’estudi a la Comunitat
Valenciana, i concretament a determinar quins van ser els sistemes
estructurals que es van emprar en la construcció de les estacions de ferrocarril.
Per conéixer els resultats a les preguntes plantejades s’ha realitzat una selecció
de les principals estacions de ferrocarril de la Comunitat Valenciana, prenent
com a element diferenciador que el sistema estructural emprat haja sorgit com
a conseqüència de l’arribada de la revolució industrial. Això va permetre separar
les estacions en 2 grups, d’una banda les que tenien una major envergadura
gràcies a l’ús dels nous sistemes estructurals; i d’altra banda, les xicotetes
estacions en les quals la marca de la revolució industrial quedava reduïda a
xicotetes marquesines. De cadascuna de les estacions del primer grup s’han
analitzat detalladament els elements més representatius del sistema estructural,
mentre que en les de segon nivell s’ha realitzat un estudi dels principals elements
que componen l’estructura de les marquesines. En general el material
més utilitzat va ser el ferro i la fosa; els quals es manifesten a través de gelosies,
cintres i arcs voltats que van permetre aconseguir grans llums, inassolibles
amb els materials tradicionals. El que va permetre dotar a aquests espais d’un
caràcter únic que permetia a l’usuari experimentar unes sensacions úniques i
irrepetibles.
Tenint tot això en compte, és inadmissible no posar en valor el caràcter d’aquestes
tipologies edificatòries, proporcionat en gran part pel sistema estructural i
els materials emprats; els quals van sorgir gràcies a l’aparició de la revolució
industrial.
Seria interessant realitzar altres investigacions enfocades en altres tipologies
edificatòries sorgides com a conseqüéncia de la revolució industrial, com els
mercats centrals o les exposicions universals. Pare reforçar i conéixer amb major
detall les aportacions de la revolució industrial a l’arquitectura.
[-]
[ES] La revolución industrial supuso un antes y un después para la sociedad del siglo
XIX. Su aparición provocó la creación de nuevas técnicas y soluciones; pero
también mejoró y desarrolló las ya existentes. En el campo ...[+]
[ES] La revolución industrial supuso un antes y un después para la sociedad del siglo
XIX. Su aparición provocó la creación de nuevas técnicas y soluciones; pero
también mejoró y desarrolló las ya existentes. En el campo de la arquitectura el
hierro y la fundición adquirieron el mayor protagonismo y como consecuencia
acabaron apareciendo nuevas tipologías edificatorias.
Por todo ello se pretende conocer que supuso la revolución industrial para la
sociedad en general, y para el sector de la arquitectura en particular. Para poder
dar respuesta a estos interrogantes se ha optado por enfocar el estudio en
la Comunidad Valenciana, y concretamente en determinar cuáles fueron los
sistemas estructurales que se emplearon en la construcción de las estaciones
de ferrocarril.
Para conocer los resultados a las preguntas planteadas se ha realizado una selección
de las principales estaciones de ferrocarril de la Comunidad Valenciana,
tomando como elemento diferenciador que el sistema estructural empleado
haya surgido como consecuencia de la llegada de la revolución industrial. Esto
permitió separar las estaciones en 2 grupos, por una parte las que tenían una
mayor envergadura gracias al empleo de los nuevos sistemas estructurales; y
por otro lado, las pequeñas estaciones en las cuales la marca de la revolución
industrial quedaba reducida a pequeñas marquesinas. De cada una de las estaciones
del primer grupo se han analizado en detalle los elementos más representativos
del sistema estructural, mientras que en las de segundo nivel se ha
realizado un estudio de los principales elementos que componen la estructura
de las marquesinas. En general el material más utilizado fue el hierro y la fundición;
el cual se manifiesta a través de celosías, cerchas y arcos abovedados que
permitieron alcanzar grandes luces, inalcanzables con los materiales tradicionales.
Lo que permitió dotar a estos espacios de un carácter único que permitía
al usuario experimentar unas sensaciones únicas e irrepetibles.
Tendiendo todo esto en cuenta, es inadmisible no poner en valor el carácter de
estas tipologías edificatorias, proporcionado en gran parte por el sistema estructural
y los materiales empleados; los cuales surgieron gracias a la aparición
de la revolución industrial.
Sería interesante realizar otras investigaciones enfocadas en otras tipologías
edificatorias surgidas a raiz de la revolución industrial, como los mercados centrales
o las exposiciones universales. Pare reforzar y conocer con mayor detalle
las aportaciones de la revolución industrial a la arquitectura.
[-]
[EN] The industrial revolution was a turning point for the society of the 19th century.
Its appearance caused the creation of new techniques and solutions; but it
also improved and developed existing ones. In the sector ...[+]
[EN] The industrial revolution was a turning point for the society of the 19th century.
Its appearance caused the creation of new techniques and solutions; but it
also improved and developed existing ones. In the sector of architecture, iron
and cast iron acquired the greatest prominence and as a consequence, new
building typologies ended up appearing.
For all these reasons, the intention is to know what the industrial revolution
meant for society in general, and for the architecture sector in particular. In
order to answer these questions, it has been decided to focus the study on the
Valencian Community, and specifically on determining which were the structural
systems used in the construction of the railway stations.
In order to know the results of the questions raised, it has been made a selection
of the main railway stations in the Valencian Community, taking as a differentiating
element that the structural system used to build them appeared as a
result of the arrival of the industrial revolution. This made possible to separate
the stations into two groups, on the one hand, those with a larger span thanks
to the use of this new structural systems; and on the other hand, the small
stations in which the mark of the industrial revolution was reduced to small
canopies. For each of the stations in the first group, the most representative
elements of the structural system have been analyzed in detail, while in the
second level the study has been focused in describing the main elements that
make up the structure of the canopies. In general, the most used material were
iron and cast iron; whose are manifested through lattices, trusses and vaulted
arches that allowed reaching large spans, unreachable with traditional materials.
This allowed to these spaces to have a unique character that allowed the
user to experience unique and unrepeatable sensations.
Taking all this into account, it is inadmissible not to value the character of these
building typologies, largely provided by the structural system and the materials
used; which were used thanks to the appearance of the industrial revolution.
It would be interesting to carry out other research focused on other building
typologies that emerged as a result of the industrial revolution, such as central
markets or world exhibitions. These would reinforce the contributions of the
industrial revolution to architecture.
[-]
|